StoryEditor

Toto sú najefektívnejšie kampane roka 2015

27.11.2015, 10:24
Známe sú výsledky EFFIE 2015. Víťazmi sú kampane Fofola pre Kofolu, kampaň so Saganom pre Slovak Telekom, kampaň pre Kníhkupectvo KK Bagala a kampaň proti hejtu Povedz mi to do očí.

Národná súťaž efektivity marketingovej komunikácie EFFIE 2015 vyhlásila tohtoročných víťazov. Na zlatom mieste sa umiestnila kampaň Fofola od Zaraguzy, o strieborné miesto sa delia dve práce – S4GAN od MUW Saatchi & Saatchi a Čítam u Kaliho od Istropolitany Ogilvy. Bronz získala sociálna kampaň Povedz mi to do očí od reklamnej agentúry Mayer/McCann-Erickson.

Prinášame vám Case study víťazných prác, vďaka ktorým sa dozviete o marketingových cieľoch, využitej stratégii a dosiahnutých výsledkoch štyroch najefektívnejších prác tohto roka

 

Zlatá EFFIE

Názov: Fofola

Klient: Kofola CS

Agentúra: Zaraguza

Marketingový cieľ:

  • splniť predajné ciele konkrétneho produktu 0,5 l balenia Kofoly,
  • zvýšiť performance kampane - zásah kampane nad 55%, zaznamenanie kampane nad 65%, páčivosť nad úroveň 7,1%,
  • zvýšiť imidžové atribúty značky relevantné pre špecifickú cieľovú skupinu – originálnosť nad 82%, modernosť nad 77%, zrozumiteľnosť nad 66%, zábavnosť nad 84%, nápaditosť nad 75%,
  • on-line ciele – videnia on-line videí na úrovni 15%, nárast počtu fanúšikov na Facebooku o viac ako 3979 ( výsledok predošlej kampane Nerieš )

 

Insight:

Komunikačným positioningom čapovanej Kofoly je láska medzi blízkymi. Aby bola značka relevantnou aj pre mladšiu cieľovú skupinu, významnú úlohu zohráva 0,5 l balenie Kofoly, ktorého dominantným atribútom je radosť a hravosť. Primárnou cieľovou skupinou tohto balenia sú mladí ľudia vo veku 16-24 rokov.

Dôležitým faktom vzniku kampane bol aj dlhodobý pokles 0,5 l formátu Kofoly. Ten sa podarilo zvrátiť až v roku 2004 vďaka upravenému positioningu zameranému na mladšiu cieľovú skupinu. Úvodnou kampaňou bola kampaň Nerieš, ktorá úspešne splnila predajné a komunikačné ciele a získala tohtoročné ocenenie Zlatý klinec.

Úlohou kampane Fofola bolo pokračovať v pozitívnom raste predaja a imidžu značky. A priniesť ešte prekvapivejšiu a emočne výraznejšiu kampaň bližšie spätú s produktom, než bola kampaň Nerieš.

 

Riešenie:

Mladšia cieľová skupina žije v digitálnej dobe a preto sa produkt komunikoval hravou a zábavnou formou primáne v on-line prostredí. Hlavnou postavou kampane sa stal roztomilo-škaredý psík Tuna, ktorého v príbehoch pristihujeme pri jeho vyvádzaní. Inšpiráciou pre vytvorenie Tuny bol reálny psík s predkusom, z ktorého sa stala internetová celebrita. Aj pre postavu Tuny je preto typický výrazný predkus spôsobujúci vtipné šušlanie. Vďaka nemu vznikol jazyk kampane – fofolština a produktová hláška „Dáš si Fofolu?“, ktorú psík používa na odvrátenie pozornosti v rôznych vtipných situáciách.

 

Výsledok:

Kampaň bola natoľko úspešná, že klient pristúpil k dočasnému premenovaniu značky na Fofola.

Predajný cieľ bol splnený na 115%.

Zvýšiť performance kampane sa podarilo naplniť nielen v špecifickej cieľovej skupine, ale i v širšej populácii – zásah kampane 71% ( cieľ bol 55%), zaznamenanie kampane 88% (cieľ bol 65%), páčivosť kampane 7,5% (cieľ bol 7,1%).

Zvýšenie imidžových atribútov značky – originalita 87%, modernosť 80%, zrozumiteľnosť 84%, zábavnosť 94%, nápaditosť 86%.

Online videá spolu dosiahli takmer 8 500 000 videní, pričom až 70% bolo organických.

Nárast počtu fanúšikov na Facebooku vzrástol na takmer 30 000.

