StoryEditor

Poľské médiá spúšťajú spoplatnenie obsahu cez slovenský systém Piano

18.07.2012, 09:18

Do Piana sa v Poľsku zapoja štyri desiatky novín a časopisov spolu s verejnoprávnym rozhlasom.

Sedem významných poľských vydavateľov reprezentujúcich 27 celoštátnych a regionálnych novín a 14 magazínov sa spolu s poľským verejnoprávnym rozhlasom od 18. júla zapájajú do systému spoplatnenia online obsahu Piano. Prostredníctvom jedného prihlásenia a jednej platby získajú poľskí internetoví používatelia prístup k prémiovému obsahu na 42 rôznych webových stránkach za 19,90 poľských zlotých (4,70 €) mesačne. Po Slovensku a Slovinsku ide už o tretiu krajinu, v ktorej bude Piano spustené.

Poľsko predstavuje pre Piano zatiaľ najväčší trh s celkovo 38 miliónmi obyvateľov a viac ako 19 milónmi internetových používateľov. „Poľsko nám umožní ukázať, ako funguje náš systém na väčších trhoch,“ povedal Tomáš Bella, riaditeľ spoločnosti Piano Media.

Medzi médiami zapojenými v Poľsku sú významný mienkotvorný denník Gazeta Wyborcza (vydavateľstvo Agora), časopis Forbes od švajčiarsko-nemeckého vydavateľstva Ringier Axel Springer Poland, viaceré tituly vydavateľstiev Media Regionalne (vlastníkom je britský Mecom), Polskapresse (vlastníkom je nemecký Verglagsgruppe Passau), Murator, Edytor a súčasťou Piana sa stane aj poľský verejnoprávny rozhlas.

Michał Gwiazdowski, manažér pre digitálny obsah v Gazete Wyborczej, povedal, že najväčší poľský mediálny vydavateľ si vybral systém Piano, pretože „celý postup je jednoduchý a efektívny pre našich používateľov. Jedna platba im poskytuje prístup k obsahu od mnohých vydavateľov. Piano pre nás predstavuje ďalší krok v budovaní internetovej stratégie pre naše tlačené tituly. Umožní nám naďalej dodávať online aj offline prémiový obsah od našich redakčných tímov. “

Zástupca riaditeľa pre redakčný rozvoj v Media Regionalne, Tomasz Krawczyk, hovorí: „Dúfame, že prostredníctvom tohto spoločného projektu poľská digitálna platforma a online biznis získajú nový impulz. Veríme, že v dohľadnej dobe sa spoplatnený obsah stane veľmi dôležitým prvkom pre náš rozvoj ako poskytovateľa obsahu.”

Na ostatných vydavateľov, ktorí chcú vyskúšať spoplatnenie obsahu bez negatívneho dôsledku na počet zobrazení, zapôsobila stratégia Piana, zdieľanie skúseností a jednoduché technické riešenie. „Veríme, že publikum aj obsah Forbes.pl sú najvhodnejšie pre prémiovú stratégiu,” povedal Alex Uchański, digitálny riaditeľ v Ringier Axel Springer Polska, a dodal: „Podpora, ktorú nám Piano Media poskytuje, je pre nás veľkým prínosom.“

Viacerí vydavatelia využijú Piano systém na publikovanie obsahu, ktorý bol doteraz dostupný iba v tlačenej podobe. „Keď sme rozbehli Piano na Slovensku pred 14 mesiacmi, iba okolo 5 % z celkového obsahu bolo dostupných v rámci systému, v Slovinsku to bolo 10 %. V Poľsku je to už 10-15 % z celkového mediálneho obsahu, pričom množstvo obsahu, ktorý nebol doteraz online dostupný, bude takto sprístupnený. Prinášame tak poľskému Piano používateľovi veľkú hodnotu.“

Ewa Bartnikowska, šéfredaktorka Gazeta Olsztynska, hovorí, že digitálne predplatné je dôležité pre dodávanie nového online obsahu: „Stále máme vysoko kvalitný obsah, ktorý nepublikujeme online. Vďaka Pianu máme šancu speňažiť tento obsah a financovať viac článkov, pričom niektoré budú písané špeciálne pre spoplatnené sekcie našej stránky.“ Marek Stankiewicz, riaditeľ pre rozvoj internetových produktov v Polskapresse súhlasí: „Snažíme sa nájsť online biznis model, ktorý bude menej závislý na inzerentoch a Piano systém nám pomôže zvýšiť príjmy od predplatiteľov.“

Vydavatelia si vyberajú, aký obsah do Piana zahrnú a aké benefity ich digitálni čitatelia dostanú. Niektorí vydavatelia poskytnú verzie svojich stránok bez reklamy, iní poskytnú skorší prístup k materiálom, ktoré budú vydané neskôr, niektorí v systéme publikujú obsah, ktorý bude dostupný len v rámci Piana. Spočiatku bude Piano prítomné na stránkach len v podobe Piano ikony a prihlasovacej lišty v hornej časti každej stránky. Od augusta bude ponúkaný zdarma trial prístup a na začiatku septembra bude nasledovať plné spustenie poľského Piana.

Úspech Piana zaujal vydavateľov po celom svete. Piano je v rokovaní s vydavateľmi na niekoľkých kontinentoch a plánuje spustiť ďalší trh do konca roka 2012.

Dôležité štatistiky

  • Počet poľských internetových používateľov: 19,500,000 (51,3 % z celkovej poľskej populácie v roku 2011) (Gemius)
  • Podiel poľských internetových používateľov, ktorí čítajú alebo sťahujú spravodajstvo: 18% (Eurostat)
  • Cena za prístup do poľského Piana: 9,90 PLN/týždeň (2 €); 19,90 PLN/mesiac (4,70 €); 199 PLN/rok (47 €)

Sedem zúčastnených médií s 42 mediálnymi značkami a publikáciami

AGORA

  • Národné denné spravodajstvo: wyborcza.pl
  • Lifestylové magazíny: poradnikdomowy.pl, czterykaty.pl, ladnydom.pl, e-ogrody.pl, magazyn-kuchnia.pl, logo24.pl

MURATOR

  • Národné denné spravodajstvo: se.pl
  • Národné športové spravodajstvo: gwizdek24.se.pl
  • Národné automobilové spravodajstvo: superauto24.se.pl
  • Lifestylové magazíny: muratordom.pl, poradnikzdrowie.pl, urzadzamy.pl, dlarodzinki.pl, mowimyjak.pl, wymarzonyogrod.pl, archirama.pl, muratorplus.pl

POLSKAPRESSE

  • Národné denné spravodajstvo: polskatimes.pl
  • Regionálne spravodajstvo: dziennikzachodzni.pl, kurierlubelski.pl, gazetawroclawska.pl, gazetakrakowska.pl, dzienniklodzki.pl, gloswielkopolski.pl, dziennikbaltycki.pl

MEDIA REGIONALNE

  • Regionálne denné spravodajstvo: echodnia.eu, dziennikwschodni.pl, wspolczesna.pl, poranny.pl, gazetalubuska.pl, nto.pl, pomorska.pl, gs24.pl, gk24.pl, gp24.pl, nowiny24.pl, to.com.pl

EDYTOR

  • Regionálne spravodajstvo: gazetaolsztynska.pl
  • Regionálnyl portál: wm.pl

RINGIER AXEL SPRINGER POLAND

  • Biznis magazín: forbes.pl

POLSKIE RADIO

  • Poľský verejnoprávny rozhlas: polskieradio.pl

Zdroj: Piano Media

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
23. november 2024 08:10