Lilyhammer - seriál, ktorý má v Amerike Netflix
StoryEditor

Seriály chce od nich aj Netflix. Čo majú pre Slovensko? (rozhovor)

17.07.2015, 09:00
Red Arrow International obchoduje s najväčšími americkými hráčmi od ABC po Netflix. Stratégie zisťovali, čo majú pre Slovensko a náš región.

Distribučná spoločnosť Red Arrow International na Slovensko predala formát Galileo, americkú šou Nehanební penzisti (Betty White's Off Their Rockers) či krimiseriál Parížske zločiny (Jo). Obchoduje s americkými hráčmi ako ABC a Netflix či veľkými európskymi vysielateľmi. Stratégie sa na veľtrhu NATPE Europe porozprávali o jej novinkách. Odpovedá Sales and Acquisitions Manager CEE Stefanie Ströbel a Sales Manager CEE Esteban Rodriguez Solares Eduardo.

 

Red Arrow International je pravidelným účastníkom televíznych veľtrhov v strednej Európe. No teraz prinášate viac zámorského obsahu, máte dealy s Amazonom či Netflixom. Ako reagujú nákupcovia na tieto seriály?

Stefanie Ströbel: Pred rokmi sme začínali s prevažne nemeckým katalógom, ale Red Arrow International za posledné roky rástla a teraz máme vo svete 15 produkčných spoločností. Niektoré sú zodpovedné napríklad za produkciu Bosch pre Amazon. Na tieto program máme dobrú odozvu. Stredná a východná Európa pre nás boli vždy silné aj s nemeckým obsahom, ale trh tohto regiónu sa diverzifikuje, pribúdajú noví klienti a aj tí existujúci sú radi, že náš katalóg rastie.

Aké sú vaše hrané highlighty?

Ströbel: Z hranej tvorby určite Bosch, náš seriál pre Amazon, ktorý len pred MIPTV dostal objednávku na druhú sériu, čo nás teší. Okrem toho 100 Code – koprodukcia severskej HBO, SBS a Sky Germany. To je jeden z našich highlightov. A predávame tiež Esio Trot, film BBC s hercami ako Dustin Hoffman a Judy Dench, uvedený na Vianoce a produkovaný našou britskou produkčnou spoločnosťou. Naň máme silný feedback.

 

 

Pri koprodukovaných seriáloch je občas problémom to, že sa musí čakať na dané krajiny, kým to odvysielajú a až potom sa práva uvoľnia pre ďalšie trhy. Robí to problémy aj vám?

Esteban Rodriguez Solares Eduardo: Samozrejme pri koprodukciách sú občas "premiere rights", ale pri 100 Code nebol žiaden problém.

Predávate viac VOD práv než minulé roky, rastie to?

Ströbel: VOD stúpa, je to rastúci trh. Vo všeobecnosti sa trh viac fragmentuje, na strane digitálnych kanálov rovnako ako na strane VOD. Sú trhy, kde sa to vyvíja rýchlejšie ako inde, môže to byť infaštruktúrou alebo jednoducho systémom kanálov. Ale nepochybne to rastie.

Zaujímajú sa nákupcovia viac o hotové programy alebo formáty? A aké formátové novinky ste priniesli sem na NATPE Europe?

Rodriguez: Povedal by som, že o obe. Jedným z najsilnejších formátov je Married at First Sight, ktorý sme predali prakticky do celej strednej a východnej Európy a teraz ešte finišujeme rokovania s ďalšími dvoma či troma trhmi. Novinkou je Real Men - formát reagujúci na fakt, že ľudia chcú v televízii vidieť skutočnú realitu: ozajstných ľudí žijúcich normálne životy. V tomto formáte skúšajú schudnúť bežní ľudia, ktorí sa nestarali o svoje telá, majú zlozvyky... Diváci s nimi sympatizujú - vo všeobecnosti ľudia cítia prepojenie v "skutočných" reality šou alebo sociálnych experimentoch. My ich nenazývame reality šou, pre nás ani Married at First Sight nie je reality šou, ale sociálny experiment. Keď sa vás klienti pýtajú, čo bude ďalšia "veľká vec", spravidla hľadáte veľké štúdiové formáty. Ale tou "veľkou vecou", pokiaľ ide o ratingy, môže byť aj náš Married at First Sight.

Ströbel: Diváci chcú niečo, s čím sa vedia stotožniť. Ľudí, ktorých môžu obdivovať, súcitiť s nimi, prežívať to s nimi. A to nájdete aj vo The Big Surprise - formáte o žartíkoch, ktorá sa však končí veľkým prekvapením na záver.

The Big Surprise išlo v Nemecku zatiaľ iba dvakrát, v januári a v máji. Je to viac eventová záležitosť?

Ströbel: Áno, typovo je to eventový formát, v Nemecku má vždy veľkú kampaň predtým, než ju odvysielajú. Teraz chystajú tretiu epizódu.

Čiže vy ju tiež nákupcom odporúčate skôr ako event?

Ströbel: Formát je flexibilný. V Nemecku má ProSieben úspešný dvojhodinový večerný slot, ale keďže v jednej relácii sú štyri polhodinové príbehy, dá sa to prispôsobiť, môžete ju mať napríklad aj v access prime s limitovaným počtom príbehov.

Predávate aj The Taste. Videl som americkú verziu a zdalo sa mi, že najsilnejší na nej boli porotcovia - mená ako Anthony Bourdain a Nigella Lawson. Sú podľa vás najdôležitejší pre tento formát?

Ströbel: Pre mňa sú hlavný element formátu The Taste "slepé ochutnávky", pri ktorých každý porotca môže nevedomky vyradiť aj niekoho z vlastného tímu. Pridáva to čosi nové do už známeho cooking žánru.

V Amerike The Taste túto sezónu zrušili. Uškodilo to nejako formátu?

Ströbel: Nie, to si nemyslíme. Predaj do Ameriky v prvom rade povzbudí nákupcov, aby formát kúpili. A keď ho už majú, rozhodujú sa podľa toho, ako funguje im.

Rodriguez: Okrem USA má dobré výsledky aj v severských krajinách. Bohužiaľ sme ho nemohli priniesť do Ruska, kde už kúpili licenciu, ale pre ekonomickú krízu zatiaľ nevyrobili. Navyše The Taste dobre funguje aj ako hotový produkt, takto ho kúpilo niekoľko krajín východnej Európy. Otestujú si divácke správanie a to formát tiež trochu posúva ďalej - skúsia časti zo zahraničia a ak sa im darí a dovolí to budget, môžu vyrobiť vlastnú verziu. Nie je to produkčne najlacnejší formát, ale ľudia v našom tíme sa snažia pomôcť vysielateľom, pokiaľ ide o znižovanie produkčných nákladov.

Ströbel: A, samozrejme, [vysielatelia] v strednej a východnej Európe majú veľké skúsenosti, pokiaľ ide o cenovo efektívne výroby. Dosahujú dobré výsledky - to, čo sme v iných krajinách robili s veľkými rozpočtami, dostali do menších krajín, pretože ľudia na pľaci odvádzajú úžasnú prácu.

Jeden predajca vyhlásil: "povedzte mi váš rozpočet a ja vám nájdem formát"...

Rodriguez: Môže to tak byť, ale sú aj iné cesty a príležitosti. Môže sa napríklad spojiť viacero krajín a tak znížiť produkčné náklady - povedzme vysielatelia z iných krajín patriacich do rovnakej skupiny. Niečo také môže fungovať a v strednej a východnej Európe sa už deje. Nepochybne to bude trendom najbližších rokov.

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. máj 2024 08:28