04.01.2018, 08:00

Na online videách sa šetrí. Niekedy až príliš, hovorí režisér Jonáš Karásek

Nižšie rozpočty sú veľkým tlakom na produkciu, ktorá musí robiť veľké kompromisy.

slovenský reklamný režisér
Zdroj: Pavol Funtál/HN

Jonáš Karásek je jedným z našich najznámejších reklamných režisérov. Viaceré televízne spoty nakrútené v jeho réžii pozbierali ocenenia na domácich, ale aj zahraničných reklamných festivaloch – Zlatý Bažant ́73, Šatky pre Dobrého anjela či Príroda je na dosah pre Rajo.

Reklama pre online je však inou disciplínou ako kreatíva do televízie. Kvalita výsledku veľakrát závisí práve od šikovnosti filmárov a flexibility produkcie. Ako sa jeho práce dotýkajú nižšie rozpočty klientov?

  • V čom je rozdiel v nakrúcaní televízneho spotu a online videa u nás?

Okrem klasických onlinových požiadaviek (ako zaujať do 5 sekúnd, točiť tak, aby sa to dalo použiť aj v štvorcovom formáte a aby to fungovalo aj bez zvuku) to pre mňa veľký rozdiel nie je, iba ak v mojom honorári – a v tom, že sa šetrí, na čom sa dá. Tak sú u nás jednoducho nastavené podmienky, ale je to trocha pomýlené. Niektorí klienti majú možno pocit, že keď minú menej na médiách, tak by mali minúť čím menej aj na produkcii. Nie vždy je to však možné. Samozrejme, je viac typov onlinových videí, pri niektorých stačí iba dobrý nápad, fór, exekúcia nemusí byť náročná. Často sú však očakávania od týchto videí prakticky totožné ako od TV spotu a tam to začína byť komplikovanejšie. Aby sa produkcia dostala do stanoveného budgetu, musí robiť veľké kompromisy, či už sa týkajú techniky, stavby, postprodukcie, alebo samotného výberu režiséra či kameramana. Na druhej strane je to tým pádom dobrá škola pre začínajúcich tvorcov a z tohto pohľadu je to vlastne fajn, z pohľadu klienta a výsledku to však nie vždy dopadne dobre.

slovenský reklamný režisér
Zdroj: Pavol Funtál/HN
  • Prečo?

Aby som to uzavrel, prílišný tlak na cenu môže mať zásadný dosah na kvalitu videa. Keď je pre video dôležitá napríklad postprodukcia, nemalo by sa na nej prehnane šetriť. 

  • Televízny spot však musí mať určitú kvalitu.

To áno. Je to reklama, ktorá ide v brejku spolu s ďalšími spotmi istej kvality a keby bol jeden výrazne horší, tak diváka skôr odradí, ako upúta. Pri onlinových spotoch je to rôznorodejšie v tom zmysle, že v internetovom prostredí fungujú youtuberi, home videá, vlastne čokoľvek, a paleta možností je oveľa širšia. Pri imidžovom videu na internete však musí byť kvalita podobná ako v televízii. Keď chcem natočiť super spot so super trikmi, tak musí mať identickú kvalitu ako v televízii. Keby som chcel byť veľmi technický, tak aj vyššiu, keďže na YouTube môžete uploadovať aj 4K video, do televízie zatiaľ bohato stačí HD.

  • Online videá sú pre vás rovnako prácne ako televízne spoty, len online video je menej platené. Je to tak?

