V marci to bol už rok, čo nám COVID-19 zmenil životy. Dnes už vieme, že pandémia nebola len nejakou pármesačnou epizódou, ako sme si spočiatku optimisticky mysleli, ale viaceré karanténne opatrenia zostanú v nejakej forme súčasťou našich životov aj v budúcnosti.
Zmeny, ktoré by v predcovidovom období trvali mesiace, sa v pandémii udiali počas pár dní. Rušné kancelárie sme zamenili za home office, komunikujeme online a na diaľku sme sa naučili efektívne robiť mnoho vecí, ktoré by nám predtým ani nenapadli. Jednou z nich je napríklad aj točenie reklamných spotov na diaľku. Na pľaci sa nachádza len malá časť štábu a všetci ostatní sledujú priebeh natáčania na úplne inom mieste na svojom telefóne, tablete či počítači.
„V marci 2020 boli výroby všade na svete prerušené na neurčito a tímy sa snažili prísť na to, ako minimalizovať počet ľudí na pľaci a zároveň neohroziť kreatívny proces. Pre produkcie, ktoré predtým používali QTAKE, bol prechod na remote workflow bezproblémový,“ hovorí Vlado Struhar, ktorý od roku 2008 vyvíja softvér QTAKE a je spoluzakladateľom spoločnosti IN2CORE. „A netýka sa to len priamo natáčania, ale aj prípravy na natáčanie či postprodukcie môžu na diaľku fungovať takmer rovnako, ako keby kameraman, režisér a klient sedeli spolu v postprodukčnom štúdiu,“ dodáva.
A aké skúsenosti majú slovenské produkčné a reklamné agentúry?
„Prekvapujúce pre nás bolo zistenie, že točenie na diaľku je vlastne veľmi pohodlné a efektívne. Čo je však najdôležitejšie – výsledok to negatívne neovplyvňuje, skôr naopak,“ hovorí Jaro Vigh z MUW Saatchi & Saatchi.
„Online bol silný už pred pandémiou, ale práve pandémia mu dodala skutočnú dôležitosť,“ konštatuje Tomáš Ručkay z Leopard production.
„Museli sme sa prispôsobiť a už pri kreatívnych návrhoch často pozerať na možnosti produkcie,“ dopĺňa Alexander Smik z applepie.
Všetci sa však zhodujú na tom, že streamovanie cez internet pre ľudí, ktorí nie sú na pľaci, je náročnejší, a dlhé roky zaužívaný spôsob s filmovým štábom a režisérom na pľaci prináša viac komfortu a zábavy.
Dnešná výroba je nepomerne náročnejšia hlavne v procese prípravy
|
Tomáš Ručkay Managing director Leopard production |
Pandémia koronavírusu priniesla aj zmeny v pracovných procesoch. Ako zmenila výrobu reklamných spotov?
Pandémia nás konfrontovala s viacerými náročnými otázkami, jednou z nich v úvode bola otázka, či a ako sa dá vyrábať v takýchto sťažených podmienkach, ďalšou minimalizácia štábu na nakrúcaní, v neposlednom rade dodržiavanie zdravotnej bezpečnosti alebo flexibility pracovných tímov, respektíve backupovanie jednotlivých pozícií. Dá sa povedať, že dnešná výroba je nepomerne náročnejšia hlavne v procese prípravy.
Ako ste museli novej situácii prispôsobiť technologické vybavenie produkcie?
Zásadná zmena nastala v najmä v druhom polroku minulého roka, keď sme dobrovoľne prešli na samoreguláciu a samotestovanie. Znamenalo to, že súčasťou tímu sa stal napríklad odberový pracovník, ktorý pravidelne pred výrobou testoval všetkých členov štábu. Zmena nastala aj v spôsobe komunikácie medzi klientom, agentúrou a produkciou. Dnes využívame niekoľko rôznych bezkontaktných platforiem na porady, schvaľovania a v niektorých prípadoch aj režírovania.
Ktoré nové procesy zostanú súčasťou produkcie aj v postcovidovom období?
Určite sa tak skoro tohto nastavenia nezbavíme a ak chceme fungovať do maximálnej možnej miery, časť aktuálne nastavených procesov zrejme bude pretrvávať. Bude to platiť o zdravotných testoch, hygienických nastaveniach, ale predpokladám, že aj samotná komunikácia bude do veľkej miery pretrvávať v bezkontaktnej forme.
Dôsledkom pandémie je aj ekonomická kríza a s tým súvisiace znižovanie reklamných budgetov. Predpokladáte, že sa po utlmení pandémie vrátia veľké výroby a výpravné produkcie?
Keďže predpokladám, že pandémia bude mať logicky vplyv aj na ekonomické nastavenie firiem, som skôr pesimista. Myslím si, že pandémia naučila klientov maximálne efektívne nazerať na používanie budgetov, s čím súvisí aj znižovanie prostriedkov na jednotlivé produkcie. Tlak na cenu bolo cítiť už pred pandémiou, ale počas nej, aj vďaka opatrnosti firiem vo výdavkoch, zasadne narástol. Nás to naučilo prispôsobiť sa dobe a ponúkať riešenia, ktoré vďaka flexi...
Zostáva vám 85% na dočítanie.