Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
18.10.2019, 06:00

Sexistický kix spúšťa hlasovanie. Medzi nominovanými sú známe značky, politická strana a aj verejné inštitúcie

Nechýba diskutovaná kampaň posilňovní FITINN.

Sexistický kix spúšťa hlasovanie. Medzi nominovanými sú známe značky, politická strana a aj verejné inštitúcie
Zdroj: Sexistický kix

Sexistický kix spustil tento rok už štvrtý ročník. Anticenu získajú reklamy, ktoré spomedzi nominovaných vyberie verejnosť a odborná porota. Výsledky budú známe 28. novembra 2019.

 „Podobne ako v minulých ročníkoch, aj tentokrát ľudia nominovali reklamy malých firiem, ale i veľkých spoločností, akými sú napríklad Volvo, Tefal, Hornbach a ďalšie. Medzi nomináciami, ktoré sme prijímali už od apríla, sa objavili tiež komunikačné vizuály verejných inštitúcií, konkrétne Polície SR a Hasičského a záchranného zboru, ako aj politickej strany. Zvýšený počet nominovaných reklám s prvkami násilia sme zaznamenali počas Veľkej noci,“ zhodnotila prihlásené reklamy spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix Jitka Dvořáková.

Kandidáti na titul najsexistickejšej reklamy

Verejné inštitúcie a politická strana

Komunikácia Polície SR na sociálnych sieťach je diskutovaná od založenia ich profilu na Facebooku a Instagrame. Nominácia na anticenu sa taktiež neobjavila prvýkrát. Minulý rok polícia zverejnila príspevok, v ktorom vyobrazila kolegyňu ako sexuálny objekt.

Zdroj: Sexistický kix

​Tento rok sa prípad opakuje. Na fotografii síce nie je nič zlé, ale popis v príspevku je na komunikáciu nielen verejnej inštitúcie neprimeraný.

Zdroj: Sexistický kix

​Hasičský a záchranný zbor akoby okopíroval nominovaný facebookový príspevok Polície SR z minulého roka a uverejnil fotografiu polonahej hasičky. Cieľom príspevku je vlastne výzva, že HAZZ prijíma nové dámske posily.

Zdroj: Facebook

​Jedným z kandidátov je aj kampaň politickej strany. Reklamné vizuály Ľudovej strany Naše Slovensko netreba komentovať, pretože za seba hovoria samé.

Zdroj: Sexistický kix

Známe značky

Väčšinu nominovaných prác v každom ročníku Sexistického kixu tvoria vizuály menších, či menej známych firiem, ktoré pôsobia v stavebníctve či automobilovej oblasti. Prešľap sa však stane aj známejším firmám, tento rok sa krok vedľa podaril napríklad automobilke Volvo, Hornbachu či firme Tefal.

Zdroj: Sexistický kix

​Iniciatíva Sexistický kix sa preto rozhodla adresovať spoločnosti Tefal a Hornbach otvorené listy s upozornením.

„Keďže firma Hornbach vo svojich reklamách zvykla búrať rodové stereotypy a prinášať skôr ukážkové príklady nesexistických reklám, veľmi nás prekvapila jej tohtoročná komunikácia využívajúca sexualizáciu, mýtus krásy a spredmetňovanie. Rozhodli sme sa preto spoločnosť na nevhodnosť takejto reklamy upozorniť a vyjadriť svoje sklamanie,“ vysvetľuje spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix Diana Gregorová.

Zdroj: Sexistický kix

​V otvorenom liste adresovanom firme Tefal inicitíva Sexistický kix vysvetľuje dôvod oslovenia: „Vizuál, na ktorom je zobrazená panvica ako veľkonočný korbáč spolu so sloganom „Keď nemáte korbáč... ale jemne“, považujeme za veľmi problematický. Zľahčovanie násilia v reklamách totiž vedie k jeho normalizovaniu v spoločnosti. Takéto prezentovanie vnímame ako prekročenie hranice etickosti reklamy.“

Zdroj: Sexistický kix

Kontroverzná FITINN, Alza či Inštitút zdravia a krásy Frais

Medzi kandidátov na získanie anticeny sa dostala aj reklama siete posilňovní s názvom FITINN.  Problémové sú vizuály, ktoré využívajú mýtus krásy a prepájajú ho s tzv. bodyshamingom (teda s výsmechom ľudí, ktorých telá sa tomuto mýtu vymykajú). Výrazným príkladom z tejto kategórie je tento rok kampaň posilňovne FITINN, ktorá sa snaží získať klientov a klientky zosmiešňovaním a ponižovaním.

Zdroj: Sexistický kix

​Alza si v sponzorovanom príspevku na Facebooku nedala pozor na rodové stereotypy.

Zdroj: Sexistický kix

​Na rodové stereotypy si nedal pozor ani Pelikán v príspevku, ktorým na svojej facebookovej stránke promuje súťaž.

Zdroj: Sexistický kix

​Inštitút zdravia a krásy Frais vyzýva na bilbordoch klientky aby si zväčšili ambície. Tým myslí zväčšenie pŕs.

Zdroj: Sexistický kix

​Všetky nominované reklamy si môžete pozrieť na webovej stránke anticeny.

Minuloročné najsexistickejšie reklamy

"Tretí ročník anticeny bol zatiaľ najúspešnejší, čo sa týka počtu nominovaných reklám i hlasov. Bolo nominovaných až 112 reklám, čo je dvojnásobok oproti predchádzajúcemu ročníku. Počas hlasovacej fázy za najsexistickejšiu z nich hlasovalo takmer 1400 ľudí, ktorí rozdali vyše 20-tisíc hlasov,“ zhodnotila minulý ročník spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix Jitka Dvořáková.

Zo 112 nominácii dostali anticenu štyri reklamy. Od poroty ju získali Klenoty Aurum a verejnosť vybrala tri najnevhodnejšie reklamy.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.