 

Strieborná EFFIE

Názov: S4GAN

Klient: Slovak Telekom

Agentúra: MUW Saatchi & Saatchi

Marketingový cieľ:

  • byť po prvých šiestich mesiacoch komunikácie jednoznačným vlastníkom 4G siete,
  • dosiahnuť benchmarky komunikácie,
  • zvýšiť mesačný objem prenesených dát o 50 000 GB,
  • zvýšiť počet aktivácií aplikácie Magio GO o 30 000.

 

Insight:

Hoci viac ako polovica mobilných telefónov, ktoré Telekom predal na začiatku tohto roka, boli 4G, internet v mobile má zatiaľ najmenšiu penetráciu na všetkých core službách, ktoré telekomunikační operátori ponúkajú.

Telekom na konci roka 2014 pokrýval svojou 4G sieťou viac ako polovicu populácie Slovenska. Práve preto sa v tomto roku rozhodol komunikovať svoj najväčší benefit – 4G sieť. Telekom však nie je sám, kto 4G komunikuje. Hlavným konkurentom je v tomto smere Orange, ktorý v roku 2014 investoval do komunikácie 4G takmer dvojnásobný mediálny budget.

 

Riešenie:

Primárnou cieľovou skupinou boli mladí ľudia vo veku do 35 rokov. Avšak možnosť 4G by mala v budúcnosti využívať aj širšia skupina obyvateľstva, preto potreboval Telekom komunikovať tak, aby si ho so 4G sieťou spájala celá populácia.

Najväčšou nevýhodou produktu a jeho hlavného benefitu – rýchlosti - bola jeho abstraktnosť. Preto ho bolo potrebné poľudštiť a personifikovať. Riešením sa stal najpopulárnejší slovenský športovec a najrýchlejší špurtér v pelotóne Tour de France, Peter Sagan. Ten sa ako predstaviteľ rýchlosti zmenil na S4GAN - symbol najrýchlejšej 4G siete.

V rámci dlhodobej komunikácie prebiehali počas prvých šiestich mesiacov dve kampane – prvá sa v produktovej časti sústredila na podporu produktu Magio GO, druhá na kúpu dodatočných dátových balíčkov. Obe sa však snažili o naplnenie imidžového cieľa celej kampane – získanie vlastníctva najrýchlejšej 4G siete.

Intenzita komunikácie sa zamerala na TV spoty doplnené o on-line videá.

 

Výsledok:

Po polroku komunikácie kampaň dosiahla 28% bodový náskok pred najbližším konkurentom, čo znamená 140% splnenie plánu.

Vlastníctvo 4G prisudzujú Telekomu nielen jeho vlastní klienti, ale i konkurenční.

Kampaň dosiahla nadpriemernú úroveň znalosti, benchmark bol prekročený až o 400%.

Po novú 4G SIM kartu si do Telekomu prišlo 163 000 zákazníkov.

Plán zvýšiť mesačný objem prenesených dát o 50 000 GB bol prekročený o 39%. Spotreba narástla takmer o 70 000 GB.

Aplikáciu Magio GO si aktivovalo takmer 47 000 zákazníkov. Cieľ bol splnený na 156%.

 

Názov: Čítam u Kaliho

Klient: Koloman Kertész Bagala

Agentúra: Istropolitana Ogilvy

Marketingový cieľ:

  • nárast predaja produktu ( = dielo slovenského autora) v ponuke kníhkupectva KK Bagala zo 102 ks/týždeň na aspoň 204 ks/týždeň v čase kampane,
  • zvýšiť trafficu v kníhkupectve, získať čo najširšiu bázu prospektov.

Insight:

Koloman kertész Bagala, nazývaný Kali, je vlastníkom vydavateľstva L.C.A., ktoré sa špecializuje na vydávanie pôvodnej slovenskej tvorby. Tú ponúka od januára 2014 v malom kníhkupectve KK Bagala na Laurinskej ulici v Bratislave. Čitatelia však do kníhkupectva nechodili a Kali mal nulový budget pre plnohodnotné využitie marketingových nástrojov. Problémom bolo aj nastavenie cieľovej skupiny, pretože tá bola v podstate žiadna.

Riešenie:

Dnešní ľudia radi čítajú a radi to aj dávajú ostatným vedieť prostredníctvom sociálnych sietí – to bola kľúčová idea kreatívneho riešenia. Cieľom bolo ukázať, že čitatelia kvalitnej slovenskej literatúry skutočne existujú. Tak vznikla týždňová akcia Čítam u Kaliho.

Keďže budget bol nulový, kampaň využila tradičné OOH médium, ktoré má k dispozícii každé kníhkupectvo – výklad. Ten však nebol vyplnený knihami, ale samotnými čitateľmi.

S využitím sociálnych médií bolo užívatelia vyzvaní, aby išli čítať do Kaliho výkladu. Ako motivácia slúžila promo akcia: Za každú minútu strávenú vo výklade zľava 1% z nákupu.

