Keri Lewis Brown na NATPE Europe 2015. Foto: NATPENATPE
StoryEditor

Aký bude ďalší televízny hit, čo je v kurze (rozhovor)

24.07.2015, 14:46
Britská expertka na televízne formáty Keri Lewis Brown pre Stratégie hovorí o tom, čo funguje v televíznej brandži.

Keri Lewis Brown založila konzultačnú spoločnosť K7 Media a poskytuje podporu televíziám či produkčným spoločnostiam v oblasti licencovaných formátov. Stratégie sa jej na veľtrhu NATPE Europe opýtali na trendy v tejto oblasti.

 

Posledné roky sa hovorí o aplikáciách a o digitálnych novinkách. Sú dôležité, môže vďaka nim televízny formát fungovať?

Nie, formát musí fungovať sám osebe a ak obsahuje aj istú interaktivitu, je to fajn. No ide viac o marketing relácie – na strane divákov nie je záujem interagovať s televíziou až tak veľmi, ako by si želala televízna brandža. Skúšali to v Milionárovi a skončilo sa to katastrofou. Formátu The Big Picture od Talpy sa s interaktivitou darí, pretože tvorcovia s ňou dobre dokázali pracovať v predtočenej šou. Je drahé mať game show len pre interaktivitu.

S interaktivitou pracoval aj Rising Star, ktorý mal veľké ambície. Uvidíme nejaký nový, skutočné veľký svetový hit?

Nemyslím si, že príde masívna šou, ktorá by precestovala svet tak rýchlo ako naposledy Rising Star. V jej prípade to bolo priveľa marketingu mimo proporcií tejto šou. Každý chcel ďalší veľký hit a predajca tvrdil, že práve to je on. No formátu chýbalo čosi osobité, čo by z neho takýto hit spravilo. Rozdielna na ňom bola interaktivita, spôsob hlasovania, no technológia nie vždy fungovala hladko. Keď sa Rising Star dostal do Ameriky, Francúzska, Nemecka, bol "OK", ale žiaden masívny hit.

Vo Veľkej Británii ho kúpili tiež, spustili produkciu, no nikdy ho neodvysielali. Je to bežné?

Nie, je to veľmi neštandardné. Na niektorých trhoch však Rising Star uspel, v Izraeli bola silná druhá séria. Nie je to prepadák ale ani ďalšia "veľká vec".

Sú televízie opatrnejšie po tom, čo sa stalo s Rising Star? Veria marketingu menej?

Stále za tým idú (smiech). Iba tak sa dozvedia o nových šou, že im niekto povie, že sú dobré, potom ich niekto kúpi a ich záujem ešte viac narastie. Televízie si nechcú nechať ujsť hit.

V Amerike sa udiala veľká vec: ohlásili poslednú sériu SuperStar na stanici Fox. Čo sa stalo? A prečo mal The Voice posledné sezóny vyššiu sledovanosť?

Koniec jedného cyklu. Sú to najrôznejšie dôvody, o akých možno uvažovať: kasting, ale aj fakt, že dlho vysielané šou sa neustále menia, pridávajú sa nové zápletky, porotcovia. Každú sezónu prakticky začínate takmer od nuly. Divákov musíte buď nechať odpočinúť, alebo šou neustále pretvárať.

Znamená to niečo pre samotný žáner talentových šou?

Varietné a talentové šou sú stále obľúbené, trochu klesá dôraz na tanečné šou azda s výnimkou Let's Dance. Dnešným trendom sú talentové šou s deťmi, obľúbené v južnej Európe, Izraeli či v ďalších krajinách. Talentové šou budú mať ľudia stále radi, sú v nich silné príbehy súťažiacich, ich cesta v štýle „nemal som nič a teraz som hviezda“. Treba však, aby to u divákov podporil dobrý kasting a marketing okolo šou.

Čo je dnes v kurze okrem už spomínaných šou s deťmi?

Myslím si, že trendom je posun viac k autentickosti a väčší dôraz sa kladie na uhol pohľadu toho, kto príbeh rozpráva, je priamo aktérom. Môžem spomenúť aj šou o prežití ako The Island. Uvidíme tiež viac zoznamiek, no reálnych, skutočných. Z nich bola úspešná Married at First Sight. Na trhu formátov sa deje aj to, že keď sa objaví veľmi úspešná novinka v niektorom žánri, hneď vznikajú podobné.

Čo prognózujete dôležitému americkému trhu? Zrušili šou Utopia, budúcu sezónu ukončia SuperStar... Bude menej šou?

Stále majú niekoľko "unscripted" šou a fungujú dobre - Big Brother, The Amazing Race, Hlas... Plus novinky ako I Can Do That alebo kontroverznejší The Briefcase... Celkovo je ťažké uviesť na americký trh "unscripted" šou, pretože televízie ich väčšinou skúšajú v lete, kedy sa nikto nepozerá.

V Amerike to vyzeralo tak, že už nič nemôže mať v cieľovke 18-49 extrémne vysoké čísla. A potom prišiel seriál Empire (výsledky sledovanosti tu). Prečo nič také silné neprichádza aj v "nehranej" tvorbe?

Na to odpoveď nemám. Keby som mala, bola by som milionárka (smiech).

Prečítajte si tiež:

 

Viac o veľtrhu NATPE Europe si môžete prečítať v printových Stratégiách 7/2015, ktoré sú práve v predaji.

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 23:41