Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
27.03.2020, 13:35

Tomáš Havryluk z Alzy: Súčasná doba je absolútne bezprecedentná

Tomáš Havryluk z Alzy: Súčasná doba je absolútne bezprecedentná
Zdroj: archív

V Alze stúpol obrat o 70 percent. Vedľajším efektom pandémie bude masívny rast v online nakupovaní, hovorí Tomáš Havryluk, miestopredseda predstavenstva v Alze. Na druhej strane si uvedomuje, že niektoré malé a veľké firmy zaniknú. Ako pandémia ovplyvnila Alzu?

Mohli by ste povedať o opatreniach, ktoré urobila Alza pre svojich zamestnancov v súvislosti s koronavírusom a ako dnes vôbec Alza funguje?
Ochrana zdravia zamestnancov a zákazníkov je v súčasnej situácii našou maximálnou prioritou. Výrazne sme posilnili upratovanie všetkých našich prevádzok, predajní skladov a kancelárií. Pracovné prostredie niekoľkokrát denne dezinfikujeme a všade sú dostupné jednorázové utierky na ruky, mydlá a dezinfekčné gély, ktoré priebežne dopĺňame. Zamestnanci majú ochranné pomôcky a všetky prevádzky sú samoobslužné. Tam, kde je to možné, pracujú zamestnanci z domova.

S akým obdobím by ste dnes porovnali obrat Alzy?
Uzavretie časti kamenných predajní a obmedzenia verejného života v Česku i na Slovensku sa výrazne podpisuje na nákupnom správaní zákazníkov. Česi aj Slováci sa intenzívne presúvajú do online prostredia a volia e-shopy ako bezpečnejší variant nákupu - obrat pri medziročnom porovnaní stúpol v oboch týchto krajinách o viac ako 70 percent.

Ktoré segmenty sú dnes pre zákazníkov najzaujímavejšie?
Od vypuknutia krízy sme sa stali pre mnohé firmy, živnostníkov, jednotlivca a aj rodičia doslova prvou a poslednou záchranou pri riešení ich náhlych potrieb. Či už išlo o produkty pre home office, vzdelávanie detí, domáce varenie alebo proste len domácu zábavu. Našu schopnosť mať požadovaný tovar skladom alebo rýchlo a spoľahlivo ho dodať, ocenilo mnoho zákazníkov. Teraz k tomu pridávame potraviny a veríme, že tak pomôžeme ešte o niečo viac. Budeme radi, keď pomôžeme ľuďom, firmám i inštitúciám.

Zaznamenali ste už zmenu spotrebiteľského správania? Na čo sa musíme v tomto smere pripraviť do budúcna?
Prístup sa mení značne - práca z domu bude zrazu normálna, on-line nakupovanie bude úplne bežné a v celej rade druhov tovaru zrejme aj preváži, rovnako tak sa začne presadzovať tam, kde dnes bolo v minorite či prakticky neexistovalo. S ohľadom na neistotu budú spotrebitelia viac opatrní a budú šetriť. To bude pre celý rad obchodníkov pochopiteľne znamenať menšie tržby a zisk.

Vidíte rozdiely v nákupnom správaní na Slovensku, Česku, prípadne iných krajinách?
Súčasná doba je absolútne bezprecedentná. Až do začiatku marca sme dlhé roky žili v konjunktúrnej bubline a ako sa hovorí "keď je príliv, tak všetky lode plávajú". Odliv sa ale práve začal. Nie je to o offline vs. online alebo veľkí vs. malí. Úspešný bude ten, kto sa dokáže rýchlo prispôsobiť novej realite, kto dokáže spoluvytvárať budúcnosť nakupovania. Určite niektoré malé a veľké firmy zaniknú. Niektorí posilnia, niektorí stratia. Určite uvidíme nejakú konsolidáciu na maloobchodnom trhu. Zároveň sa objavia nové firmy s novými nápadmi, a to platí všade.

Pripravovala sa Alza na toto obdobie dopredu? Videli ste, čo sa deje v Číne, predpokladám, že časť tovaru máte z Číny...
Pripravovali sme sa od konca decembra, kedy sme sledovali, či dôjde k narušeniu toku tovaru z Číny najmä v druhom štvrťroku, a preto sme významne navýšili skladové zásoby. Pandémia nás teda zastihla pripravených pomôcť našim zákazníkom. Zároveň sme sa rýchlo dokázali adaptovať na novú situáciu ohľadom bezpečnosti našich zamestnancov i zákazníkov. Takým príkladom môže byť napríklad zavedenie bezkontaktného výdaja na všetkých našich pobočkách v priebehu šesťdesiatich hodín od nápadu k realizácii. Vďaka našej pripravenosti na strane zásob a schopnosti sa rýchlo adaptovať máme dnes viac objednávok, než sme mali pred vypuknutím pandémie.

Ako sa darí novinke - donáške potravín?
Darí sa im, však na čísla je príliš skoro, zalistovali sme ich pred pár dňami. Videli sme okolo seba, ako existujúce kapacity na rozvoz potravín nepostačujú tomu, čo spotrebitelia aktuálne potrebujú. Hoci sme teda ešte pred pár týždňami predaj potravín neplánovali, mimoriadna situácia nás presvedčila, aby sme sa do predaja a distribúcie potravín tiež aspoň trochu zapojili a pomohli tak obyvateľom Českej republiky. A aj Slovenska, kde plánujeme spustenie v nadchádzajúcich dňoch.

Ako zmení táto bezprecedentná situácia e-commerce?
Už skúsenosť z Číny ukazuje, že vedľajším efektom pandémie je posilnenie online nakupovanie nielen tovarov, ale aj služieb. Očakávame, že aj v regióne strednej Európy dôjde k rovnakej akcelerácii online nakupovania. Podiel e-commerce na celom českom maloobchode bol v roku 2019 približne 13 percent, takže je tu masívny priestor pre jeho rast. V oblasti IT a Elektroniky podiel e-commerce dosahoval v ČR už 50 percent, ale aj tu je možný posun na 60, 70 a možno aj 75 percent. Proste spotrebitelia zrazu vidia, čo im e-commerce nakupovanie prináša, a že je to lepšie ako chodiť po nákupných centrách.

Čo bude prioritou pre vás v najbližšom období?
Prioritou je ochrániť zamestnanca a zaistiť bezpečný nákup pre zákazníkov. Ďalej potom interná stabilizácia, aby sme zvládali aktuálny nápor objednávok. Následne potom zásadné prehodnotenie stredne i dlhodobej stratégie a samozrejme práce na všetkých nových projektoch, ktoré bude treba realizovať.

Kto je Tomáš Havryluk?

V Alze pôsobí ako  miestopredseda predstavenstva. Zodpovedá za všetky strategické projekty spoločnosti. Položil základy celého IT oddelenia firmy a stojí sa mnohými inováciami Alzy. 

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.