Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
07.07.2021, 10:45

Rada pre reklamu vyniesla verdikt: Sťažnosť na reklamu SPP je čiastočne opodstatnená

Spoločnosť odmieta názor, že reklama je „ukážkovým príkladom greenwashingu“.

Rada pre reklamu vyniesla verdikt: Sťažnosť na reklamu SPP je čiastočne opodstatnená
Zdroj: Youtube

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu rozhodla, že reklama „Čistá elektrina“ spoločnosti SPP je čiastočne opodstatnená. Komisia preto apeluje na zadávateľa reklamy a vyzýva ho k zmene alebo úprave posúdenej reklamy, prípadne k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia.

Podnet bol Rade pre reklamu podaný na reklamu spoločnosti SPP, ktorá propaguje predaj elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie, na svojej webovej stránke, ako aj prostredníctvom televízneho spotu, resp. reklamnou kampaňou „Čistá elektrina“.

Televízny spot ukazujúci prírody dopĺňa voice-over s wordingom: „Všetkým ľuďom, dobrej vôle, čistý les a čisté pole. Čisté rieky, čisté nebo, čistý vzduch a čisté všetko, čistú lásku, čistú radosť. Aby sa len dobré dialo. Čistá energia pre prírodu, aj pre vás. Prejdite na čistú elektrinu vyrobenú z obnoviteľných zdrojov. SPP.“  Reklama je v závere doplnená o text: „Čistá energia od SPP je spojená s výkupom elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie. Viac na spp.sk“.

Sťažovateľ v podnete uvádza, že neexistuje technické riešenie, ktoré dokáže rozlíšiť a smerovať elektrickú energiu podľa jej pôvodu. V danom prípade ide vždy o viaceré zložky, ktoré sú dané energetickým mixom, ktorý zahŕňa napr. aj jadrové elektrárne.  Podľa sťažovateľa získa zákazník za 2 eurá certifikát a ilúziu čistej energie, pričom pri bežnej spotrebe elektrickej energie domácnosti približne 20 eur mesačne sa zisk spoločnosti zvýši o 10 percent. Sťažovateľ si kladie otázku, aké sú náklady a začo ich zákazník platí? Na záver dodáva, že reklama je ukážkovým príkladom „greenwashingu“. Ako spornú označuje sťažovateľ okrem televíznej reklamy aj webovú stránku, na ktorej spoločnosť SPP uvádza podrobnejšie informácie k produktu.  

Rada ako združenie  etickej samoregulácie vyzvala zadávateľa k vyjadreniu. SPP v rámci svojho stanoviska uvádza, že ponúka odberateľom, ktorí s ňou majú uzatvorenú zmluvu o dodávke elektriny, možnosť zakúpiť si aj produkt „Čistá elektrina“.

Ďalej vo vzťahu k tvrdeniu, ktoré bolo uvedené v rámci reklamy „Vďaka produktu Čistá elektrina môže mať aj vaša domácnosť elektrinu výhradne z obnoviteľných zdrojov, a to len za 2 eurá mesačne.“ a námietkam sťažovateľa, zadávateľ uvádza: „Spoločnosť v súvislosti s Produktom a sťažnosťou neidentifikovala žiadne porušenie Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“). Tvrdenie sťažovateľa, že neexistuje technické riešenie umožňujúce rozlíšiť a smerovať elektrickú energiu podľa jej pôvodu, je prozaické, všeobecne známe a je z hľadiska súladu Reklamy s Kódexom irelevantné, pretože podľa platných právnych predpisov Slovenskej republiky (§ 7 a § 8b Zákona o OZE) a Európskej únie (Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/28/ES z 23. apríla 2009 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov energie a o zmene a doplnení a následnom zrušení smerníc 2001/77/ES a 2003/30/ES.) sa pôvod elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov energie identifikuje na základe potvrdení o pôvode elektriny z obnoviteľných zdrojov energie, vydávaných Úradom pre reguláciu sieťových odvetví, ako aj Zárukami pôvodu, vydávaných Organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou.“

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 56% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.