Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
23.09.2018, 08:35

Týždeň v médiách: Prečo si značka propagujúca alkohol dovolí riešiť rasizmus na Slovensku?

Mulatka v kroji od Absolutky stále víri hladinu sociálnych sietí.

Týždeň v médiách: Prečo si značka propagujúca alkohol dovolí riešiť rasizmus na Slovensku?
Zdroj: Absolut

Videli ste už kampaň Absolut? Je jej všade plno. A nielen samotnej reklamy, ale aj názorov okolo nej. Na Slovensko je tak trochu kontroverzná. Dôvod je jednoduchý -  obrázok mulatky (mimochodom od narodenia u nás žijúcej Slovenky) v kroji s chytľavým v tomto kontexte provokujúcim názvom Slovenské mamičky, pekné dcéry máte.

Kampaň od začiatku vyvolala polemiku. Iste - časť ľudí na sociálnych sieťach ju chváli, v zmysle "nebola tu ešte lepšia reklama ako je táto", časť ľudí výrazne "mulatku v kroji" odsudzuje.

Prečo cudziu značku alkoholu zaujíma práve xenofóbia na Slovensku? Nie je za tým iba nejaký úmysel agentúry? Nie je to iba lacná provokácia? Prečo značka, ktorá propaguje alkohol zviditeľňuje svoje produkty prostredníctvom takto citlivej témy? Prečo si značka prisvojila spoločenskú tému rasizmu, ktorá je úplne mimo jej podnikateľského záujmu? A tak ďalej...

Asi si pamätáte reklamy United Colors of Benetton. Kedysi dvorný fotograf Benettonu Oliviero Toscani vytvoril množstvo reklám, ktoré šokovali. Ich témou boli spoločenské problémy: rasizmus, diskriminácia, náboženstvo v tom čase veľmi diskutovaná téma AIDS. Mimochodom kampaň, ktorá hovorí o tom, že všetci máme rovnaké srdcia, je ešte z roku 1996.

Zdroj: United Colors of Benetton

​Čo má spoločné oblečenie s rasizmom?

Reklama Coca Coly je ešte staršia ako "srdcia" Benettonu.

Zdroj: Coca Cola

​Je z roku 1969 a táto uvoľnená skupinka "bielych a čiernych" ľudí sediacich na lavičke vzbudila nekonečné diskusie aj vďaka claimu, ktorý si zvolila Coca Cola.

Spojenie značky s upozornením na nejakú sociálnu problematiku nie je v ére reklamy žiadnou novinkou. A sú tu aj modernejšie príklady. Burger King podporil v roku 2014 LGBT komunitu špeciálnym produktom.

Zdroj: Burger King

​Niektoré výhrady voči Absolut kampani alias "mulatka v kroji" boli aj o tom, že by dnes reklamy na alkohol nemali byť, pretože podporujú pitie alkoholu. Ak by sme išli úplne na hranu, asi by nemali byť ani reklamy na rôzne "hambáče", pretože naše deti priberajú z nezdravého jedla, nemali by byť žiadne reklamy na sladké džúsy, cukríky, čokolády z rovnakého dôvodu, ani reklamy na úvery, pretože ľudia sa nad pomery zadlžujú, žiadne reklamy na autá, pretože zbytočne dráždia...  principiálne asi žiadna reklamná agentúra by nemala zobrať žiadnu zákazku na takúto reklamu. Takto nejako to myslíte?

A mimochodom, ak reklamy na alkohol, chceli by sme aby vyzerali takto?

​Alebo takto?

Zdroj: Familia

Táto reklama, slovenská značka, provokuje už len samotným názvom. Takto vyzerá slovenská Familia.

Inou otázkou v súvislosti s "mulatkou v kroji" je otázka, prečo Absolut otvára problém rasizmu. To si ale naozaj myslíme, že u nás tento problém nie je? Stačí otvoriť oči, prípadne pozrieť sa, kto nám dnes sedí v parlamente. Reklama vôbec nie je mimo kontextu doby, v ktorej žijeme.

Je zrejmé, že slovenská spoločnosť na takéto reklamy nie je úplne zvyknutá. Avšak to, že nie je zvyknutá, neznamená, že musíme robiť vždy veci po starom. Ak značky dnes chcú pracovať na lepšom svete, nech to robia. Majú na to najlepšie podmienky. Aj Toscani  vo svojej knihe „Reklama je navoňaná zdochlina“ píše, že ak firmy zarábajú tak obrovské peniaze, je ich povinnosťou chovať sa spoločensky zodpovedne.

A to, či to Absolut myslí vážne, uvidíme, časom. Sledujme jej kroky ďalej. Ak nás presvedčí ďalšími činmi, super. Ak nie, bude to len bohapustý výkrik do tmy, na ktorý si o rok nik nespomenie. I keď vodka z nášho trhu asi neodíde a alkohol sa bude piť aj ďalej.

Ale dovtedy nebuďme čierni. Ani bieli. Farebný svet je krajší.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.