Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
01.11.2020, 09:54

Týždeň v médiách: Kotleba dokázal nemožné. Lieči sa na koronavírus, o ktorom tvrdí, že neexistuje

A vďaka facebooku šíri nezmysly.

Týždeň v médiách: Kotleba dokázal nemožné. Lieči sa na koronavírus, o ktorom tvrdí, že neexistuje
Zdroj: Reprofoto/ Facebook/ Marian Kotleba

Približne pred dvoma týždňami sme sa dozvedeli, že líder ĽSNS Marian Kotleba sa nakazil koronavírusom. "Kotleba dokázal nemožné, lieči sa z vírusu, o ktorom sám hovorí, že neexistuje," tak nejako glosoval situáciu v novej satirickej relácii Pumpa Daniel Heriban. V uplynulom týždni zašiel Kotleba ešte ďalej, keď na facebook nahral video, v ktorom hovorí, ako sa lieči a čo na Covid-19 pomáha.

Ako účinnú formu liečby pospomínal horúci soľný kúpeľ, pomaranče či Bromhexin s vodkou. Svoj nápad a podľa neho účinnú liečbu dokázal veľmi rýchlo rozšíriť medzi svojich priaznivcov, stačilo ho postnúť na facebook.

A zatiaľ čo seriózne médiá sa snažili tieto "hlúposti, ktoré pomáhajú v liečbe s Covidom-19" podložiť názormi odborníkov a upozorniť ľudí, že na Covid-19 naozaj nestačí zjesť pomaranč a zapiť to vodkou s Bromhexinom, pre médiá, ktoré dlhodobo šíria dezinformácie to bola opäť živná pôda pre šírenie nezmyslov. 

Dokonca už ani také Hlavné správy, ktoré bežne súhlasia s Kotlebom, pochopili, že vo videu lídra sú číre blbosti a skonštatovali, že "je však dôležité podotknúť, že nie každému môže takáto „Kotlebovská“ liečba zabrať a najmä s tou vodkou je to diskutabilné", preto by sa mal každý poradiť so svojim lekárom."

V uplynulý týždeň médiá priniesli aj príbeh mladej ženy z Košickej pôrodnice, ktorá hecovaná svojou advokátkou si odmietla dať rúško a absolvovať testy na Covid-19, čím ohrozila nielen pacientov naokolo, ale aj personál. Ak sa pozriete na facebooku advokátky, ktorá obhajovala kroky rodičky, zistíte, že Dr. Krajníková má viac ako 50-tisíc sledovateľov. A týmto priaznivcom pravidelne vštepuje do hláv informácie typu, "ministerstvo spravodlivosti vedie fašistka", chváli sa svojimi vystúpeniami v rôznych dezinformačných médiách typu Infovojna a vo všeobecne hucká ľudí proti pravidlám, ktoré bežne fungujú v zdravotníctve.

Žiaľ, kvôli facebooku to majú takýto ľudia celkom jednoduché. A spoločnosť Facebook napriek tomu, že tvrdí ako intenzívne pracuje na odstraňovaní šírenia dezinformácií, nedarí sa mu to dostatočne. Napríklad Kotlebove video o liečení s Bromhexinom s vodkou, zmazal za dva dni. Len pripomeňme, že za dva dni získalo tisíce videní. Rozdiel je v tom, že Kotlebovu vymyslenú informáciu bez posúdenia odborníkom, rovnako ako statusy spomínanej advokátky, by žiadne zodpovedné a relevantné médium nešírilo.

