Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
13.05.2021, 17:00

Vlado Struhar: Slovák, ktorého softvér pomohol produkcii Netflixu, HBO, ale aj slovenskej reklame

Vlado Struhar od roku 2008 vyvíja softvér QTAKE, ktorý pri nakrúcaní využívajú aj veľké zahraničné produkcie.

Vlado Struhar: Slovák, ktorého softvér pomohol produkcii Netflixu, HBO, ale aj slovenskej reklame
Zdroj: Vlado Struhar, IN2CORE

V marci 2020 boli výroby všade na svete prerušené na neurčito. Zmenila sa aj výroba reklamných spotov a tímy sa snažili minimalizovať počet ľudí na pľaci a zároveň neohroziť kreatívny proces. "Pre produkcie, ktoré predtým používali QTAKE, bol prechod na remote workflow bezproblémový. A netýka sa to len priamo natáčania, ale aj prípravy na natáčanie či postprodukcie môžu na diaľku fungovať takmer rovnako, ako keby kameraman, režisér a klient sedeli spolu v postprodukčnom štúdiu,“ hovorí Vlado Struhar, ktorý od roku 2008 vyvíja vlastný softvér QTAKE, ktorý využívajú veľké zahraničné filmové produkcie ako Lucasfilm, Walt Disney alebo Marvel Studios.

Aké zmeny priniesla pandémia vám? Zaznamenali ste vyšší dopyt po vašom softvéri?

QTAKE bol pred pandémiou známy najmä ako nástroj pre efektívnu kontrolu natáčania (video assist), ktorý spĺňal aj najnáročnejšie technické požiadavky. Vďaka tomu sa stal pre filmárov štandardom a bol súčasťou rôznych projektov. A to nielen Oscarom ocenených veľkofilmov či TV seriálov alebo titulov pre streamovacie platformy, ale práve aj množstva reklamných spotov.

Už v roku 2013 sme implementovali lokálny streaming, ktorý umožňoval sledovať natáčanie na pľaci na osobných zariadeniach ako iPhone, iPad namiesto toho, aby sa celý štáb zhromažďoval okolo pár monitorov. V roku 2016 sme pridali aj streamovanie cez internet pre ľudí mimo pľacu.

Lokálny streaming bol obrovský úspech hneď od spustenia služby. Streamovanie na diaľku využívali klienti skôr v ojedinelých prípadoch, keď obraz medzi sebou streamovali napríklad prvý a druhý unit kvôli koordinácii alebo ak sa na dôležitom natáčaní nemohol zúčastniť producent osobne.

Ako sa to zmenilo v pandemickom období v súvislosti s reštrikčnými opatreniami?

Keď prišiel lockdown v marci 2020, výroby všade na svete boli prerušené na neurčito a tímy sa snažili prísť na to, ako minimalizovať počet ľudí na pľaci a zároveň neohroziť kreatívny proces. Pre produkcie, ktoré predtým používali QTAKE, bol prechod na remote workflow bezproblémový. QTAKE streaming ponúka ultranízku latenciu, vysokú kvalitu obrazu, talkback a spĺňa najvyššie bezpečnostné požiadavky. Takže aj keď sa nachádzal režisér v Londýne, klient v Paríži, produkcia v USA a natáčanie prebiehalo v Singapure, mohli všetci vidieť živý obraz z kamery – alebo viacerých kamier či aj viacerých projektov súčasne – takmer v reálnom čase.

Vďaka word-of mouth sa QTAKE streaming rozšíril aj na produkcie, ktoré dovtedy používali jednoduchšie systémy. Problém týchto systémov je v tom, že síce sú lacnejšie, ale keď prišiel „okamih pravdy“, tak len vtedy začali ich výrobcovia premýšľať, ako by sa dali zakomponovať do projektov prebiehajúcich na diaľku, čo sa mnohým doteraz nepodarilo.

Čo to znamenalo pre vás?

Z QTAKE streamingu sa stal – slovami našich klientov – „zlatý štandard“ a synonymum pre kvalitné cloudové streamovanie. Vďaka tomu nás takmer každý týždeň priamo kontaktoval niekto zo senior manažmentu spoločností ako Lionsgate, HBO, Warner Bros., New Regency, Apple, Netflix, Weta Digital a podobne.

To, že sme roky robili všetko pre to, aby výsledkom našej práce bol maximálne efektívny workflow pre filmárov na pľaci aj mimo neho, ktorý spája kreatívny proces s technologickými inováciami… to sa nám aj v takomto krízovom roku vrátilo mnohonásobne. Novými klientmi, novými partnerstvami, pozitívnym feedbackom, účasťou na Hollywood Professionals Association – Tech Retreat programe, písali o nás British Cinematographer, BBC News, NY Times a tak ďalej.

Ako sa museli z vášho pohľadu novej situácii prispôsobiť produkcie?

Produkcie, ktoré sledovali trendy a priebežne investovali do technológií, to mali jednoduchšie. Mnohé iné produkcie síce boli doslova donútené zo dňa na deň prehodnotiť spôsob fungovania, ale tak ako v iných odvetviach, aj tu väčšina pochopila, že práca na diaľku sa dá efektívne využívať. Zoberme si napríklad letenky a ubytovanie pre celý štáb a porovnajme to so situáciou, keď časť štábu dokáže rovnako kvalitne pracovať na diaľku.

Bežnou praxou pre uplatnenie social distancingu v zahraničí je, že priamo na pľaci sa nachádza iba malá časť štábu, rozdelená do rôznofarebných sektorov podľa toho, či napríklad potrebujú prichádzať do kontaktu s hercom, obsluhovať kameru a podobne. Všetci ostatní pracujú na diaľku, často z iného kontinentu. Každý však sleduje priebeh natáčania na svojom telefóne, tablete či počítači.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 43% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.