StoryEditor

E-commerce skončil v 2. kvartáli so stratou 5 percent, ale už nastúpil trend rastu

03.07.2023, 12:10
Autor:
redred

Online obchod na Slovensku má veľký potenciál, takže ak nepríde neočakávaná situácia, máme pred sebou pravdepodobne obdobie dlhšieho rastu, ktoré vymaže straty posledného obdobia.

Slovenský e-commerce sa v 2. kvartáli tohto roka oproti tomu minuloročnému prepadol o 5 percent, avšak posledné dva mesiace už zaznamenali rast. Prekvapujúcim skokanom kvartálu sú prášky na pranie s nárastom 113  percent.

To potvrdzuje trend, že na internete už kupujeme takmer všetko. Prepadákom sú naopak elektrokolobežky s poklesom 55 percent. Počet e-shopov zostáva takmer rovnaký. Analýzu 2. štvrťroka 2023 prináša pravidelný eCommerce Insider z dát Heureky.

Druhý kvartál sa nezačal podľa očakávaní a v apríli ešte zaznamenal stratu. Obrat do čiernych čísel prišiel až v máji a rastový trend pokračoval aj v júni. Celkový kvartálny výsledok však zostal záporný.

Naše odhady o obrate k rastu sa potvrdili, ten však nastal až o mesiac neskôr,“ hovorí Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. “V susednom Česku, kde je e-commerce ešte na vyššej úrovni ako na Slovensku, je celkový výsledok -8%, pričom sklamaním boli najmä júnové výsledky,” dodáva.

image

E-commerce v číslach.

Skokani a prepadáky kvartálu

“Okrem spomínaného skokana, ktorým sú prášky na pranie, sa do TOP 10 vrátili produkty, pre ktoré bolo typické odkladanie nákupov. Rast predaja cestovných kufrov, športových kamier či prenosných reproduktorov potvrdzuje, že nákupné správanie spotrebiteľov sa vracia do normálu,” potvrdil CEO Heureka Group.

Priemerná hodnota objednávky je 66 eur

V porovnaní s minuloročnými hodnotami, kde bola priemerná hodnota objednávky približne 70 eur, ide o pokles -5,5 percenta.  „V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky zhruba 60 eur. Čím je online nakupovanie v krajine populárnejšie a dostupnejšie, tým viac ho využívame aj na menšie nákupy. Preto za klesajúcou priemernou cenou objednávky nie sú žiadne negatíva,” myslí si Tomáš Braverman.

image

Skokani a prepadáky v online obchode.

Slovenské e‑shopy dosiahli “customer satisfaction” 95,2 percent

Ide o zanedbateľný pokles, ktorý navyše nasleduje po kvartáli s rekordnou hodnotou za posledné 4 roky. ”Miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov so službami e‑shopov. Vysoká konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ, slovenské aj české e‑shopy poskytujú skutočne špičkový servis a služby. Služby ako same day delivery, vynesenie tovaru na poschodie alebo možnosť vybrať si zo širokej siete tisícov výdajných miest nie sú vo svete štandardom,” dopĺňa CEO Heureka Group.

Čo nás čaká v ďalšom období? Konečne kvartál v čiernych číslach

“Neistota spojená s infláciou a prebiehajúcim vojenským konfliktom na Ukrajine, ktorá už rok spôsobuje odkladanie nákupov, pomaly ustupuje. S výhľadom do budúcnosti predpokladáme, že ďalší kvartál napriek letným mesiacom už bude v raste, pretože spotrebitelia sa vracajú k intenzívnejšiemu využívaniu online nakupovania. E-commerce na Slovensku má veľký priestor rásť, takže ak nepríde neočakávaná situácia, máme pred sebou pravdepodobne obdobie dlhšieho rastu, ktorá vymaže straty posledného obdobia,” uzatvára Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.

menuLevel = 2, menuRoute = news/archiv-clankov, menuAlias = archiv-clankov, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
15. január 2025 00:49