Isobelle Molloy vo filme Vládkyňa zla (Maleficent). Foto: DisneyDisney
StoryEditor

Kino: Aké sú hity a prepadáky leta

08.07.2014, 15:29
Kinobiznis má problém: leto 2014 neprináša také hity ako pred rokom, tržby sú dramaticky nižšie. Pozrite si hity, prepadáky a hodnotenie Stratégií.

Leto 2014 nie je pre kinobrandžu dobrým obdobím: americké štúdiá prinášajú menej takých výrazných blockbusterov ako po minulé roky.

Pritom leto, respektíve mesiace máj až september sú pre filmové štúdiá kľúčové. Už teraz je však jasná jedna vec: leto 2014 bude pre ne slabé, nastane medziročný pokles tržieb zo vstupného. The Hollywood Reporter to tvrdí s odvolaním sa na doterajšie tržby, analytikov a manažérov štúdií. V Amerike je leto slabšie oproti rovnakému obdobiu pred rokom o 19,3 %.

Ide o "jeden z najhorších poklesov za posledné roky", uvádza THR. Brandža vidí niekoľko dôvodov: chýbajú vysokoziskové silné značky, pokračovania overených filmov a absentuje tiež veľký animovaný rodinný film. Pred rokom to boli Ja, zloduch 2 (Despicable Me 2) alebo Príšerky: Univerzita (Monsters University), teraz prišiel do kín iba Ako si vycvičiť draka 2 (How to Train Your Dragon 2), označovaný po doterajších 140-miliónových tržbách v USA za sklamanie.

Okrem toho množstvo filmov "nenadchlo", respektíve úplne vybuchlo. "Pravdepodobne to bude prvé leto od roku 2001, kedy žiadna snímka nedosiahne 300-miliónové tržby v severoamerických kinách, čo ešte viac zvýši tlak na medzinárodné trhy," avizuje brandžový magazín.

Zatiaľ najúspešnejším filmom leta, čo sa týka tržieb v Amerike aj celosvetovo, je X-Men: Budúca minulosť (X-Men: Days of Future Past) od Sony, ktorý v USA získal 227,1 milióna dolárov a celosvetovo 724,7 milióna. Predpokladá sa, že minimálne v zámorí ho predbehne Transformers: Zánik (Transformers: Age of Extinction) uvedený len nedávno.

"Máme tu sériu sklamaní, môžete si vybrať," hovorí pre THR manažér jedného zo štúdií. Okrem silných blockbusterov podľa analytika Phila Contrina chýbajú aj stredne veľké filmy, ktoré by dosahovali tržby medzi 80 a 150 miliónmi dolárov.

Na premiéru ešte čakajú filmy Úsvit planéty opíc (Dawn of the Planet of the Apes), Sex Tape, "Lucy" Luca Bessona, Marvelovka Strážcovia Galaxie (Guardians of the Galaxy) alebo Ninja korytnačky (Teenage Mutant Ninja Turtles) s potenciálom u rodinného publika. Pôvodne mali mať toto leto premiéru aj Fast & Furious 7 a Jupiter Ascending, avšak presunuli sa na neskoršie obdobie, čo tiež ovplyvní výsledky za leto 2014.

Stratégie pripájajú náš komentár k vybraným filmom a dopĺňajú letný prehľad o možného televízneho vysielateľa na Slovensku. Vychádzame pritom z našich poznatkov, s ktorými distribútormi majú slovenské televízie uzavreté práva. Čítajte ďalej:

Vládkyňa zla (Maleficent) - štúdio Disney, kinodistribútor v SR Saturn

Silný film tohto leta, a to nielen tržbami (v USA je zatiaľ druhý najúspešnejší s 213,9 miliónmi, celosvetovo prekročil 600 miliónov dolárov). Vydarené spracovanie klasického príbehu sa hodí nielen do kín na veľké plátna, ale má potenciál aj pre televíziu, napríklad cez vianočné sviatky. Pri free-TV premiérach očakávame globálne úspechy. U nás ho podľa našich zistení kúpi alebo už kúpila skupina Joj.

Transformers: Zánik (Transformers: Age of Extinction) - štúdio Paramount, kinodistribútor v SR Barracuda Movie

Ukážka typického trendu súčasnosti: známa značka, prepracované efekty a s tým spojené tržby v IMAX či 3D. Plus merchandising ako ďalší významný zdroj príjmov. A úplný bonus nakoniec: v Číne je Transformers: Zánik najúspešnejším americkým filmom v histórii, dokonca predbehol aj Avatara. U nás očakávame vo free-TV rovnaké výsledky, ako mali ostatné snímky o Transformeroch na Markíze. Nepredpokladáme výrazný nárast. (na snímke Kelsey Grammer na uvedení filmu v Hong Kongu)

Susedia na odstrel (Neighbors) - štúdio Universal, kinodistribútor v SR Barracuda Movie

Z biznisového hľadiska prekvapenie leta, tržby skoro 150 miliónov dolárov robia zo Susedov na odstrel produkt so zaujímavým ziskom. Pártykomédia môže bez problémov zaujať aj v televízii, na Slovensku má k nej najbližšie skupina Joj.

Godzilla - štúdio Warner Bros., kinodistribútor v SR Continental

Warner konečne vyťažil zo značky Godzilla. Film priniesol akciu a efekty, aké sme od neho očakávali, globálne mal solídne tržby. Na Slovensku ho môže získať skupina Markíza a práve na Markízu sa aj najlepšie hodí.

Všetky cesty vedú do hrobu (A Million Ways to Die in the West) - štúdio Universal, kinodistribútor v SR Barracuda Movie

Ťažký westernový žáner nezaujal a kým analytici mu veštili 150-miliónové tržby, nakoniec v USA nemal ani 50 miliónov. Hlavný problém je podľa nás námet - "medvedík" Ted bol lepší nápad, jeho pokračovanie má väčší potenciál ako táto westernová komédia Setha MacFarlana. Ak ho akvizuje skupina Joj, bude jej skôr na príťaž.

Na hrane zajtrajška (Edge of Tomorrow) - štúdio Warner Bros., kinodistribútor v SR Continental

Film s Tomom Cruisom prichádzal do amerických kín s veľkým otáznikom, média skloňovali vysoký rozpočet a problematicky vnímali aj Cruisa samotného, ktorý napríklad podľa The Hollywood Reporter funguje "medzinárodne", kým úspechom u amerických divákov si neboli takí istí. Tržby by vzhľadom na rozpočet mohli byť aj vyššie, no Edge of Tomorrow je nepochybne dobrý film, jedna z najvydarenejších premiér tohto leta so skvelými efektmi a scenárom. Tešíme sa na televízny úspech - u nás free-TV práva môže kúpiť skupina Markíza.

Na vine sú hviezdy (The Fault in Our Stars) - štúdio Twentieth Century Fox, kinodistribútor v SR Barracuda Movie

Ďalšie prekvapenie leta: film s relatívne nízkym rozpočtom, ale výbornými deväťcifernými tržbami iba v USA. Snímka bez nákladných efektov, zato so silným námetom zacielelým absolútne na ženy. Práva podľa nás môže získať skupina Joj, i keď na jej obrazovky sa nehodí. Je to film možno pre Jednotku, ktorá však má nulovú šancu získať ho.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. máj 2024 02:45