Výsledok:

Počas trvania akcie sa predalo takmer 800 kusov kníh kvalitnej slovenskej literatúry, čo pre kníhkupectvo znamenalo až takmer 700% nárast.

Organický dosah presiahol za 24 hodín od spustenia kampane 10 000 užívateľov. K nim sa napokon pridali aj slovenské médiá, čím kampaň zadarmo získala mediálne pokrytie v hodnote 40 000 eur.

 

 

Bronzová EFFIE

Názov: Povedz mi to do očí

Klient: Nadácia otvorenej spoločnosti

Agentúra: Mayer/McCann-Erickson, s.r.o.

Marketingový cieľ:

  • zasiahnuť čo najviac ľudí, scitliviť publikum v téme nenávisti na internete, dosiahnuť, aby si ľudia uvedomili, že hejt je hlúpy, nezmyselný a ubližuje,
  • zásah 200 tisíc používateľov na Facebooku,
  • dosiahnuť ďalšiu publicitu kampane v mainstreamových médiách – viac ako 11 výstupov, z toho minimálne dve celoplošné televízie.

 

Insight:

Zásadným problémom je zvyšujúci sa výskyt hejtovania, najmä na internete. Ľuďom je to však jedno. Len 22% Slovákov považuje šírenie nebezpečného a škodlivého obsahu na internete za závažný problém. Prieskumy potvrdzujú, že väčšina ľudí hejtuje iba na sociálnych sieťach. Keď však majú povedať to isté osobne, situácia sa zmení –  hejteri v reálnom svete strácajú odvahu.

 

Riešenie:

Vytvorenie štyroch videí, v ktorých vystupujú štyri známe osobnosti – Robo Roth, Lasky zo skupiny Para, Csongor Kassai a Celeste Buckingham. Vo videu prichádzajú k hejterom domov a vyzvú ich, aby im povedali to isté, čo o nich napísali na internete, priamo do očí. Videá boli uverejnené na facebookovej stránke Nadácie otvorenej spoločnosti, ako aj na ich YouTube kanáli.

 

Výsledok:

Zásah 1,4 milióna používateľov na Facebooku (prekročenie cieľa o 580%).

Videá videlo 650 000 ľudí Facebooku a YouTube.

43 mediálnych výstupov, z toho tri celoplošné televízie.

Mediálna hodnota vyše 143 000 eur bez DPH bezplatne.

Presah kampane do ČR, kampaň žije aj 3 mesiace po jej ukončení.

 

 

Porotu EFFIE tento rok tvorili:

Prvé kolo:

Katarína Čabáková – Orange Slovensko

Ronald Lupták – Heineken

Marína Masárová – Tatra Banka

Anton Molnár – Slovnaft

Daniel Sloboda – ZSE

Juraj Vilikovský – Union Poisťovňa

Róbert Kubička – Pivovary Topvar

Mária Horváthová – ČSOB

Marek Prochocký – Schreiber Slovakia

Martin Horváth – Slovak Telekom

Marek Lukoťka – Slovak Telekom

Emil Myjavec – MUW Saatchi&Saatchi

Veronika Romsauerová – Istropolitana Ogilvy

Milan Sitárik – Wiktor Leo Burnett

Eva Šinková – MADE BY VACULIK

Róbert Cyprich – Lowe GGK

a Martin Mlynárik – JANDL, marketing a reklama
 

Druhé kolo:

Katarína Adamkovič – Respect APP

Juraj Pobjecký – ZARAGUZA

František Toman – Istropolitana Ogilvy

Martin Woska – TRIAD Advertising,

Ladislav Báča – Marketingový špecialista z Karlovej univerzity v Prahe

Katarína Droppová – MCC Profesionals

Radoslava Gbelská – Effectivity

Zuzana Ihnátová – Paneurópska vysoká škola

Marcel Vašš – Etarget

Martina Hríbiková - ZOTT

Martin Krajniak - O2

Marek Mikle - Poštová banka

Dušan Viszt - Sberbank Europe AG,

 
EFFIE Slovakia je národná súťaž efektivity marketingovej komunikácie. Je to súťaž výnimočného marketingového myslenia a schopnosti kombinovať viaceré zložky marketingovému programu. Práve to prispieva k prekročeniu stanovených marketingových a komunikačných cieľov, alebo tieto ciele umožní dosiahnuť pri vynaložení nižších nákladov.
História EFFIE siaha do roku 1968. Podľa medzinárodného prieskumu reklamy (GWA) je EFFIE najprestížnejšia súťaž v oblasti komerčnej komunikácie. Koná sa vo viac ako štyridsiatich vyspelých krajinách sveta a má i dva nadnárodné formáty: Euro Effie a Global EFFIE.
Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS) licenciu získal v roku 1999, od kedy súťaž na Slovensku prebieha každoročne.
 

Zdroj: Erika Brindzová

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. november 2024 02:56