StoryEditor

KDH o kampani Gas Familia: Chceme sprísniť pokuty za reklamu

11.08.2015, 15:54
„Chceme zvýšiť sankcie tak, aby sa podobné kampane v budúcnosti neopakovali,” prehlásil Marian Faktor, ktorý je expertom KDH pre zdravotníctvo.

Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) na najbližšej schôdzi predloží návrh na sprísnenie postihov za reklamu, ktorá bude propagovať alkohol a návykové látky.

Úpravy zákona majú byť vykonané na základe billboardovej kampane slovenského výrobcu a distribútora alkoholických nápojov Gas Familie. Ten svojou kampaňou druhýkrát v priebehu jedného roka vzbudil pozornosť verejnosti, médií a Rady pre reklamu. Kritika hovorila najmä o neetickosti reklamy a nesprávnom umiestnení billboardov.

KDH po prvé navrhuje prísnejšiu kontrolu mediálneho nasadenia kampaní na alkoholické nápoje. Tie by nemali byť povolené v blízkosti škôl či ubytovaní pre mladistvých.

Po druhé, riešením má byť zvýšenie pokuty, ktorá by mala byť v budúcnosti udelená za podobnú kampaň. V súčasnosti je horná hranica pokuty 64 400 eur, spodná hranica nie je určená, a teda je 0 eur. Pokutu znáša zadávateľ reklamy a za súčasných podmienok môže logicky obísť aj bez pokuty. KDH chce zvýšiť hornú hranicu na 100 000 eur, spodnú na 32 200 eur. A zároveň chce, aby takto získané peniaze boli opätovne použité na preventívne kampane. 

Ukážka kampane:

 

"Je zarážajúce, že priemerný vek tých, ktorí majú prvú skúsenosť s alkoholom, je 10 rokov. Problém je obrovský a podobné kampane ho len zhoršujú,” povedal Marian Faktor, zároveň má za to, že tak, ako je nastavený zákon dnes, nie je dostatočne odstrašujúci.

Po novom by podľa slov Miloša Moravčíka, podpredsedu KDH, nemalo byť pre žiadneho výrobcu alkoholických nápojov výhodné spustiť podobnú kampaň. 

S návrhom zákona sa viaže ešte tretia zmena – kompetencia udeľovať pokuty by mala podľa návrhu prejsť pod Ministerstvo zdravotníctva. “Ak dôjde k porušeniu zákona, musí tu byť inštitúcia, ktorá razantne zakročí,” tvrdí Marian Faktor. Návrh má byť v Národnej rade prednesený v septembri.

Billboard Gas Familie pred Centrom pre liečbu drogových závislostí je stiahnutý, no pred školou v Košiciach stále visí.

 

Stratégie sa pýtali Mariana Faktora (na fotografii):

S: Ako hodnotíte kampaň Gas Familie? Porušuje zákon?

Neviem, či je vôbec prípustná diskusia o tom, či kampaň porušuje alebo neporušuje zákon. Výhovorka, že ľudia na billboardoch majú viac ako 18 rokov, je jedna vec. Ale to, ako kampaň vplýva na mladistvých, je nám rodičom asi všetkým jasné. Kampaň začala pred necelým rokom, no sankcia dodnes udelená nebola. Kto sa postavil proti kampani? Buď to bola verejnosť alebo médiá. Nie však inštitúcia, ktorá to má v kompetencii priamo zo zákona. 

 

S: Billboardová kampaň na tabakové výrobky je zakázaná. Myslíte si, že by podobný návrh prešiel aj v prípade alkoholických nápojov?

V prípade tabakových výrobkov je situácia iná. Osvetová činnosť, preventívne  programy a celý boj s tabakovými závislosťami je už aj z prostredia Európskej únie intenzívnejší. Je tam aj viac finančných prostriedkov.

 

S: Podľa vášho návrhu by sa pokuty mali priblížiť výdavkom na kampaň, respektíve hodnoty jej mediálneho nasadenia. Je teda horná hranica 100 000 eur relevantná?

Zvýšenie hornej hranice pokuty sa priamo premietne do zákona. Verifikovať ale náklady na kampaň, čím myslíme “donútiť” zadávateľa reklamy dokladovať počet citylightov, billboardov a pod., je už zásah do iných zákonov. Ak teda objednávateľ (zadávateľ) reklamy nebude povinný na požiadanie dozorujúceho orgánu predložiť určité náležitosti, je oprávnená obava, že by sa táto účinnosť mohla rozplynúť do stratena. Budeme však radi, ak sa otvorí diskusia, aby pokuta bola čo najviac úmerná výdavkom na kampaň.

 

Zdroj: Erika Brindzová

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
08. máj 2024 03:42