Erika Luzsicza
StoryEditor

Rozhovor: Bez češtiny by k nám káblové televízie tak rýchlo neprišli

04.12.2014, 08:30
Ako je to s preplnenosťou kábloviek alebo českým dabingom na úkor slovenského? Odpovedá Erika Luzsicza, ktorá zastupuje takmer dve desiatky káblových televízií.

Erika Luzsicza sa roky pohybuje v platenej televíznej brandži. Bola managing director spoločnosti IKO Cable a na trh priniesla napríklad Film+. Dnes má vlastný biznis a pri rokovaniach s káblovkami zastupuje takmer dve desiatky kanálov vrátane MTV, VH1 či History. Stratégie sa jej opýtali, čo si myslí o preplnenosti kábloviek, o českom dabingu namiesto slovenského alebo ako televízny trh ovplyvnia nové médiá.

 

Majú ešte operátori záujem o nové stanice? Najmä ak chcú udržať isté cenové hladiny svojich balíkov...

Čudovali by ste sa, koľkokrát diskutujeme s operátormi a oni sami prichádzajú s nápadmi. Mnohí z nich reštrukturalizujú ponuky a nové balíčkovania si žiadajú nové kanály.

Ktorý typ stanice bol žiadaný zo strany operátorov?

Jeden z najlepších prípadov z minulosti bol Fishing & Hunting – vznikal aj z brainstormingov a spolupráce s operátormi. To bolo obdobie, keď veľmi úzko špecializované stanice len začali vstupovať vo väčšom počte na menšie trhy. Fishing & Hunting si relatívne rýchlo našiel svojich divákov a uplatnenie u väčšiny operátorov v Česku a na Slovensku.

Večnou témou slovenských divákov je dabing – pýtajú sa, prečo sú všetky kanály v káblovke v češtine?

Dôvod je historický a ekonomický. Keď sa multiregionálne televízne kanály rozhodujú o lokalizácii, dôležitá je návratnosť investície. A práve prepojenie a znalosť oboch jazykov bola pre mnohé nadnárodné spoločnosti veľkou výhodou. Skôr by som to obrátila – blízkosť jazykov umožnila, že sem mohli vstúpiť kanály lokalizované do češtiny rýchlejšie než na iné malé trhy. Nie je isté, že by sa na Slovensko dostávali v takom tempe, keby museli vysielať v slovenčine.

Čiže ľudia by mali byť skôr radi, že vďaka podobnosti jazykov sem prišli tie kanály rýchlejšie a viac?

Určite je to z biznisového hľadiska výhoda. Robila som nejednu kalkuláciu pre tieto spoločnosti a viem, že keby mali byť ich kanály v slovenčine, určite by sa k nám tak rýchlo nedostali.

Dá sa povedať typovo, ktoré by sem neprišli?

Menšie kanály v žiadnom prípade – tie, ktoré boli vyrábané nie do základných káblových balíkov, ale skôr do tematických. Časť z nich by si to nemohla dovoliť spustiť, možno by boli nakoniec iba v angličtine. 

Ako vidíte budúcnosť dabingu? Ubudne, alebo budú Česko a Slovensko navždy krajiny s dabingom?

Nerobím si ilúzie, napríklad určité generácie by filmy nepozerali s titulkami – chcú si ich užiť na svojej obľúbenej stanici s dabingom. Presun k titulkovaniu bude postupný a závisí od cieľových skupín. Príkladom titulkovania je kanál Comedy Central Extra. Jeho primárna cieľová skupina 18 – 39 je pripravená a ochotná prechádzať k titulkovaným verziám ich seriálov a šou.

Aký typ kanálov by do budúcna mohol fungovať v slovenských a v českých káblovkách?

Absolútne verím, že kvalita bude rozhodujúca. Televízne kanály, ktoré budú schopné prinášať divákom kvalitný, zaujímavý a niečím exkluzívny obsah, možno inak naprogramovaný... to bude v lineárnej televízii stále fungovať. 

Trendom je spájať televíziu s inými platformami. Ako je to u nás v káblovkách?

Vyhľadávame projekty, ktoré môžu priniesť operátorom sekundárne príjmy, preto spúšťame aplikácie TV Bay a TV Bet, ktoré sú využiteľné na platformách operátorov IPTV, HBB TV alebo ako second screenové riešenia. Obe sú postavené na tom, aby poskytli divákom interaktivitu, viac ich zaangažovali do vysielania. Kedysi ľudia interagovali s televíziou posielaním listov, potom telefonovali, esemeskovali, nakupovali na internete... Toto je ďalší krok: nebudú musieť opustiť televíziu a budú môcť v reálnom čase nakupovať alebo hlasovať. Operátor je schopný vďaka týmto a podobným nástrojom generovať sekundárne výnosy.

Aký podiel by to mohlo mať na príjmoch operátorov napríklad o päť rokov?

Cieľom je, aby bolo minimálne udržateľné tempo, akým historicky rástol káblový trh za posledné roky. Udržateľnosť výnosov je dôležitá, aby bolo možné investovať do technológií alebo do obsahu.

 

Celý rozhovor s Erikou Luzsiczou aj na ďalšie témy týkajúce sa káblového trhu nájdete v printových Stratégiách 11/2014, ktoré sú práve v predaji.

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
03. máj 2024 23:05