StoryEditor

Katarína Králiková: Chodím s „Cigánom z východu“. A baví ma to

17.12.2015, 11:05
Je povrchný, všetko vie, všade bol, všetko vybaví a z každého problému vyjde ako kráľ. Taký je Pišta Lakatoš z reklám FunFónu. Ten, kto ale stojí za príbehmi samoľúbeho „Cigána“, je jemná žena plná energie s fantáziou a so zmyslom pozerať sa na život z nadhľadu. Katarína Králiková.

S: Bola si niekedy v cigánskej osade?

Áno, každé letné prázdniny sme chodievali do Pavloviec nad Uhom k starým rodičom. Bolo tu pár Rómov, chodili nám spievať koledy, zopárkrát si požičali aj náš televízor, až sa im zapáčil. Teraz je z tej dediny naozaj veľká rómska osada, volajú ju Lentilkovo. Každý dom je inej farby – akoby sa tu prehnala črieda dúhových jednorožcov. Vrelo odporúčam prejsť sa cez ňu –  autom.

 

S: Pištovi Lakatošovi v reklamách FunFónu dávaš tvár, reč, jazyk, vytváraš preňho situácie. Odkiaľ berieš inšpiráciu?

Na začiatku bol veľkou inšpiráciou samotný Čeky, ktorý je spolutvorca Pištu. Napozerala som si všetko, čo sa na internete o Čekym našlo. Čeky má veľmi špecifický vyjadrovací jazyk, ktorému som musela porozumieť. A potom, samozrejme, všetky Lokal TV videá – mám skvelú prácu. Pištu sme do agentúry dostali už ako hotovú postavu, bol už skrátka vymyslený. Našou úlohou bolo zistiť, aká pozícia a prepojenie v rámci značky by mu najviac sedela a bolo to prirodzené.

 

S: Kto je teda Pišta Lakatoš dnes?

Pišta Lakatoš je king, ktorý všetko dokáže vybaviť, má všetko pod palcom, dokáže si všetko zariadiť, riešenia si vymýšľa po svojom, aj preto sú niekedy naozaj bizarné. O sebe si myslí, že všetko vie a všetko, čo urobí, je správne. Takže je naozaj king.

 

S: Je niečo, čo by Pišta nikdy nespravil?

Pišta je schopný spraviť všetko. Nech by urobil čokoľvek, vždy zo všetkého vyjde zaručene ako kráľ. Má dokonalú schopnosť prekrútiť všetko tak, aby to bolo v jeho prospech alebo v prospech funfónistov. Pred pár dňami sa mi však stalo, že som mu na Facebooku vložila do úst niečo, čo by skrátka Pišta nepovedal, napríklad: „a v rámci tohto/ každopádne“. Na čo ma upozornil kreatívny riaditeľ, že takto Pišta nerozpráva. Keď dávate reč takej špecifickej postave, ako je Pišta Lakatoš, musíte ju pochopiť, a to aj v tých najmenších detailoch.

 

S: Nakoľko sa stal Pišta tvojím druhým ja?

S Pištom chodím... do práce, aj mimo práce, trávim s ním voľný čas, dokonca ho niekedy beriem aj do kina.

 

S: Čo rád pozerá Pišta v kine?

Naposledy Drozdajku. Tam bol však pracovne.

 

S: Pristihla si sa pri tom, že si niekedy povedala niečo ako Pišta. Alebo sa zachovala ako on?

Nerozprávam ako Pišta, ale niekedy si možno podvedome požičiam jeho štýl humoru. A to je potom veľmi divný pocit. Pišta má sebavedomia za štyri cigánske osady, a to dá len Sisa Sklovská.

 

S: Ozval sa ti niekedy zástupca Rómov s tým, že toto by nikdy Pišta nepovedal?

Mne nie, mne sa ozývajú iba ľudia z marketingu FunFónu (smiech). Ale Čeky by vedel povedať viac. Udržiava kontakt s rómskou komunitou a prináša nám veľa inšpirácie, alebo príbehov, aj do nahrávacieho štúdia.

 

S: Ktoré?

To je na poriadne dlhý rozhovor s Čekym.

 

S: Kto však dostal nápad spojiť FunFón s Cigánom z východu?

