Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
12.10.2020, 10:45

Pochopte svojho zákazníka prostredníctvom UX testovania

Zapojiť budúceho používateľa do úprav webu alebo aplikácie vám dokáže ušetriť nemalé náklady a vyhnete sa opravám, ktoré by ste museli urobiť na konci procesu.

Pochopte svojho zákazníka prostredníctvom UX testovania
Zdroj: ui42

Používateľská skúsenosť (User Experience – UX) je skúsenosť s produktom alebo so službou, ktorú používajú zákazníci v reálnom svete. V prípade e-shopov UX zahŕňa všetky aspekty a interakcie zákazníka s webom. Faktom je, že vyše 50 percent možno aj vašich zákazníkov nedokončí nákup kvôli zlej použiteľnosti e-shopu.

Čo je UX testovanie
Usability testing alebo testovanie použiteľnosti je spôsob, ako odhaliť nedostatky, resp. bariéry vášho webu, ktoré často bránia zákazníkom splniť cieľ, s ktorým prišli, ako sú nákup produktu, vyplnenie formuláru, získanie informácie a pod.

Kedy využiť UX testovanie
Testovať môžete v každej fáze vývoja vašich služieb alebo produktov. Testovať sa dajú nadizajnované prototypy, ale aj hotové naprogramované weby. Môžete testovať na rôznych zariadeniach, aby ste vedeli, ako funguje stránka na mobile, na počítači či na tablete. Zapojiť budúceho používateľa do úprav webu alebo aplikácie vám dokáže ušetriť nemalé náklady a vyhnete sa opravám, ktoré by ste museli urobiť na konci procesu.

V ui42 sa venujeme testovaniu už od roku 2008 a posledných 10 rokov máme k dispozícii vlastné usability laboratórium (UX lab), v ktorom sme zrealizovali už viac ako 100 testovaní a otestovali viac ako 800 zákazníkov. Testovanie je rovnako relevantné tak pre e-shopy, ako aj informačné weby či weby poskytujúce služby.

Čo je UX laboratórium
UX lab sa skladá z dvoch samostatných miestností oddelených nepriehľadným sklom, v ktorých prebieha testovanie. Základným pravidlom je udržiavať tam pokoj, aby nedošlo k narušeniu kvality testovania.

Kde nájdete svojich zákazníkov
V e-shopoch nakupuje takmer každý, a tak sa zdá, že stačí osloviť známych na Facebooku a vybrať si z nich. Nevyhnutným predpokladom testovania použiteľnosti vášho e-shopu je mať skutočne vašich potenciálnych zákazníkov. Bez nich sa nedopracujete k správnym zisteniam. Na ich výber preto odporúčame využiť služby profesionálnych prieskumných agentúr.

Ako prebieha UX testovanie?
S klientom vopred pripravíme zoznam vhodne zvolených otázok. Tie moderátor postupne kladie zákazníkovi. Všetko prebieha bez akéhokoľvek nabádania k správnej odpovedi či ovplyvňovania.

Ukážka úloh na testovanie použiteľnosti online lekárne:
· Chystáte sa na ples a potrebujete si kúpiť mejkap. Nájdite ho v e-shope.
· Vonku zúri chrípková epidémia. Ktoré produkty by ste kúpili pre vaše deti v rámci prevencie?
· Vášmu partnerovi kupujete kozmetiku radšej vy. Urobte tento nákup v e-shope.
· Chcete kúpiť lieky pre starých rodičov, ktoré kupujete pravidelne. Kde a ako by ste ich hľadali?
· V e-shope sú veľmi dobré ceny, preto chcete dostávať informácie o nových produktoch či zľavách. Čo spravíte?

Počas testovania sa pri moderátorovi vystrieda minimálne 5 účastníkov s tým istým zadaním. Celý proces sleduje tzv. pozorovateľ za nepriehľadným sklom v inej miestnosti, ktorý zapisuje všetky podstatné informácie. V ideálnom prípade pri ňom sedia aj zástupcovia klienta tak, ako to môžete vidieť na obrázku.

Zdroj: ui42

​V niektorých prípadoch môže byť výhodnejšie zvoliť tzv. remote testing – testovanie na diaľku. Ide o spôsob testovania, keď sa so svojím zákazníkom spojíte cez videokonferenčný nástroj. Vďaka tomu môžete flexibilne otestovať napríklad lokálnych ľudí na zahraničných trhoch.

Po testovaní v UX labe spracujeme výsledky a spolu s odporúčaniami vám ich odprezentujeme. Testovanie je nahrávané na video- a audiozáznam a viete sa k nemu kedykoľvek vrátiť. Výsledky budú tým účinnejšie, čím skôr ich zapracujete.

5 odporúčaní pre testovanie použiteľnosti webu:
· pri testovaní použiteľnosti nezisťujte, či web funguje. To je predmetom funkčného testovanie alebo QA (quality assurance) testovania
· netestujte si web sami
· testujte naraz len s jedným zákazníkom
· zákazníka neškoľte ani mu nevysvetľujte, ako váš web funguje
· pozvite do pozorovacej miestnosti UX labu čo najviac ľudí z vášho tímu. Z našich dlhoročných skúseností vieme, že testovanie použiteľnosti je zážitok, ktorý zmení váš prístup k ďalšiemu vývoju produktov

Zaraďte si do rozpočtu investíciu na UX testovanie, ktorej výsledkom bude kvalitnejší web alebo väčší konverzný pomer v e-shope. Už 5 ľudí vám odhalí až 80 percent chýb.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.