StoryEditor

Vlajková loď kaviarenského konceptu Foxford otvára svoju skúšobnú prevádzku

17.04.2014, 12:38

Po mesiacoch ochutnávania, testovania, skicovania a príprav sa Foxford rozhodol ešte pred Veľkou nocou otvoriť svoje brány pre prvých odvážlivcov a nadšencov. Pozýva preto všetkých milovníkov kávy nazrieť do svojho Atlasu chutí. To všetko na Laurinskej 1 v Bratislave (v priestoroch bývalej reštaurácie Paparazzi).

Foxford je nová slovenská sieť kníhkaviarní, ktorú založili minulý rok Martin Bajaník (tvorca konceptu Shtoor home made café) a Michal Meško (CEO a spolumajiteľ kníhkupectiev Martinus.sk). Nechce byť len doplnkom kníhkupectiev, ale má ambíciu stať sa plnohodnotným hráčom v gastronomickom biznise.

Aby sa jej to podarilo, snaží sa zákazníkovi ponúknuť niekoľko špecialít a noviniek. Tou prvou sú produkty, ktorými chce sýtiť telo aj ducha svojich zákazníkov. Ponúka preto kvalitnú etiópsku kávu odrody Sidamo, ktorá je pražená priamo v Bratislave, aby bola zaručená jej čerstvosť, pričom školenie foxfordských baristov si zobrali pod patronát profesionáli z 9 Grams Coffee. Nebudú chýbať ani domáce dezerty, vlastnej výroby a receptúr. Foxfordské kuchynské laboratórium ale znovuobjavuje aj domáci puding, ktorý nie je robený z prášku a rovnako poctivú zmrzlinu originálnych chutí. Samozrejmosťou sú domáce limonády a hladný zákazník si vyberie z pomerne bohatej ponuky ľahkých jedál. Za zmienku stoja napr. anglické čajové sendviče, ktorých porciu je možné nakombinovať podľa ľubovôle, alebo neznáme špeciality ako slaninkový džem alebo trhané kura v rančerskom dipe. Tento formát nazýva Fakultou delikátnych vied.

Rodinný vzťah s Martinusom prináša zákazníkovi tiež nemalý výber knižných titulov venovaných kultúre jedenia a pitia. Dohromady pôjde o viac ako 500 špecializovaných titulov, častokrát z produkcie zahraničných vydavateľstiev, ktoré sa na Slovensku dajú kúpiť iba zriedka. Vo Foxforde je možné vidieť tieto knihy v skutočnosti a stimulovať chuťové poháriky aj takto teoreticky. Aj preto nesie táto prevádzka prídomok “Najchutnejšie kníhkupectvo v meste”. Foxford totiž vo svojom koncepte verí na spojenie potravy tela a ducha.

Zaujímavosťou budú tiež technologické inovácie. Prvá verzia elektronického menu je už v testovaní a zákazníkovi bude predstavená vo forme iPadov inštalovaných pri stoloch, na ktorých si bude možné prezerať informácie o položkách v takmer encyklopedickej podobe. Foxford tiež vyvíja inovatívne riešenie na objednávanie a aj preto pozýva prvých nadšencov, aby si mnohé veci mohol otestovať na reálnych zákazníkoch, pre ktorých je táto služba určená.

Ďalšou, nemenej dôležitou funkciou Foxfordu je rozmer, ktorý je pomenovaný ako “akademická pôda”. Tak, ako kedysi vznikol tento pojem pre vyhradenie si slobodnej diskusie, je zámerom konceptu neuzatvárať sa v sebe, ale viesť debatu o mnohých témach. Pre zákazníkov je pripravený cyklus rozhovorov so zaujímavými ľuďmi na tému “Knihy, ktoré zmenili spôsob stravovania”, ktorý bude spustený začiatkom mája. Prvým podujatím tohto druhu bude predstavenie série kníh, ktoré spustili tzv. “Food revolution”, či už hovoríme o type jedla alebo len spôsobe jeho prípravy. Najznámejšie mená z tejto sekcie sú Julia Child, alebo Jamie Oliver, no predstavia sa aj menej známe tituly.

Pre Foxford je dôležitá firemná kultúra a zodpovedné podnikanie. Spoločnosť Martinus.sk skončila na 4. mieste v rebríčku Najatraktívnejší zamestnávateľ na Slovensku a na túto tradíciu chce nadviazať aj Foxford. Okrem komunitného rozmeru, ktorý by mal fungovať navonok (prvou akciou bude vrátenie sochy na roh Laurinskej a Radničnej, hoci v inej podobe), chce byť zodpovedným podnikom aj smerom dovnútra a tak napraviť reputáciu slovenských gastrozariadení ako nie príliš láskavých zamestnávateľov, povedané diplomaticky.

Koncept Foxford je preto kombináciou všetkých týchto prvkov, ktorú skrýva pod claim “Coffee Campus”.