Túto ideu doniesol kopík a dnes šikovný novinár Dušky Mikušovič. Ja som prišla v čase, keď sa rozmýšľalo, ako sa postava Pištu posunie ďalej. Dovtedy bola kreativita spontánna, dej sa tvoril veľmi impulzívne, vtipy, ktoré Pišta používal,  a niekomu boli možno aj známe – napríklad Pištova škola angličtiny. Bola to skôr neriadená strela, ktorá však dobre vypálila. Zo začiatku postavu Pištu ovplyvňovali Čeky a In-out štúdio. Prišli sme ale do bodu, keď sme potrebovali viac komunikovať produkt a mať komunikáciu viac ustráženú. Stalo sa, čo sa stáva pri silných setupoch – ľudia si skôr pamätali Pištu a jeho vtipy než produkt.

 

S: Do akej miery zasahuje do reklamných scenárov Čeky?

Je to vzájomné. My píšeme scenár, Čeky mu dáva autentickosť, vsúva slovíčka, ktoré sú typické pre rómsku populáciu, ako jeho legendárne „bratmm“. On pozná Pištu z jeho pravej podstaty, ja z jeho reklamnej podstaty.

 

S: Pišta používa svoj vlastný jazyk aj na Facebooku.

Áno, špecifický  jazyk na Facebooku pomáha hlavne v prípade, keď komunikujeme s nespokojným človekom. Vtedy je ľahšie „spracovateľný“. Osvedčili sa nám rôzne stickery, ktorými Pišta komunikuje. Napríklad namiesto „bola to vaša chyba“ povieme „aj emotikôň sa tiež niekedy potkne, bratmm“. A zrazu ľudia úplne inak reagujú.

 

S: Výhodou je, že do reklamy ste zobrali postavičku, ktorá už bola vymyslená, dnes jej stačí „iba“ dávať dej.

Aj keď preberieš do reklamy postavičku, ktorá už existuje, musíš s ňou ďalej pracovať, nájsť jej určitú polohu, ktorá jej bude sedieť, pretože postavička prichádza už s určitým charakterom. Nestačí ju iba obliecť do trička s logom. Zvažovali sme, či Pišta bude minister, alebo Krišna, raper až sme prišli na kinga. Odklonili sme sa od postavy, ktorú dostal v Lokal Filmise a vytvorili sme mu vlastný FunFón svet. Nechceli sme mu nanútiť značku v nejakým strnulých pózach, ale chceli sme presný opak – aby sa značka vyvíjala spolu s Pištom.

 

S: Ako dlho trvá vytvoriť jeden scenár?

Niekedy päť minút, niekedy tri dni. Pištov jazyk stojí na prešmyčkách ako emotikôň, lavórdžíny, aj do-pol-uška. Niekedy ti to napadne hneď, niekedy potrebuješ čas.

 

S: Stalo sa ti už, že ti klient povedal, že si to už s tým vtipom prehnala?

Jasné, sem-tam skúšam posunúť hranicu, ale myslím si, že už sme vycvičení. I keď z desiatich návrhov, ktoré pošleme, si niekedy vyberú ten, ktorý by som vôbec nepredpokladala, alebo ktorý podľa mňa nie je až taký vtipný. Ale to už je taká reklamná klasika.

 

S: Kto Pištu oblieka?

Oblečenie mu dáva naša grafička Ivka Kleinová a chalani zo štúdia In-out ho „dostajlujú“. Bežne nosí prasaciu korunu a šál z jazveca. Ale funguje to aj naopak. Niekedy príde nápad od chalanov, napríklad taká Oblina sa na Funfón narodky nahodila do šľahačkových bikín. Bola neodolateľná.

 

S: Boli sme už viackrát svedkami, ako postava z reklamy predstihla produkt. Ľudia si viac pamätali dej než samotný produkt. Akú životnosť má v reklame taký Cigán z východu?