Na online videu sa osobne občas narobím aj viac. Už som sa párkrát nechal dotlačiť do projektov, ktoré by som spätne radšej nerobil. Napríklad natočiť štyri komplikované onlinové videá za jednu noc, a aby sme sa zmestili do budgetu, tak som navyše videá točil na svoju techniku, ktorú som poskytol zadarmo a ešte som si ju aj poškodil, a to všetko za nižší honorár. Takže môj osobný vklad bol väčší ako do štandardného TV spotu. Vždy sa však snažím dosiahnuť čo najlepší výsledok, bez ohľadu na podmienky, keď na niečo kývnem. Teší ma, keď to následne klient a agentúra ocení, že sa nám občas podarí za málo peňazí veľa muziky. Keď sa mi veľmi páči nápad, pokojne idem nad rámec – ako to bolo naposledy pri kampani pre Ekotopfilm festival, kde sme okrem televíznych spotov natočili len tak pomimo aj desaťminútový filmík, ktorý naposledy dostal dva shortlisty v Portoroži. Nemám problém pracovať aj zadarmo, čo sa netýka len online videí.

  • ​​Kedy si myslíte, že príde doba, keď sa budgety vyrovnajú alebo otočia v prospech online videí?

Nerád by som pôsobil ako odborník na budgety, čo rozhodne nie som. Myslím si, že je to proste tak, že keď sa klient rozhodne dať veľké peniaze do štandardných médií, nemá tendenciu tak šetriť na dobrej produkcii, dobrom režisérovi atď. Chce ísť jednoducho na istotu. Keďže online video je médium, ktoré je prístupnejšie aj menším klientom, rád by som tento priestor využil na osvetu zadávateľov a agentúr, ktorí nemajú toľko skúsenosti s videom a zhrnul to ešte raz. Cena spotu sa neodvíja primárne od toho, či je to online alebo TV, ale od náročnosti konkrétneho konceptu. Online video môže byť teda rovnako drahé a niekedy aj drahšie, ako je televízny spot. Prekvapivo často dostávam záludnú otázku, koľko stojí minúta videa. Časom som sa naučil, že najjednoduchšie funguje odpoveď, že minúta videa stojí presne toľko, čo auto: Fiat Punto, r. v.: 1998 = 500 €, Lamborghini Huracan r. v.: 2016 = 226 660 €. Ide o to, čo v danej chvíli potrebujete a na čo máte. Ak máte na Punto, ale ste nám sympatický, vieme vám z toho vytunovať Multiplu a stočiť nejaké kilometre, ale Lamborghini z toho nikdy nebude.

  • V čom je vaša výhoda?

Snažím sa byť všestranný a flexibilný, každý projekt si vyžaduje iný prístup. Čo sa týka témy, o ktorej sa bavíme, tak si myslím, že v tom, že sa trochu vyznám v technológiách, v postprodukcii a viem natočiť veci, ktoré by možno niekto nemusel v obmedzených podmienkach zvládnuť. Mám pomerne veľa vlastnej techniky, viem, ako funguje a niektoré veci dokážem urobiť lacnejšie, ako keby sa točili štandardným postupom. Napríklad si nepotrebujem prenajať veľký stroj za niekoľko x-tisíc eur na deň, pretože mám niečo podobné v malom. Nie je to rovnaké, ale keď sa obmedzeniam správne prispôsobí natáčanie, výsledok môže byť podobný. Samozrejme, niektoré veci sa nedajú ovplyvniť, niekedy drahú techniku jednoducho potrebujete, prípadne hviezdy zo zahraničia majú svoju cenu, ktorá je nemenná.

  • Ako si vyberáte projekty, do ktorých vstúpite?

Pokúšam sa v yberať si projekty s pekným jednoduchým nápadom a vyhýbať sa tým ťažšie uchopiteľným alebo takým, ktoré majú nejaké nástrahy, napríklad ak je klient komplikovaný a navyše nemá príliš vkus a podobne (smiech).

  • Sledujete slovenskú reklamu?

Celkom áno. Ale sledovať priamo slovenskú reklamu je pre mňa dôležitejšie ako pre kreatívca, ktorý občas aj nejaké spoty vymýšľa. Určité riešenia visia v určitej dobe vo vzduchu a reklama sa uberá nejakými smermi, tak aby sme neprišli s niečím, čo práve beží v televízii.

Celý rozhovor bol publikovaný v novembrových Stratégiách.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.