Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
08.09.2020, 07:00

Charlie Hebdo aj päť rokov po útoku funguje, redakcia však pripomína bunker

Päť rokov po masakri v redakcii zverejnil Charlie Hebdo znova karikatúry proroka Mohameda.

Charlie Hebdo aj päť rokov po útoku funguje, redakcia však pripomína bunker
Zdroj: Charlie Hebdo

Viac ako päť rokov po tom, čo islamistickí ozbrojenci zabili dvanásť ich kolegov, zamestnanci francúzskeho satirického časopisu Charlie Hebdo znova zverejnili karikatúry proroka Mohameda, aby ukázali, že stále existujú.

Hoci bezpečnostné okolnosti sa zmenili a vchod do novej redakcie pripomína skôr bunker. Strážia ju policajti a niektorí zamestnanci majú osobnú stráž.

"Keď ráno prichádzame, prajeme dobré ráno policajtom. Nie je to niečo, na čo si zvyknete," opisuje bežný deň Laure Daussyová, ktorá v časopise začala pracovať krátko po útoku.

Ako bunker bez okien

Hoci Charlie Hebdo ani päť rokov po tragédii neprišiel o chuť provokovať, zamestnanci si viac uvedomujú, akú cenu to znamená. Časopis presťahoval redakciu na bližšie neurčené miesto a niekoľko zamestnancov ju opísalo ako bunker bez okien.

Magazín taktiež zamestnáva súkromnú bezpečnostnú firmu, aby chránila redakciu, čo ju ročne stojí milión eur. Niektorí karikaturisti a spisovatelia majú podľa svojich kolegov aj osobnú ochranku, ktorú im poskytujú štátne bezpečnostné zložky - hoci hovorca francúzskeho ministerstva vnútra hovorí, že o bezpečnostných opatreniach redakcie Charlie Hebdo nemá informácie, ktoré by mohol poskytnúť.

Pierrick Juin, karikaturista Charlie Hebdo, ktorý začal v magazíne pracovať po útokoch, sa zveril, že počas reportážnych ciest radšej nehovorí, kde pracuje. "Neviete, ako to ľudia prijmú," vysvetľuje.

Nové číslo časopisu Charlie Hebdo s karikatúrami Mohameda na obálke sa v stánkoch objavilo v stredu, teda v ten istý deň, kedy sa začal proces so skupinou 14 ľudí obžalovaných z podielu na atentátoch na redakciu časopisu a obchod s kóšer potravinami v januári 2015. Celkovo pri islamistických útokoch zomrelo 17 osôb, vrátane šéfredaktora Charlie Hebdo a niekoľkých ďalších opôr redakcie.

Satirický magazín pri príležitosti začiatku súdu s komplicmi útočníkov znova vydal karikatúry, ktoré ho pri ich prvom vydaní premenili na terč zúrivého hnevu aj globálny symbol slobody slova.

"Je to preto, aby sme ukázali, že stále existujeme, stále žijeme, stále vydávame Charlieho," vysvetľuje Antonio Fischetti, ktorý pracuje pre Charlie Hebdo od roku 1997.

Prezident Macron podporil časopis

"V súvislosti so začiatkom procesu ohľadom útokov z januára 2015 chcem povedať, že byť Francúzom znamená aj hájiť právo smiať sa, žartovať, vysmievať sa a karikovať, čo sú veci, ktoré Voltaire považoval za zdroj všetkých ostatných práv," povedal francúzsky prezident Emmanuel Macron. Podľa neho sloboda garantovaná ústavou zahŕňa aj "slobodu veriť alebo neveriť, ktorá je neoddeliteľná od slobody vyjadrovania, ktorá môže byť aj rúhaním".

Antonio Fischetti, dnes už redakčný veterán, bol v deň útoku na Charlie Hebdo mimo redakcie na pohrebe tety. Najväčšia zmena v časopise sa podľa neho odohrala v nálade v kancelárii. "Keď som na konci 90. rokov prišiel do Charlieho, panovala tu bezstarostnosť. Bola to partia kamošov, čo sa flákali, bavili, smiali. Táto bezstarostná éra sa skončila. Prišli sme o ňu navždy."

​V predtuche dobrého predaja vytlačil magazín 200-tisíc kusov posledného vydania. Pred útokom mal časopis problém ekonomicky prežiť, predával 30-tisíc výtlačkov týždenne. Po útoku sa z prvého čísla predalo osem miliónov. Teraz sú týždenné predaje späť na zhruba 55-tisíc výtlačkov, uvádza Charlie Hebdo.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.