Arbitrážna komisia Rady pre reklamu rozhodla, že reklama „Čistá elektrina“ spoločnosti SPP je čiastočne opodstatnená. Komisia preto apeluje na zadávateľa reklamy a vyzýva ho k zmene alebo úprave posúdenej reklamy, prípadne k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia.
Podnet bol Rade pre reklamu podaný na reklamu spoločnosti SPP, ktorá propaguje predaj elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie, na svojej webovej stránke, ako aj prostredníctvom televízneho spotu, resp. reklamnou kampaňou „Čistá elektrina“.
Televízny spot ukazujúci prírody dopĺňa voice-over s wordingom: „Všetkým ľuďom, dobrej vôle, čistý les a čisté pole. Čisté rieky, čisté nebo, čistý vzduch a čisté všetko, čistú lásku, čistú radosť. Aby sa len dobré dialo. Čistá energia pre prírodu, aj pre vás. Prejdite na čistú elektrinu vyrobenú z obnoviteľných zdrojov. SPP.“ Reklama je v závere doplnená o text: „Čistá energia od SPP je spojená s výkupom elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie. Viac na spp.sk“.
Sťažovateľ v podnete uvádza, že neexistuje technické riešenie, ktoré dokáže rozlíšiť a smerovať elektrickú energiu podľa jej pôvodu. V danom prípade ide vždy o viaceré zložky, ktoré sú dané energetickým mixom, ktorý zahŕňa napr. aj jadrové elektrárne. Podľa sťažovateľa získa zákazník za 2 eurá certifikát a ilúziu čistej energie, pričom pri bežnej spotrebe elektrickej energie domácnosti približne 20 eur mesačne sa zisk spoločnosti zvýši o 10 percent. Sťažovateľ si kladie otázku, aké sú náklady a začo ich zákazník platí? Na záver dodáv...
Zostáva vám 85% na dočítanie.