Ján Mojto. Archívne foto: SITA/Martin Havran
StoryEditor

Ďalší veľký úspech po Perinbabe? Svetový producent hovorí, čo má šancu

13.03.2015, 11:11
Aký je dnešný trend vo filme a televízii? Prečo sú seriály zaujímave aj pre veľkých filmových režisérov? Rodák zo Slovenska Ján Mojto o tom povedal viac.

Bol pri vzniku dnes už klasických filmov Tisícročná včela a Perinbaba či Oscarom ocenenej nemeckej snímky Životy tých druhých (Das Leben der Anderen). Čo ďalšie môže dnes uspieť v kinách alebo televízii? Svetový producent a distribútor narodený v Nitre Ján Mojto má odpoveď. A je ňou, paradoxne, nebáť sa lokálnych, národných tém. Aj tie majú šancu vo svete. Povedal to na prednáške pred študentmi VŠMU.

Príkladom je podľa neho práve film Životy tých druhých, ktorý rozprúdil debatu. A nielen to: "Tvorcovia dokázali, že národnú, lokálnu tému svet prijme a že estetický nárok a finančný úspech sa nevylučujú. Toto všetko platí aj dnes, možno ešte viac," myslí si Mojto.

 

A uviedol aj niekoľko čerstvých príkladov:

 

- taliansky režisér Paolo Sorrentino pripravuje 10-dielny seriál o mladom nekonvenčnom pápežovi z Ameriky. Podľa najnovších informácií si v ňom zahrá Jude Law

 

- Tom Tykwer (Atlas mrakov / Cloud Atlas) pripravuje 12-hodinový seriál odohrávajúci sa v Berlíne koncom 20. rokov Babylon Berlin. Seriál vzniká v spolupráci s Mojtovou spoločnosťou Beta Film, informuje o ňom aj Variety

 

- scénarista Peter Morgan (Kráľovná / The Queen) píše 20-dielny seriál The Crown o vzťahu anglickej kráľovnej k rôznym ministerským predsedom. "O týchto stretnutiach neexistujú nijaké zápisky," tvrdí Mojto. Práva podľa Variety kúpil aj Netflix

 

Čo majú spoločné? "Všetky tieto príbehy sú viazané na konkrétnu politickú skutočnosť, na národné alebo lokálne dejinné situácie. Spôsobom rozprávania a rozpočtom, čiže očakávanou produkčnou kvalitou, spĺňajú nepísané kritériá medzinárodnej produkcie," hovorí Mojto. Spomenul úspechy jeho projektov - talianskej mafiánskej série Gomorrah a nemeckej Naše matky, naši otcovia (Unsere Mütter, unsere Väter): "Tie tiež dokazujú, že národná alebo lokálna téma môže byť univerzálna, že takýmito témami sa môže presadiť dnes ľahšie ako všeobecnými, ľahko vymeniteľnými príbehmi."

 

Slovenský úspech: Láska na vlásku

Ján Mojto pochválil aj novú slovenskú produkciu - rozprávku vznikajúcu vo verejnoprávnej RTVS Láska na vlásku. "Vychádza z tunajších tvorivých a výrobných tradícií, ale je pochopiteľná aj širšie," povedal, keď ju uviedol ako dobrý príklad lokálnej témy so širším záberom.

 

Svetové trendy sa menia, filmárov láka televízia

V zábavnom priemysle nastáva obrat. Prispeli k tomu minisérie či kratšie seriály ako House of Cards alebo Game of Thrones. Prečo? K seriálovej tvorbe pritiahli filmových režisérov. "Sú dnes čoraz obľúbenenjším výrazovým prostriedkom pre filmových režisérov, ktorí sa donedávna o televízne produkcie nezaujímali alebo nimi dokonca pohŕdali," vysvetlil Mojto. "Čím viac sa dnes komerčná filmová tvorba tematicky zužuje, tým viac sa režiséri zaujímajú o televíziu, ktorá v porovnaní s kinom poskytuje oveľa väčší priestor pre epické rozprávanie, vývoj postáv, nekonvenčné príbehy, komplexné charaktery a konflikty."

 

Američania a titulky? Nemožné sa stalo realitou

Záujem filmových tvorcov o televízne projekty nie je jedinou zmenou oproti minulosti. Ľady sa topia aj v iných oblastiach - napríklad v šanci uspieť s titulkovanými programami. "Vždy sa tvrdilo, že americký divák rovnako ako britský podtitulkované programy neprijme," hovorí Mojto. Jeho seriál Gomorrah, natočený v neapolskom dialekte, sa dostal nielen do Veľkej Británie, Škandinávie či Nemecka, ale aj USA. A to v pôvodnom znení s titulkami. "V krajine, kde bola táto vec donedávna nepredstaviteľná." Podobne to bolo aj s nemeckou minisériou Naše matky, naši otcovia: "Pre BBC Two to bol za posledné desaťročia prvý program vysielaný v hlavnom večernom čase nie v angličtine." Sledovanosť podľa neho napriek tomu zodpovedala priemeru v danom čase, "čím sa vyvrátilo tvrdenie, že v Anglicku televízni diváci programy v cudzích rečiach neprijmú".

 

Recept na zaručený úspech neexistuje

A čo môže filmárom priniesť úspech? Podľa neho jednoznačná odpoveď nie je: "Je dôležité, aby tí, čo ho robia aj tí, čo o výrobe programov rozhodujú, si vždy uvedomili, že pravidlá, ktoré by zaručovali úspech, neexistujú." Preto majú podľa neho šancu aj lokálne témy. Tie môžu byť kvalitne spracované a priniesť nové, vlastné predstavy, ktoré svet pochopí a prijme. Jeho oscarový film Životy tých druhých mal spočiatku problém nájsť distribútora, no nakoniec išiel v "desiatkach" kín a práva kúpilo 133 televíznych staníc.

 

Kto je Ján Mojto

Rodák z Nitry, presadil sa v Nemecku ako televízny a filmový distribútor a producent. Pracoval v Kirch Group, neskôr založil vlastnú skupinu EOS a spoločnosť Beta Film. Podieľal sa na desiatkach projektov vrátane slovenskej Perinbaby a Tisícročnej včely. Kompletný prehľad nájdete na IMDb.

 

Informácie, ktoré sme použili, pochádzajú z prednášky a diskusie Jána Mojta, ktorú mal tento týždeň na VŠMU.

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
08. máj 2024 14:12