 

Foxford [ fɒksfɔːd ]

podstatné meno

1. názov severoírskej dediny, ktorého pôvodný názov bol Bellasa (v írskom jazyku Baél Easa znamená “ústa vodopádu”). Leží asi 16 km od mesta Ballina v okrese Mayo. Dedina vznikla okolo známych Foxfordských vlnených mlynov (Foxford Woollen Mills), v ktorých sa vyrábajú slávne vlnené deky od roku 1892.

2. názov slovenskej siete kníhkaviarní, ktoré založili v roku 2013 Martin Bajaník a Michal Meško ako reakciu na rastúcu potrebu zákazníkov kníhkupectiev Martinus tráviť medzi knihami svoj voľný čas, ale aj chutné domáce koláče, či kávové nápoje a poskytnúť tak zákazníkovi výnimočný zážitok.

Názov Foxford vznikol spojením slov fox (angl. “líška”) a Oxford (mesto vo Veľkej Británii preslávené svojou prestížnou univerzitou) ako výraz pre miesto, ktoré spája šikovných, tvorivých a aktívnych ľudí (fox) s vedomosťami a príležitosťami, ktoré ponúka takéto spoločenstvo ľudí (Oxford).

Inštitúcia menom Foxford stojí na 3 základných pilieroch. Prvým je potrava ducha (široký a dostupný výber knižných titulov) vtesnaná do tradičného formátu knihy. Knižná kultúra Foxfordu víta technologické novinky a nové spôsoby šírenia vedomostí a informácii, no zároveň verí, že kniha je dostatočne unikátny formát, aby prežil aj budúce inovácie a v mieri s nimi koexistoval. Druhým pilierom je potrava tela (originálny sortiment jedál a nápojov vlastných a domácich receptúr) šírená na pôdoryse klasickej kaviarne kombinovanej s moderným bistrom, pričom kladie dôraz na majstrovstvo chuti, poctivé suroviny, domácu prípravu a to všetko za cenu dostupnú strednej vrstve. Tretím a posledným pilierom je spoločenský rozmer (grantové programy či spoločenské udalosti) vďaka ktorému chce Foxford aktívne a zodpovedne prispievať k rozvoju nielen lokálnych komunít, ale aj celej spoločnosti. Aj preto sa v podtitule Foxfordu objavuje definícia smart coffee campus. Foxford chce byť akademickou pôdou v tom najširšom zmysle slova. Tento pojem pôvodne vznikol v stredoveku, kedy nebolo možné na verejnosti vyjadriť akýkoľvek názor a dodnes je vnímaný ako výraz slobody a slobodného myslenia. Foxford chce združovať spoločenstvo ľudí, ktorí majú najväčší potenciál na výrazný rozvoj spoločnosti - ľudí pracujúcich hlavou (angl. creative class) a motivovať ich k činom. Foxford je preto otvorený novým, netradičným myšlienkam, rešpektuje a toleruje rôznosť názorov. Aj preto je postavený na koncepte klasickej kaviarne, ktorá zohrala v histórii Európy dôležitú rolu; v parížskej kaviarni Procope sa svojho času schádzali osvietenci, aby tam napokon pripravili pôdu pre Francúzsku revolúciu, ktorá viedla k prvej definícii ľudských práv na svete (táto kaviareň stále funguje a Voltaire má v nej dodnes svoj stôl). Foxford chce nájť nových súčasných Voltairov a Diderotov a k tomu im okrem vynikajúcej kávy poskytne sýpku plnú vedomostí vo forme kníh a možnosť konfrontácie s ostatnými priateľmi, známymi, či spoluobčanmi.

Výrazným charakteristickým prvkom Foxfordu je otvorenosť, nadhľad, niekedy až sebairónia. Aj preto nazýva jednotlivé organizačné zložky vtipnými metaforami. Kaviarensko-gastronomické oddelenie dostalo názov Fakulta delikátnych vied (s podriadenými ústavmi ako Katedra čiernych vied {káva} alebo Katedra sladkého života {domáce dezerty} a pod.). Knižné oddelenie prijalo názov Fakulta policológie (s ústavmi ako Katedra čítania medzi riadkami {hodnotenie kníh} alebo Katedra knihomólie {starostlivosť o náročného čitateľa} a pod.). A na dôvažok, spoločenské oddelenie nesie názov Fakulta spoločenskej chémie (s ústavmi ako Katedra dejín trávenia {diskusie o jedení} alebo Katedra rozvojových štúdií {grantové programy} a pod.).

Foxford chce byť trvalo udržateľným konceptom a preto obsahuje v sebe ziskový podnikateľský rozmer, keďže jeho zakladatelia veria, že Foxford musí byť sebestačný a stáť na svojich vlastných nohách. Sú tiež presvedčení, že podnikanie, spoločenská zodpovednosť a etika slušných ľudí sú pomerne jednoducho kombinovateľné. Foxford nie je projektom na pár rokov, ale insštitúciou s dlhodobo nastavenou stratégiou.

Za rodné hniezdo Foxfordu je možné považovať spoločnosť Martinus, pričom Foxford chce byť časom plnohodnotným sebavedomým partnerom kníhkupectiev s ambíciou zanechať na tomto svete vlastnú stopu.

Zdroj: Foxford

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
06. máj 2024 10:41