Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
28.06.2021, 09:25

Lokálne reklamy vo Waze a v Mapách Google: ako bilbordy a citylighty na steroidoch

Reklamu na platfromách uvidí váš potenciálny zákazník už v čase, keď sa presúvať iba plánuje.

Lokálne reklamy vo Waze a v Mapách Google:  ako bilbordy a citylighty na steroidoch
Zdroj: Waze,Google

Waze je nepochybne jedna z najpopulárnejších aplikácií na navigáciu počas jazdy. Vedeli ste, že Waze zobrazuje reklamy, ktoré je možné cieliť aj podľa polohy auta či počasia?

Vo väčšine sveta je Waze dvojkou na trhu v bezplatných navigáciách. Dominantnú pozíciu majú celosvetovo Mapy Google s podielom okolo 70 percent. Oba nástroje umožňujú inzerentom spúšťať reklamné kampane.

Má vaša firma kamenné prevádzky, predajne alebo obchodné miesta? Zaraďte Waze a Mapy Google do vašej stratégie pre lokálny marketing.

Ako vyzerá reklama vo Waze?

Najľahšie spoznáte reklamu vo Waze tak, že namiesto klasického pinu (obrátená slzička) uvidíte v mape počas jazdy a navigácie logo inzerujúcej firmy (tzv. Pin Ad).

Zdroj: archív

Na ukážke vidieť reklamu siete čerpacích staníc OMV, ktorá propaguje novootvorenú čerpaciu stanicu

Reklama sa môže zobraziť aj po tom, ako používateľ aplikácie vyhľadáva prevádzku z podobnej kategórie, na­príklad pizzeriu (tzv. Search Ad).

Veľmi zaujímavý je formát Takeover Ad, ktorý sa zobrazí v momente, keď auto s navigáciou zastane (napríklad na semafore alebo čerpacej stanici).

Zdroj: archív

Formát Takeover Ad sa zobrazí po zastavení auta. Táto reklama promuje akciu siete čerpacích staníc Shell.

​Reklamu vo Waze je možné spustiť s minimálnym rozpočtom 60 dolárov mesačne. S 3-mesačným záväzkom a 3-násobným rozpočtom je už možné získať prístup k pokročilejším možnostiam cielenia reklám.

Waze umožňuje zasiahnuť ľudí reklamou:

  • podľa polohy (v okolí vašich prevádzok),
  • podľa demografických informácií ako vek či pohlavie,
  • podľa toho, či sú domáci alebo turisti,
  • ba vtedy, keď sú inzerované prevádzky otvorené,
  • podľa cieľa, kam sa chystajú (napríklad do reštaurácie či do kina),
  • podľa dopravnej situácie (napríklad zápcha),
  •  podľa počasia
  • podľa dĺžky trasy

Ako vyzerá reklama v Mapách Google?

Zatiaľ čo Waze je primárne navigácia v aute, Mapy Google používame aj v iných situáciách. Napríklad keď potrebujeme zistiť otváracie hodiny obchodu, nájsť optimálnu trasu do nášho cieľa (aj s využitím hromadnej dopravy) alebo sa zorientovať v okolí.

Mapy Google umožňujú inzerciu najnovšie pomocou tzv. Miestnych kampaní (Local Campaigns). Zmyslom týchto kampaní je prilákať ľudí do kamenných prevádzok. Na dosiahnutí tohto cieľa pracuje umelá inteligencia. Najlepšie funguje, keď má dostatok dát. To znamená, že inzerent by mal promovať aspoň 5 kamenných prevádzok jednej značky a použiť dostatočný rozpočet (čím väčší rozpočet, tým kratší čas „učenia sa“ umelej inteligencie).

Umelá inteligencia od Googlu zobrazí človeku reklamu v Mapách Google, keď verí, že by ho mohla prilákať do konkrétnej kamennej prevádzky.

