StoryEditor

Heureka eCommerce Insider: Online obchod v 1. kvartáli tohto roka v poklese o 12 percent

05.04.2023, 14:56
Autor:
redred

No návrat k rastu by mal byť už na dohľad. Aj napriek súčasným problémom má e-commerce na Slovensku veľký priestor rásť.

Slovenský e-commerce sa v 1. kvartáli tohto roka oproti tomu minuloročnému podľa očakávaní prepadol. Výsledná hodnota -12 percent je síce signifikantná, avšak vývoj po mesiacoch hovorí v prospech budúceho rastu.

Prekvapujúcim skokanom je toaletný papier s nárastom o +405 percent, ktorý potvrdzuje trend posledných rokov, že na internete už kupujeme všetko. Prepadákom sú sporáky na tuhé palivá s poklesom 77 percent, ktorých predaj vyskočil minulý rok v spojitosti s rizikom energetickej krízy.

Analýzu prvého štvrťroka roku 2023 prináša pravidelný eCommerce Insider z dát Heureky.

Úvod nového roka zaznamenal zníženie dopytu, keď ho nezachránili ani povianočné výpredaje. Na trhu sa však vo februári objavili známky oživenia a zvýšený záujem zákazníkov o online nákupy pokračoval aj v marci.

“Stále to však nie sú čísla, na ktoré sme boli zvyknutí z minulých rokov. Neistota a inflácia spôsobujú, že ľudia sú opatrní a väčšina z nich nakupuje predovšetkým nutný tovar,“ hovorí Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.

image

Heureka eCommerce Insider 1Q 2023.

Skokani a prepadáky kvartálu

Okrem spomínaného skokana, ktorým je toaletný papier, sa do TOP 10 dostali ďalšie 3 produkty dennej spotreby z drogérie. Sú to prípravky do umývačky riadu (+ 250 percent), prášky na pranie (+ 93 percent) a aviváže (+72 percent).

“V tabuľke máme aj voľnopredajné lieky, čo sú všetko typické produkty z kamenných predajní. E-commerce je dnes plnohodnotným spotrebiteľským trhom, ktorý má stále priestor na výrazný rast”, hovorí Tomáš Braverman a dodáva:

“Mnohí zákazníci sa po skončení pandemických opatrení nevrátili do kamenných predajní a hľadajú najlepšie cenové ponuky svojich obľúbených produktov na internete. Svedčí o tom aj medziročný rast krmív pre domácich miláčikov, pričom najvýraznejšie narástli krmivá pre mačky.”

Krmivá pre domácich miláčikov zaznamenali rasť o 20 percent a krmivá pre mačky o 46 percent.

image

Heureka.

Priemerná hodnota objednávky je 64 eur

V porovnaní s minuloročnými hodnotami, kde bola priemerná hodnota objednávky približne 70 eur, ide o pokles -9 percent. 

„V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky 59 eur. Čím je online nakupovanie v krajine populárnejšie a dostupnejšie, tým viac ho využívame aj na menšie nákupy. Preto za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” hovorí Tomáš Braverman.

Slovenské e‑shopy dosiahli najlepší výsledok za posledné 4 roky, “customer satisfaction” je 95,5 percent

Aj keď ide o vynikajúci výsledok, medzikvartálne zmeny sú na úrovni len pár percent.

”Miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov so službami e‑shopov. Vysoká a zároveň rastúca konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ,“ hovorí Tomáš Braverman a dodáva:

“Slovenské aj české e‑shopy poskytujú skutočne špičkový servis a služby. Služby ako same day delivery, vynesenie tovaru na poschodie alebo možnosť vybrať si zo siete tisícov výdajných miest nie sú vo svete štandardom.“

Čo nás čaká v ďalšom kvartáli? Očakávame návrat k rastu

“S výhľadom do budúcnosti predpokladáme, že apríl bude zlomovým obdobím a ľudia sa k online nakupovaniu vrátia. Väčšina už bude mať za sebou vyúčtovanie zimnej sezóny, čo im uvoľní ruky a uľahčí rozhodovanie pri online nákupoch. Potvrdzuje sa tak náš výhľad z minulého kvartálu, zostávame optimistickí a očakávame, že v máji sa trh vráti do normálu. Aj napriek súčasným problémom má e-commerce na Slovensku veľký priestor rásť,” uzatvára Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.

menuLevel = 2, menuRoute = news/archiv-clankov, menuAlias = archiv-clankov, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
14. október 2024 10:19