StoryEditor

Markíza dostala za sponzorské odkazy 99 % stotisícovú pokutu, Joj tiež porušila zákon

31.01.2012, 23:00

Licenčná rada o tom rozhodla na dnešnom mimoriadnom zasadnutí. Markíza: Sme v roli štatistu, rozhodnutie padlo už dávno.

Rada pre vysielanie a retransmisiu na dnešnom mimoriadnom zasadnutí rozhodla, že vysielanie sponzorských odkazov na 99 % bolo v rozpore so zákonom. Konkrétne s ustanovením o zákaze vysielania politickej reklamy. Joj bola kvôli tomu upozornená na porušenie zákona – čiže jediný možný trest. Markíza dostala aj finančnú pokutu, keďže v minulosti sa už podobného prečinu dopustila.

Markíza musí zaplatiť 100 tisíc eur. "Ide o vážny zásah do demokratického systému Slovenskej republiky," povedal šéf rady Miloš Mistrík v rozprave o výške pokuty.

Licenčná rada začala konať na základe monitoringu vysielania Markízy a Joj zo začiatku januára. Potvrdilo sa jej, že sponzorské odkazy vysielané na oboch staniciach by mohli byť politickou reklamou. Tá je však zákonom dovolená najskôr 21 dní pred voľbami.

"Vidím to ako vážny spoločensko-politický a etický problém. Je to narušenie rovnosti príležitostí politických strán aj médií, ktoré to odmietli odvysielať," vyhlásil člen rady Pavol Dinka. Súhlasila s ním aj ďalšia členka Dana Podracká, ktorá zdôrazňovala etický rozmer, diskrimináciu ostatných politických strán a tiež porušenie zákona.

Licenčná rada si na dnešné mimoriadne zasadnutie pozvala aj zástupcov oboch televízií. Právnička Markízy Zuzana Zlámalová sa k sporným sponzorským odkazom nevyjadrila. Uviedla, že to nemôže urobiť kvôli nesprávnym procesným úkonom – podľa nej boli Markíze kladené lehoty, ktoré nemohla stihnúť. "Chcela by som tlmočiť naše podozrenie, že v tomto konaní dochádza k porušovaniu našich práv," uviedla a argumentovala platnými zákonmi i Ústavou SR. "Toto mimoriadne stretnutie považujeme za vysoko formálne a sme tu v roli akéhosi štatistu. Domnievame sa, že rozhodnutie v tomto konaní už padlo dávno bez toho, aby sme mali možnosť sa vyjadriť."

Televízia Joj tiež namietala procesné chyby. Právny zástupca televízie tvrdil, že licenčná rada riešila niektoré veci so spätnou platnosťou a Joj, ktorá bola pozvaná na minulé riadne zasadnutie licenčnej rady a nezúčastnila sa ho, žiadne lehoty neporušila. Podľa právnika naň neprišli, lebo neboli pozvaní včas. Písomne zareagovali 30. januára. "Trochu mi vadí, že ste do toho namočili našu televíziu ako televíziu, ktorá nepreberá zásielky," povedal členom rady šéf televízie František Borovský.

Právnik Joj tiež namietal, že licenčná rada začala konať na základe vlastného záznamu a nepožiadala oň televíziu. "Žiadny súd o tom dosiaľ nerozhodol, my postupujeme podľa praxe," reagoval neskôr na zasadnutí rady jej šéf Miloš Mistrík.

Joj sa na rozdiel od Markízy vyjadrila tiež k predmetu správneho konania. Podľa právnika všetky značky použité v sporných sponzorských odkazoch, sú registrované na občianske združenie a nie politickú stranu. "Nie je našou povinnosťou skúmať, či sú to kandidáti politickej strany alebo nie." uviedol.

Vysielanie sponzorských odkazov na 99 % licenčná rada zaregistrovala aj vo Fun rádiu. S ním tiež nedávno začala správne konanie, no rozhodnutie ešte nepadlo.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. máj 2024 06:40