Berie pri tom do úvahy informácie ako:

  • čo vyhľadával v Mapách Google,
  • kde sa nachádza a ako ďaleko je od kamennej prevádzky,
  • či už v minulosti kamennú prevádzku navštívil
Zdroj: archív

Miestna kampaň v Mapách Google, ktorá propaguje návštevu predajne značky Decathlon v bratislavskom nákupnom centre Eurovea. Podobne ako pri reklame vo Waze, aj v Mapách Google sa pri promovaných prevádzkach zobrazuje namiesto pinu vlastné logo.

​Na rozdiel od Waze sa Miestne kampane od Googlu zobrazujú nielen v Mapách Google, ale v celom ekosystéme Google od YouTubu až po Google Display Network. Pokojne sa teda môže takáto reklama zobraziť človeku, ktorý cestuje v električke a blíži sa k promovanej kamennej prevádzke.

Zdroj: archív

Miestna kampaň zobrazená ako banner v Google Display Network pri prezeraní stránky imhd.sk a hľadaní trasy električky propaguje konkrétnu pobočku telekomunikačného operátora O2.

Čo očakávať od reklamy vo Waze a v Mapách Google?

Uvedomme si, že človek používajúci navigáciu či mapu sa buď niekam chystá, alebo je už na ceste. Zaujímavá reklama, ktorá sa mu dostane pred oči, môže podnietiť chuť upraviť plán cesty a zastaviť sa (aj) v promovanej kamennej prevádzke.

Tak reklama vo Waze, ako aj Miestne kampane od Googlu majú za cieľ privádzať návštevníkov do kamenných prevádzok. V oboch je možné vyhodnotiť, koľko ľudí z tých, ktorí reklamu videli (impresie), sa do prevádzky navigovali (alebo vykonali inú konverziu, ako napríklad zatelefonovali do prevádzky).

Do reklamy dajte to, čo dáte na výklad

Čo dať do reklamy vo Waze alebo v Mapách Google? Krátka odpoveď znie: To, čo by ste dali na výklad vašej kamennej prevádzky alebo napísali kriedou na „véčkový“ stojan pred vašu kaviareň.

Namiesto všeobecne znejúceho „Navštívte našu predajňu“ sa môžete inšpirovať jedným z nasledujúcich scenárov a spôsobov využitia lokálnej reklamy:

Otvárate novú prevádzku. Informujte o novej prevádzke nielen vašich existujúcich zákazníkov.

Robíte sezónny výpredaj alebo ponúkate zľavu či akciu. Zabezpečte, aby sa o výpredaji dozvedeli aj ľudia, ktorí ešte nevkročili do vašej prevádzky, ale pôjdu okolo.

Pridali ste novú značku produktov do vášho portfólia alebo máte špeciálnu ponuku. Upozornite na špeciality vo vašej ponuke ľudí ešte pred návštevou vašej prevádzky a ľudia prídu už „predvarení“.

Adaptujte plošnú ATL komunikáciu značky do máp. Pridajte tak ďalší kanál, kde môže byť váš potenciálny zákazník zasiahnutý vašou komunikáciou (aj taký, čo nepozerá televíziu).

Bilbord a citylight na steroidoch

Lokálne reklamy v aplikácii Waze alebo v Mapách Google posúvajú vlastnosti bilbordovej reklamy či citylightov do online priestoru. Bilbordy a citylighty sa vyznačujú tým, že majú pevné fyzické miesto a zasahujú ľudí kračajúcich alebo jazdiacich okolo.

Reklamu vo Waze a v Mapách Goo­gle uvidí váš potenciálny zákazník už v čase, keď sa presúvať iba plánuje. Kreatívu tam môžete kedykoľvek meniť a výsledky vidíte takmer v reál­nom čase.

Ak nemá vaša firma žiadne kamenné prevádzky alebo predajne, sú lokálne reklamy pre vás zrejme zbytočné. V opačnom prípade nemáte dôvod ich nevyskúšať.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.