StoryEditor

Rada pre reklamu podržala vianočný spot Telekomu: Je príkladom tolerancie a rešpektu

24.11.2023, 16:17
Autor:
michmich

Rada mala v programe posudzovanie 8 reklám, najväčšia pozornosť smerovala k spotu Slovak Telekom. 

Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od viacerých fyzických osôb voči vianočnému spotu „Vzájomný rešpekt je ten najkrajší darček“, zadávateľa Slovak Telekom.

Sťažovatelia poukazovali na textáciu reklamy, v rámci ktorej odznejú okrem iného aj slová v znení: „Teta sa pýta, či som sám, nevie, že dievča nehľadám.“ a „Mama chce vnúča, dáva lekcie, že tesné slipy ničia spermie.“

Viacerí sťažovatelia v tejto súvislosti namietali využitie výrazu „spermie“, ktorý považujú za nevhodný a neetický, najmä vo vzťahu k maloletým divákom. Sťažovatelia taktiež namietali, že reklama propaguje homosexualitu a podsúva ideológiu LGBTI, uráža tradičné rodiny, kresťanské hodnoty, slovenské vianočné zvyky a tradície. Podľa niektorých sťažovateľov môže reklama svojim obsahom narušiť vývoj maloletého jedinca. 

Neopodstatnené sťažnosti 

"Komisia po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosti nie sú opodstatnené TV spot: „Vzájomný rešpekt je ten najkrajší darček“, zadávateľa: Slovak Telekom nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.

image

Telekom Vzajomny respekt

Komisia sa teda nestotožnila s názormi sťažovateľov. "Situácie, ktoré sú zobrazené v rámci deja reklamy sú bežné a zachytávajú normálne aktivity, vrátane správania účastníkov, s ktorými sa ľudia môžu stretnúť počas rodinných návštev a Komisia sa nedomnieva, že by reklama obsahovala vyobrazenia, ktoré by boli neslušné, či inak v rozpore so všeobecnými normami slušnosti a mravnosti," píše v stanovisku Rada pre reklamu. 

Komisia v tomto prípade nevyhodnotila ako neetickú ani textovú stránku reklamy, vrátane textov, ktoré namietajú sťažovatelia. "Vo vzťahu k popevku hlavného hrdinu v znení: „Teta sa pýta, či som sám, nevie, že dievča nehľadám“, na pozadí ktorého sa divákovi zobrazí projekcia displeja smartfónu, s aplikáciou pripomínajúcou „zoznamku“, kde sú zobrazené dievčatá, Komisia toto nevníma v žiadnom smere ako porušujúce Kódex, nakoľko sa jedná o otázku, ktorá je slušná a bežná. Rovnako tak reakcia a odpoveď hlavného hrdinu nie je nijakým spôsobom neslušná, hanlivá, či urážlivá voči komukoľvek a Komisia sa v tomto prípade stotožnila s argumentáciou zadávateľa, že reklama/ reakcia hlavného hrdinu divákovi neponúka konkrétnu odpoveď a je teda na samotnom recipientovi reklamy a jeho videní sveta, aby si sám vysvetlil spomínanú hlášku," píše sa ďalej v stanovisku. 

Nemá vplyv na etickosť 

Komisia zároveň uvádza, že ak by aj došlo k interpretácii reklamy, respektíve odpovede hlavného hrdinu tak, že nehľadá dievča, pretože hľadá napríklad partnera rovnakého pohlavia, tak by to nemalo vplyv na jej etickosť.

image

Vianočná reklama Slovak Telekom.

"Súčasťou nediskriminačného prístupu k menšinám je aj všeobecná akceptácia mravnosti a slušnosti toho, čo je mravné a slušné vo väčšine. Opak by práve znamenal diskriminačný prístup, ktorý nie je v súlade s ochranou práva na ľudskú dôstojnosť," dopĺňa Rada pre reklamu.

To isté platí aj pre slovo "spermie". Podľa Rady nie je neslušné a je použité v kontexte odkazu na plodnosť a s touto témou nepochybne súvisí.

"Predmetné slovo samo o sebe nie je vulgárne, ani nebolo použité vo význame, ktorý by naznačoval napríkla vulgárnu alebo nevhodnú konotáciu. Zároveň výraz sám o sebe nie je neetický, keďže ide o bežný odborný výraz pre označenie mužskej pohlavnej bunky, s ktorým prichádzajú do kontaktu aj maloletí v rámci výučby na základnej škole," dodáva komisia v stanovisku.

Komisia zdôraznila, že že reklama nemá negatívny dopad na maloleté osoby, naopak je príkladom tolerancie k rôznym spoločensky akceptovateľným vzťahom a rešpektu, ktorý je v kontexte vianočných sviatkov aj hlavným motívom kampane.

Reklamný príbeh je vystavaný k posolstvu, že najdôležitejším by malo byť pre nás, ak je šťastný náš blízky, a to spôsobom, ktorý v obraze ani vo zvuku nie je dehonestujúci ani inak neetický, a preto Komisia vyhodnotila, že reklama neporušuje Kódex.

Viac druhov skrátenej reklamy 

Vianočné reklama Telekomu pritom už niekoľko týždňov vzbudzuje silné konfrontačné reakcie Slovákov. Operátor pripustil, že reakcie zákazníkov na vianočnú kampaň sú rôzne. Od negatívnych, dokonca vulgárnych až po naozaj pozitívne a veľmi povzbudzujúce. Dokonca vznikla proti reklame aj petícia konzervatívnejších obyvateľov. 

image

Telekom - vianočná kampaň.

Telekom po pár týždňoch vysielania reklamy prišiel so skrátenou verziu spotu, kde sa vytratila práve pasáž s textom „teta sa pýta, či som sám, nevie, že dievča nehľadám“. Konzervatívci, ktorým sa reklama nepáčila, ale aj tí, ktorí sa jej zastávali, sa začali domnievať, že Telekom ústúpil a skrátil reklamu, aby ňou neprovokoval.  

Telekom si však to, že by ustúpil konzervatívnemu spektru Slovákov, nepripúšťal. "Skrátenie televízneho spotu vychádza z našej mediálnej stratégie, ktorá počas kampane divákom ponúka aj kratšie stopáže spotov. Originálne znenie televízneho spotu je plne k dispozícii na oficiálnom Youtube kanáli Slovak Telekom, alebo na Facebooku Slovak Telekom," obraňoval sa vtedy v stanovisku Telekom.

Stačilo počkať pár dní a tvrdenie Telekomu potvrdil fakt, že sa v televízii objavila ďalšia skrátená verzia, ktorá zas vynechala pasáž o spermiách a tesnej bielizni. Slovak Telekom tak zjavne od začiatku plánoval púšťať do éteru niekoľko verzií skrátenej reklamy.  

menuLevel = 2, menuRoute = news/archiv-clankov, menuAlias = archiv-clankov, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. október 2024 17:46