StoryEditor

Slovenský e-commerce v tomto roku stále rastie. V druhom kvartáli stúpol o 5 percent

09.07.2024, 10:37
Autor:
redred

Tradičný Heureka eCommerce Insider prineisol aj ďalšie zaujímavé informácie. Napríklad, že súčasný stav je poznamenaný konsolidáciou, kde rastú nové kategórie a tie tradičné veľké stagnujú.

Analýzu 2. štvrťroka roku 2024 prináša pravidelný eCommerce Insider z analýz nákupného poradcu Heureka. Skokanom kvartálu sú klimatizácie a markízy, pod ktoré sa podpísalo výrazne teplejšie počasie od začiatku roka. Prepadákom sú trezory.

„V e-commerce prebieha ďalšia konsolidácia online trhu. výraznejší rast je brzdený poklesom vo veľkých kategóriách, ako sú notebooky, granule pre psov či proteíny. Rastú však nové kategórie, ktoré pred pár rokmi skoro nikto v online prostredí nepoznal – klimatizácie, markízy či doplnky stravy. Niektoré e-shopy dokonca rastú dvojciferne,“ komentuje vývoj trhu David Chmelař, generálny riaditeľ Heureka Group a dodáva: “V susednom Česku prebieha obdobný vývoj a rast e-commerce dosiahol v 2. kvartáli +3 %. Keďže český trh je o niečo rozvinutejší, pokles hlavných kategórií stiahol celkový rast o niečo výraznejšie ako u nás.”

image

Zaujímavé informácie priniesol nový E-commerce insider Q2 2024.

Skokani a prepadáky kvartálu

Spomínaným skokanom sú klimatizácie (+160 percent), za ktorými nasledujú markízy (+52 percent). Na štvrtom mieste je záhradný ratanový nábytok (+46 percent), ktorý bol skokanom 1. kvartálu tohto roka. Výrazným skokanom (+47 percent) sú aj doplnky stravy na kĺby, kosti a svaly. Najväčším prepadákom sú trezory (-64 percent), za ktorým nasledujú elektronické stavebnice (-58 percent). Výraznejší prepad zaznamenali aj dojčenské mlieka (-34 percent). „Zaujímavosťou medzi skokanmi je zrnková káva, ktorú spotrebitelia začali z dôvodu rastu cien vyhľadávať na internete,“ hovorí David Chmelař.

image

Čo sú skokani a prepadáky druhého kvartálu v e-commerce?

Priemerná hodnota objednávky je 65 eur

V porovnaní s minuloročnými hodnotami je priemerná hodnota objednávky takmer identická. „Popularita a dostupnosť online nakupovania vrátane výhodných cien dopravy podporujú aj menšie nákupy,“ vysvetľuje David Chmelař.

Slovenské e‑shopy dosahujú výnimočné výsledky, „customer satisfaction“ je 95,5 percent

Ide o nepatrný nárast. „Vysoká a pretrvávajúca miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov. Vysoká a zároveň rastúca konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ,“ hodnotí David Chmelař.

Čo nás čaká v ďalšom kvartáli? Výsledok ovplyvní najmä september

„Tretí kvartál roka nepatrí medzi objemovo silné, a preto bude mať najväčší vplyv spotrebiteľská nálada po skončení letných prázdnin. E-commerce na Slovensku má veľký priestor rásť, zabrzdiť ho môžu len obavy spotrebiteľov, ktorí z dôvodu viacerých kríz v ostatnom období dlhodobo odkladajú väčšie nákupy a nakupujú oveľa zodpovednejšie či menej impulzívne,“ uzatvára David Chmelař.

menuLevel = 2, menuRoute = news/archiv-clankov, menuAlias = archiv-clankov, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
17. december 2024 00:31