Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
04.10.2020, 10:14

Týždeň v médiách: Prečo sa nám nedarí zvládnuť pandémiu? Dôvodom sú aj dezinformácie

Aj o lacných exhibicionistoch, ktorí Covid prirovnávajú k chrípke.

Týždeň v médiách: Prečo sa nám nedarí zvládnuť pandémiu? Dôvodom sú aj dezinformácie
Zdroj: TASR - Ján Krošlák

Vedci z Cornellovej univerzity analyzovali viac ako 38 miliónov anglických článkov po celom svete o Covid-19. Zamerali sa predovšetkým na dezinformácie a falošné správy. Prišli na to, že 38 percent zo všetkých skúmaných článkov s falošnými informáciami má spoločnú niť, ktorá vedie rovno k prezidentovi USA Donaldovi Trumpovi. Vedci skonštatovali, že "hnacím motorom" falošných informácií je práve americký prezident. Ide o prvú komplexnú štúdiu, ktorá sa venuje dezinformáciám o Covide-19.

Štúdia identifikovala jedenásť tém dezinformácií, jednou z nich je napríklad tá, ktorá sa objavila ešte v januári tohto roku. Tá hovorí o tom, že "pandémiu vyrobili" demokrati v čase, keď bol témou impeachment Donalda Trumpa. Ďalšou falošnu témou, bola informácia o tom, že ohniskom nákazy Covidom-19 boli obyvatelia Wu-chanu, ktorí zjedli polievku z netopierov. Vedci však upozorňujú, že najrozšírenejšou témou dezinformácií, boli tipy a rady na takzvané "zázračné lieky". K týmto informáciám patria aj správy o pozitívnych účinkoch antimalarických liekov a dezinfekčných prostriedkov.

Vedci sa snažili nájsť všetky zmienky o dezinformáciách v "tradičných médiách". Zistili, že väčšinu dezinformácií o Covide-19 médiá zverejňujú bez akýchkoľvek otázok a opráv, napísali autori štúdie. Pričom odborníci na zdravie upozorňujú, že iba presné a jasné informácie môžu pomôcť v boji s pandémiou. Práve dezinformácie považuje aj prodekan Fakulty verejného zdravia na americkej Univezite Johnsa Hopkinsa Joshua Sharfstein za "jeden z hlavných dôvodov, prečo sa USA nedarí zvládnuť pandémiu tak dobre ako v iných štátoch"

Donald Trump v uplynulom týždni potvrdil informáciu, že aj on, aj jeho manželka Melanie, boli pozitívne testovaní na koronavírus. Ľudia na sociálnych sieťach reagovali okamžite, rovnako rýchlo zareagovali aj Tik-tok, Facebook a Twitter. "Ak si niekto na sociálnych sieťach nebude želať vyzdravenie prezidenta, či dokonca napíše o smrti Donalda Trumpa, bude okamžite suspendovaný", zhodli sa všetky tri sociálne siete.

Ani Slovensko neobchádzajú dezinformácie. Aj tu sa falošné správy a následná "špina"  na sociálnych sieťach šíri rovnako rýchlo ako v iných krajinách. V uplynulom týždni sa dočkal neuveriteľnej kritiky na Facebooku Milan Kňažko, ktorý sa rozhodol, že občanov informuje, že sa žiaľ, nakazil koronavírusom. Jeho odkaz sa niesol predovšetkým v znamení odkazu všetkým dezinformátorom, keď vážený herec a bývalý politik napísal: "Som Covid pozitív, šiesty deň. Stav sa zhoršil a som v nemocnici. Vyzývam všetkých aby nezľahčovali situáciu a rešpektovali nariadenia vlády a zdravotníkov. Nenosenie rúšok nie je prejav vlastnej slobody, ale bezohľadnosť k slobode tých, ktorých tým ohrozujeme. Neverte lacným exhibicionistom, že Covid je len ľahká chrípka."

Hercov odkaz prichádza potom, ako napríklad v pravidelnej diskusnej relácii O 5 minút 12 na RTVS diskutoval Marian Kotleba, líder ĽSNS, ktorý si okrem iného odmietol nasadiť na tvár rúško, a to dokonca po dvoch upozorneniach moderátora. Na moderátora sa okamžite zniesla kritika, že mal Mariana Kotlebu poprosiť o odchod z relácie, pretože nedokáže rešpektovať podmienky diskusií v RTVS. Niekedy stačí naozaj málo - a výber hostí zladiť s témami, o ktorých sa bude hovoriť.

RTVS sa potom musela ospravedlňovať. Škoda, opäť to bol zbytočne chybný krok. Obzvlášť potom ako ste si na druhý deň zapli Slovenský rozhlas, kde hlavnou témou najbližších dní boli dezinformácie o Covide-19 a ako ich rozoznať od relevantných správ.

Kotlebovo odmietnutie rúška vo verejnoprávnej televízie prišlo zároveň v čase, keď Slovensko čakalo na ďalšie opatrenie krízového štábu a najmä premiéra Igora Matoviča, ktorý mal prísť s novými nariadeniami.

Aj v tejto súvislosti je konečne čas, aby médiá mali zvažovať viac výber hostí vo svojich reláciách či rozhovoroch. Aby zbytočne nedávali priestor jednotlivcom typu Igor Bukovský a iným "odborníkom" - podľa vyjadrenia Milana Kňažka "lacným exhibicionistom", ktorí nenosia rúško, zľahčujú informácie a všetkých poúčajú, že covid je "iba ľahká forma chrípky".

 

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.