V Prahe v Node5 sa v stredu 4. septembra 2013 sa preberalo, akým smerom sa vývijajú služby na e-shopoch. Prvú prednášku obstaral Jan Vetyška z Apeku a hovoril o nadštandardných e-commerce službách. Najviac si Česi priplácajú za rýchlejšie dodanie tovaru a za predĺženú záruku. Čo je pre mňa zaujímavé, že 34% e-shopov ponúka večerné dodanie tovaru zdarma. Čo je skvelé pokiaľ sa s balíkom nechcete zaoberať v práci alebo otravovať susedov. Čím ďalej nadštandardné služby robia rozdiel pri vnímaní kvality e-shopov.
Druhý rečník, Ondřej Klega z Acomware sa venoval prehľadu českého e-commerce. Zákaznícka lojalita pri e-shopoch je kriticky nízka, takže je namieste hľadanie konkurenčných výhod. Napredovanie v kvalite ponúkaných služieb brzdí cenová vojna.
Široká nabídka, dobrá cena a dostupnost nejsou USP e-shopu, mají je i vietnamští trhovci, říká @Kolegacek na #sdm4
— ACOMWARE (@Acomware) September 4, 2013
Cesko ma celosvetovo najviac e-shopov na pocet obyvatelov. #sdm4
— michal halmeš (@quakar_sk) September 4, 2013
V Česku zatiaľ e-shopy príliš nepracujú so zákazníkmi, ktorý nedokončia nákup. Pričom opustený košík nechá 40-60% návštevníkov e-shopu (potencionálnych zákazníkov). Bolo by dobré sa im pripomenúť, že nechali nedokončený nákup, pretože tu je reálna šanca, že chceli u vás kúpiť, len niečo prerušilo ich úmysel.
Výsledky zaujímavej štúdie o českých e-shopoch nájdete tu.
Ako tretia v poradí nasledovala dlhšia moderovaná diskusia v kuratele Karela Novotného a diskutovali zástupcovia e-shopov Eva Pavlíková zo SuperVyprodej a Vladimír Dědek z Alza.
Napríklad v Alze sa najviac ľudí sťažuje na dostupnosť tovaru, čo však pri takom obrovskom množstve položiek, ktoré ponúkajú, je pochopiteľné. Z ich mobilnej verzie zaznamenali 10 násobný nárast objemu objednávok za ostatné 2 roky, pričom to stále tvorí len 2-5% zo všetkých objdenávok. Čo je zaujímavé, že síce ľudom vadí zelený maskot Alzy, ale od nákupov ich to neodradí. Čo by sa udialo, keby ľudom nevadila ich reklama?
Po dlhej a zaujímavej diskusie nastúpilo do popredia postupne 5 startupistov.
Mário Roženský z Affilboxu dodal na úvahu, že iba 10% e-shopov v Česku má provízny systém, zatiaľ čo v USA ich má 90%. Pochopili už e-shopy princíp a výhody tohto systému?
Táto akcia mi ukázala, že nielen český či slovenský e-commerce segment má kde napredovať. Je ešte toľko služieb a technológií, ktoré e-shopy nevyužívajú, takže zákazníci sa majú na čo tešiť.
Kde sa objaví Karel Novotný, tam prinesie aj tematicky ladený komix.
Zdroj: http://tmblr.co/ZzMnusu9IHu_
Blog AdArena má fan page. Tipy a pozvánky na výborné konferencie zasielajte na adarena.blog(at)gmail.com
Michal Halmeš, AdArena