StoryEditor

Spotmi propagujúcimi 99 % porušilo zákon aj Fun rádio

20.02.2012, 23:00

Po Markíze a Joj je Fun rádio tretím elektronickým médiom, ktoré Rada pre vysielanie a retransmisiu upozornila na porušenie zákona.

Spoty propagujúce 99 %, ktoré sa objavili v januári vo Fun rádiu, boli v rozpore so zákonom – išlo totiž o politickú reklamu. Rozhodla o tom dnes Rada pre vysielanie a retransmisiu. Rada Fun rádio (resp. Rádio a. s.) potrestala upozornením na porušenie zákona bez finančnej sankcie. Tú nemohlo ani dostať, keďže podobného "prečinu" sa v minulosti nedopustilo.

Podľa zákona sa politická reklama nemôže vysielať skôr než 21 dní pred termínom volieb. V tomto prípade ju licenčná rada zaregistrovala od 17. do 19. januára.

Z deviatich členov rady hlasovalo za rozhodnutie o porušení zákona siedmi. Zdržali sa dvaja, aj Peter Abrahám. Ten namietal, že rada si mala od Fun rádia vyžiadať záznam a nie vychádzať z vlastného ad hoc monitoringu. "V tomto prípade zákonný postup podľa môjho názoru nebol dodržaný," vyhlásil. "Náš záznam a záznam vyžiadaný je zatiaľ rovnocenný – nikto, žiadny súd nespochybnil, že náš záznam nie je rovnocenný. Začala to spochybňovať televízia Joj a Markíza teraz pri 99 %. Zatiaľ pre nás tento argument nie je dôležitý. Keď súd rozhodne, že to nemôžeme používať, začneme sa správať podľa súdu," oponoval riaditeľ rady Miloš Mistrík.

Na zasadnutí licenčnej rady sa zúčastnil aj právny zástupca Fun rádia. Argumentoval tým, že sponzorské odkazy si neobjednala politická strana, ale občianske združenie Občan v akcii. "Názov strany je 99 % – občiansky hlas a ten neoznel v žiadnom z odkazov," povedal právnik. Tvrdil, že aj heslá, čo odnzeli v sponzorských odkazoch, boli všeobecné – hovorili napríklad o zvýšení minimálnej mzdy či vymožiteľnosti práva. Na pripomienu, že aj popularizácia kandidáta môže byť politickou reklamou, odpovedal, že to je otázka konkrétneho výkladu zákona: "My sa domnievame, že musí ísť o propagáciu kandidáta a zároveň konkrétnych hesiel," tvrdil. Podotkol, že postupujú podľa právnych pravidiel o sponzoringu, že podľa neho vzniklo v rámci zákona vákuum: "Stále sa domnievame, že ustanovenia politickej reklamy sa nevzťahujú na sponzorský odkaz."

Za politickú reklamu v spojitosti s 99 %, odvysielanú skôr než 21 dní pred voľbami, už boli potrestané televízie Markíza a Joj. Rada pre vysielanie a retransmisiu na mimoriadnom zasadnutí 1. februára rozhodla, že vysielanie sponzorských odkazov na 99 % bolo v rozpore so zákonom. Joj bola kvôli tomu upozornená na porušenie zákona – čiže jediný možný trest. Markíza dostala aj finančnú pokutu 100 tisíc eur, keďže v minulosti sa už podobného prečinu dopustila. "Rada rozhodla, že ide o porušenie zákona. Predpokladáme, že sa vysielatelia odvolajú proti tomuto rozhodnutiu. Ale my sme už teraz dali signál, že v tejto veci nebolo čosi v poriadku a že takto si nepredstavujeme čisté a férové politické zápolenie," povedal pre Stratégie predseda rady Miloš Mistrík.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. máj 2024 07:00