Neviem, koľko sa dožívajú Rómovia (smiech). Ale Pišta, aj keď vyzerá starší, má tri roky a šedivé vlasy mu neplánujeme ešte prirábať. Ale myslím si, že sa vyčerpá v momente, keď sa vyčerpáme my. Paradoxne, do akej pózy ho dáme, závisí aj od konkrétnej ponuky alebo od produktu, ktorý Funfón komunikuje. S polohou kinga sa však dá veľmi dobre pracovať, je to široká hracia plocha, preto sme ju zvolili. Ako postavička funguje rovnako ako South Park alebo Simpsonovci. Dáva nám možnosť riešiť a rozoberať čokoľvek. 

 

S: Keby bolo na tebe, čo by si so značkou FunFón chcela ešte vyskúšať?

Nebudem prezrádzať.

 

S: Ale no tak, určite ako každý kreatívec máš aj ty nápady v zásuvke. Aké to sú?

Áno, mám. Buď sú to miliardové projekty alebo úplná maličkosť. Veľmi ma baví súčasný trend, že reklama slúži ľuďom. Napríklad trhovisko na Miletičovej ulici v Bratislave by sa mohlo stať „bezobalovým“ priestorom. V Berlíne taký obchod existuje. Skrátka, sú v ňom produkty bez obalu. Prídeš s taškou alebo s nejakou vlastnou nádobou a nakupuješ. Niekedy samotný nápad je veľmi jednoduchý a pritom zložitý na realizáciu. Napríklad v tomto prípade by bolo nutné zmeniť myslenie a zaužívaný spôsob nakupovania ľudí.

 

S: V akej agentúre by si ešte chcela pracovať?

Kedysi som veľmi chcela pracovať v Duval Guillaume, čo je belgická agentúra. Bolo to asi pred desiatimi rokmi, keď mi oficiálne prišiel list, že ma prijímajú na stáž. No ja som sa rozhodla, že pôjdem radšej robiť dobrovoľníčku do Portugalska pre festival pouličného divadla.

 

S: Vymenila si svoj agentúrny sen za dobrovoľníctvo?

Aj mne to dnes znie divne, ale bolo to v období, keď som ukončila jednu vysokú školu a ešte som študovala na druhej, a ešte som pracovala. Potrebovala som pauzu a lákala ma sloboda. Dnes by som sa už určite rozhodla inak, ale v zásade mi to nahrádzajú londýnske pobyty v Appli.

 

S: Čo ťa vie v reklamnom svete nahnevať?

Keď sa niekto pýši cudzím perím alebo keď očividne hrá svoju vlastnú hru. Všetci vieme, že aj za tým najjednoduchším spotom stojí tím ľudí. Nie iba jeden človek. Tak ako v prípade Pištu: Čeky, Jakub Kroner, In outi, Bajko, naši accounti Vladan Fejlek, Michal Kopriva, kreatívny riaditeľ Martin Ondrušek, grafička Ivana Kleinová a ďalší dvaja copywriteri Roman Roj a Janka Stankovianska.

 

S: Reklamu na aký produkt by si určite nerobila?

Na Samsung (smiech).

 

S: Na čo ťa nikto nikdy nenahovorí?

Robiť žeriavničku, si hore, vidíš kopu pekných vecí a nemáš sa s kým o to podeliť.

Alebo taká akvabela, musíš skoro ráno vstávať, aby si bola potom pol dňa dole nohami, ešte k tomu pod vodou. Plus v čisto ženskom kolektíve.

 

S: Pre aké iné povolanie by si nechala prácu v reklame?

Novinárku. Som veľmi zvedavá. Ale najradšej by som každý deň skúšala inú prácu.

 

S: Čo si vždy rada prečítaš?

Mám veľmi rada Daniila Charmsa. Píše krátke poviedky, ktoré sú neuveriteľne vtipné a fantazijné. A ešte mám veľmi rada Kráľa Ubu od Alfreda Jarryho, ten je zase neuveriteľne vtipne vulgárny. A určite knihy od School of Lifeteraz už robia aj prednášky o živote, úspechu, filozofii – pre normálnych ľudí. Na Západe je tento koncept už celkom známy a začína sa šíriť do veľkých miest.

 

S: Ako vyzerá človek, s ktorým si vieš predstaviť, že stráviš celý deň?

Je energický, ale aj flegmatický. Vie si užívať život, je to ľahký hedonista, ale zároveň má aj svoje ciele. A potom je to určite Pišta Lakatoš.

Zdroj: Erika Brindzová

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. december 2025 19:50