Na druhej strane, je zaujímavé, koľko ľudí dnes verí dezinformáciám šíriacim sa na sociálnych sieťach. Hospodárske noviny sa napríklad Tomáša Šalmona, šéfredaktora portálu Hoax.sk, pýtali, kde vzniká potreba ľudí spochybňovať tvrdenia a zistenia vedcov, lekárov a ďalších odborníkov. "Môže za to odpor voči diktovaným pravidlám správania. Ľudia ich vnímajú ako pocit obmedzovania, akési popieranie ich vlastnej slobody. Pred pochopením toho, že ide o riešenie rôznych spoločenských otázok, je stena. Čím tvrdšia hlava, tým hrubšia stena. Ľudia sa oháňajú Ústavou bez toho, aby si ju hoci len raz v živote prečítali a porozumeli jej. V súčasnosti ich viac fascinuje šokujúca správa jednoduchého pisateľa, ktorý si nemusí dávať pozor na to, čo píše. Tvrdiť tak môže polopravdy, nezmysly, no ak sa zhodujú s náladou, ktorá odmieta rúška, nariadenia alebo nechce uveriť neviditeľnej hrozbe, akou je vírus, ľahšie sa prijímajú. Oveľa ľahšie ako dlhé odborné články a zložené vety," hovorí Šalmon. Mimochodom Šalmon sa snaží vyvracať dezinformácie niekoľko rokov, no najostrejšiu vlnu nenávisti a útokov zažil až pri koronavíruse. 

Slovensko pozorujú zahraničné médiá

Uplynulý týždeň Slovensko žilo celoplošným testovaním a ako poznamenal jeden známy, možno by prospelo, keby v tomto prípade aspoň na Slovensku vypli facebook.

V každom prípade, slovenské celoplošné testovanie si všimli logicky aj zahraničné médiá a agentúry. "Slovensko je doposiaľ najväčšou krajinou, ktorá pristúpila k takémuto masovému testovaniu, aké dosiaľ prebehlo len v niektorých menších európskych krajinách ako Luxembursko či Monako a tiež vo viacerých čínskych mestách," napísala francúzska AFP. Agentúry tiež upozorňujú na to, že výsledky použitých antigénových testov sú síce rýchlo dostupné, no menej spoľahlivé ako výsledky PCR testov.

O ambicióznom Slovenskom projekte píše aj BBC. Britské médium upozornilo však aj na to, že slovenská prezidentka Zuzana Čaputová tesne pred testovaním upozornila na to, že celoplošné testovanie je v dôsledku 100 percentnej nepripravenosti nerealizovateľné.

Vojna prezidentky s Matovičom

"Z potrebných tímov je pripravených 60 percent na oba víkendové dni a to menej ako 24 hodín pred začiatkom testovania," povedala po stretnutí s náčelníkom Generálneho štábu Ozbrojených síl Slovenskej republiky a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť médiám prezidentka, ktorá je zároveň vrchnou veliteľkou ozbrojených síl. "Dôvodom je chýbajúci zdravotnícky personál," doplnila. ​Uviedla, že cieľ pretestovať celé Slovensko je preto nenaplniteľný. "Žiadam zrušenie kategorizovania občanov na tých, ktorí budú mať priepustku na slobodu a tých druhých, pretože na nich nevyšlo," dodala. Podľa Čaputovej to rozdeľuje spoločnosť a v hre nie je len výsledok testovania, ale aj súdržnosť Slovenska.

Zuzana Čaputová uplynulý týždeň zorganizovala diskusiu s odborníkmi, ktorí vysvetľovali kde sú rezervy a riziká celoplošného testovania antigénovými testami, čo mnohí považovali za kritiku Matovičovho ambiciózneho plánu pretestovania občanov SR.

Vystúpenie prezidentky tentoraz skritizoval dokonca aj Denník N. Vojna Čaputovej s Matovičom je to posledné, čo teraz potrebujeme, napísal šéfredaktor Kostolný. Premiér spôsobuje chaos, ale to by nemalo znamenať, že ho budeme kritizovať, aj keď sa snaží nájsť riešenie. Nie, to neznamená, že súhlasí s Matovičom, pretože toho stále považuje za veľký problém "akcie testovanie", ale považuje za správne, že sa pokúša niečo urobiť.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.