Sexistický kix spustil tento rok už štvrtý ročník. Anticenu získajú reklamy, ktoré spomedzi nominovaných vyberie verejnosť a odborná porota. Výsledky budú známe 28. novembra 2019.
„Podobne ako v minulých ročníkoch, aj tentokrát ľudia nominovali reklamy malých firiem, ale i veľkých spoločností, akými sú napríklad Volvo, Tefal, Hornbach a ďalšie. Medzi nomináciami, ktoré sme prijímali už od apríla, sa objavili tiež komunikačné vizuály verejných inštitúcií, konkrétne Polície SR a Hasičského a záchranného zboru, ako aj politickej strany. Zvýšený počet nominovaných reklám s prvkami násilia sme zaznamenali počas Veľkej noci,“ zhodnotila prihlásené reklamy spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix Jitka Dvořáková.
Kandidáti na titul najsexistickejšej reklamy
Verejné inštitúcie a politická strana
Komunikácia Polície SR na sociálnych sieťach je diskutovaná od založenia ich profilu na Facebooku a Instagrame. Nominácia na anticenu sa taktiež neobjavila prvýkrát. Minulý rok polícia zverejnila príspevok, v ktorom vyobrazila kolegyňu ako sexuálny objekt.
Tento rok sa prípad opakuje. Na fotografii síce nie je nič zlé, ale popis v príspevku je na komunikáciu nielen verejnej inštitúcie neprimeraný.
Hasičský a záchranný zbor akoby okopíroval nominovaný facebookový príspevok Polície SR z minulého roka a uverejnil fotografiu polonahej hasičky. Cieľom príspevku je vlastne výzva, že HAZZ prijíma nové dámske posily.
Jedným z kandidátov je aj kampaň politickej strany. Reklamné vizuály Ľudovej strany Naše Slovensko netreba komentovať, pretože za seba hovoria samé.
Známe značky
Väčšinu nominovaných prác v každom ročníku Sexistického kixu tvoria vizuály menších, či menej známych firiem, ktoré pôsobia v stavebníctve či automobilovej oblasti. Prešľap sa však stane aj známejším firmám, tento rok sa krok vedľa podaril napríklad automobilke Volvo, Hornbachu či firme Tefal.
Iniciatíva Sexistický kix sa preto rozhodla adresovať spoločnosti Tefal a Hornbach otvorené listy s upozornením.
„Keďže firma Hornbach vo svojich reklamách zvykla búrať rodové stereotypy a prinášať skôr ukážkové príklady nesexistických reklám, veľmi nás prekvapila jej tohtoročná komunikácia využívajúca sexualizáciu, mýtus krásy a spredmetňovanie. Rozhodli sme sa preto spoločnosť na nevhodnosť takejto reklamy upozorniť a vyjadriť svoje sklamanie,“ vysvetľuje spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix Diana Gregorová.
V otvorenom liste adresovanom firme Tefal inicitíva Sexistický kix vysvetľuje dôvod oslovenia: „Vizuál, na ktorom je zobrazená panvica ako veľkonočný korbáč spolu so sloganom „Keď nemáte korbáč... ale jemne“, považujeme za veľmi problematický. Zľahčovanie násilia v reklamách totiž vedie k jeho normalizovaniu v spoločnosti. Takéto prezentovanie vnímame ako prekročenie hranice etickosti reklamy.“
Kontroverzná FITINN, Alza či Inštitút zdravia a krásy Frais
Medzi kandidátov na získanie anticeny sa dostala aj reklama siete posilňovní s názvom FITINN. Problémové sú vizuály, ktoré využívajú mýtus krásy a prepájajú ho s tzv. bodyshamingom (teda s výsmechom ľudí, ktorých telá sa tomuto mýtu vymykajú). Výrazným príkladom z tejto kategórie je tento rok kampaň posilňovne FITINN, ktorá sa snaží získať klientov a klientky zosmiešňovaním a ponižovaním.
Alza si v sponzorovanom príspevku na Facebooku nedala pozor na rodové stereotypy.
Na rodové stereotypy si nedal pozor ani Pelikán v príspevku, ktorým na svojej facebookovej stránke promuje súťaž.
Inštitút zdravia a krásy Frais vyzýva na bilbordoch klientky aby si zväčšili ambície. Tým myslí zväčšenie pŕs.
Všetky nominované reklamy si môžete pozrieť na webovej stránke anticeny.
Minuloročné najsexistickejšie reklamy
"Tretí ročník anticeny bol zatiaľ najúspešnejší, čo sa týka počtu nominovaných reklám i hlasov. Bolo nominovaných až 112 reklám, čo je dvojnásobok oproti predchádzajúcemu ročníku. Počas hlasovacej fázy za najsexistickejšiu z nich hlasovalo takmer 1400 ľudí, ktorí rozdali vyše 20-tisíc hlasov,“ zhodnotila minulý ročník spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix Jitka Dvořáková.
Zo 112 nominácii dostali anticenu štyri reklamy. Od poroty ju získali Klenoty Aurum a verejnosť vybrala tri najnevhodnejšie reklamy.