Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Dôvera. Nič na svete sa nebuduje tak ťažko a dlho, a zároveň sa tak ľahko a rýchlo zničí.

Aj také poučenie si môžeme zobrať z príkladu Avastu, úspešnej českej antivírusovej firmy. Podľa odhadov jej obrat za rok 2019 presiahne viac ako 750 miliónov eur a zisk 400 miliónov eur. Len pre porovnanie, ESET, zlaté vajce slovenskej ekonomiky, malo v 2018 zisk “iba” 68 miliónov, približne šestinu Avastu.

Značka vznikla už v roku 1988 a za celú tú dobu si buduje povesť ochrancu bezpečia, dát a súkromia svojich používateľov. To všetko sa ale teraz zjavne rozhodli zničiť, pre púhych 5 percent výnosov firmy. 

Avast totižto predával dáta o viac ako 100 miliónoch používateľov svojho antivíru každému, kto mal o ne záujem. Údaje obsahovali všetko, čo ste na počítači alebo mobile robili - aké videá ste pozerali na Youtube, príspevky na Instagrame a Facebooku, čo kto vyhľadával na Amazone, aké správy ste čítali, ale aj kto si aké video pozeral na pornografických serveroch.

Aj keď malo byť všetko anonymizované, redakcie prestížnych portálov PCmag a Vice zistili, že to nebola pravda. Všetci používatelia mali totiž priradené anonymné ID, ktoré sa im už nemenilo, kým si program neodinštalovali. Marketéri si potom mohli dohľadať napríklad konkrétne časy nákupu v eshope - kde zákazníci zadávajú meno, adresu doručenia, telefónne číslo a ďalšie osobné údaje, a ku ním spárovať záznamy Avastu. 

No a aby pohroma bola dokonaná úplne, pred otázkami médií strčili hlavu do piesku a všetko vybavili jediným prehlásením na blogu, že všetko je v poriadku. Veru, neviem si predstaviť, aké obdobie momentálne prežíva ich PR oddelenie. Ale zase viem, čo urobím ja s Avastom, ktorý máme nainštalovaný v počítači.

 Aké nám z toho vyplývajú čoby skúseným marketérom? 

1. Ani pes nešteká zadarmo. Neexistuje zadarmo prehliadač, zadarmo email, zadarmo videá na Youtube, zadarmo sociálne siete, zadarmo mapy aj so Street view funkciou… všetko si “kupujeme” za našu pozornosť (=predaj reklamy) a dáta o našom správaní. Pre značky a agentúry majú tieto údaje cenu zlata = vidia všetko, čo v súkromí robíte.

2. Vaše dáta majú ďaleko nižšiu cenu, ako si myslíte. V prieskumoch odhadujú opýtaní, že ich všetky osobné údaje majú hodnotu v desiatkach či stovkách eur. V reáli ste si však celé súkromie používateľa mohli kúpiť za centíky. 

To isté preceňovanie reálnej hodnoty robia používatelia aj pri odhadovaní, koľko na nich zarábajú médiá a rozličné platformy za to, že    im zobrazujú reklamu. Kým si myslia, že sú to desiatky či stovky eur, reálna cena je na úrovni pár jednotiek eur pri tých najaktívnejších používateľoch.

3. Dôvera. Nič na svete sa nebuduje tak ťažko a dlho, a zároveň sa tak ľahko a rýchlo zničí.   A naopak, na predaji dát nezarobíte veľa, pokiaľ to nerobíte v obrovských počtoch. Zamyslite sa, či tých pár percent naviac vám stojí za riskovanie všetkého ostatného.

Aktualizované: Avast po prevalení kauzy s okamžitou platnosťou ukončil fungovanie dcérskej firmy Jumpshot, prostredníctvom ktorej dáta predával. O prácu tak prišli stovky jej zamestnancov. Hodnota Jumpshot-u v čase ukončenia sa odhadovala na 177 miliónov dolárov.  CEO Avastu sa za zlyhanie ospravedlnil.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.