Dlhoočakávané zlepšenie odštartovali už Vianoce a vyšší záujem o online nákupy pretrval aj počas novoročných výpredajov. Skorší nástup jari pomohol februáru a, naopak, spomalil marec.
Prvý mesiac nového roka pokračoval v pozitívnom svetle a vďaka novoročným výpredajom medziročne vzrástol o +5 percent. „Registrujeme nesmelé náznaky zlepšenia spotrebiteľskej nálady, keďže spotrebitelia začali nakupovať produkty s vyššou cenou vrátane elektroniky, ktorej sa v poslednom období nedarilo,“ hovorí David Chmelař, CEO Heureka Group. V susednom Česku dosiahol rast e-commerce v 1. kvartáli takmer identické čísla.
Skokani a prepadáky kvartálu
Okrem spomínaného skokana, ktorým je záhradný ratanový nábytok (+83 percent), zaznamenali nárast viaceré produkty súvisiace so skorším príchodom jari. Ide o krovinorezy (+41 percent), záhradné nožnice (+33 percent), kosačky (+26 percent), kultivátory (+24 percent) či hnojivá (+20 percent), ale aj veterinárne produkty (+34 percent) z dôvodu skorého štartu kliešťovej sezóny. Medzi prepadákmi sú okrem zjazdových lyží (-56 percent) automatické kávovary (-54 percent), herné konzoly (-48 percent) a grafické karty (-40 percent) či elektrokolobežky (-34 percent).
„Pozitívnym signálom sú vírivky (+72 percent), ktoré patria do kategórie citlivej na spotrebiteľskú náladu. Pokles predaja herných konzol bol očakávaný, keďže v poslednom období absentujú nové modely a trh je tak nasýtený. Rovnako považujeme za nasýtený trh s automatickými kávovarmi,“ hovorí David Chmelař.
Priemerná hodnota objednávky je 69 eur
V porovnaní s minuloročnými hodnotami priemerná hodnota objednávky narástla o +7 percent. „Za nárastom vidíme najmä infláciu, keďže popularita a dostupnosť online nakupovania, naopak, podporujú aj menšie nákupy,“ hovorí David Chmelař.
Slovenské e‑shopy dosahujú výnimočné výsledky „customer satisfaction“ je 95,3 percent
„Vysoká a pretrvávajúca miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov. Vysoká a zároveň rastúca konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ,“ hodnotí David Chmelař.
Čo nás čaká v ďalšom kvartáli? Zlepšenie spotrebiteľskej nálady by sa mohlo preklopiť aj do leta
„Aj keď druhý kvartál roka nepatrí medzi objemovo silné, očakávame, že e-commerce sa už stabilizoval. Veríme v čierne čísla, pretože ak sa potvrdí zlepšenie spotrebiteľskej nálady, e-commerce na Slovensku má veľký priestor rásť,“ uzatvára David Chmelař.