E-commerce už ťahajú Vianoce.archív
StoryEditor

E-shopy žijú v predstihu. Aké sú trendy v e-commerce pre vianočnú sezónu 2024

25.09.2024, 14:51
Autor:
michmich

Vianočná sezóna sa blíži a vedia to aj e-shopy, z ktorých pre mnohé je práve úspešná vianočná sezóna dôležitá pre celoročné fungovanie. Spoločnosť Upgates, ktorá vyvíja riešenia pre e-shopy sa preto na základe svojich skúseností a dát pokúsila identifikovať hlavné trendy pre sezónu 2024. Okrem rastúceho podielu online trhovísk čaká e-commerce nárast dopytu ale aj ceny za reklamu.

Rastúci vplyv online trhovísk

S marketplaces sa slovenskí e-shopperi stretli už minulý rok, no dnes už majú medzinárodní giganti na našom trhu výrazne silnejšiu pozíciu. „Najvýraznejšiu tendenciu nakupovať na online trhoviskách možno očakávať u mladých ľudí, tzv. generácie Z,“ približuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates. Veľkú konkurenciu predstavujú marketplaces najmä pre e-shopy, ktoré predávajú nie príliš unikátny tovar. Na druhej strane, takáto cenová vojna vytvára príležitosť pre obchodníkov, ktorí predávajú vlastnú produkciu alebo originálne a špecifické výrobky, ako sú napríklad nemasové kozmetické značky, originálne dekorácie či bytové doplnky.

Oživenie dopytu

Po silných pandemických rokoch e-commerce v ostatných dvoch rokoch stagnoval alebo mierne klesal. Podľa údajov spoločnosti Upgates ale slovenský e-commerce v druhom štvrťroku 2024 vzrástol o 5 percent. Nárast predajov zaznamenávajú predovšetkým obchodníci, ktorí obdobie stagnácie využili napríklad na rozšírenie svojho podnikania do zahraničia. „Vďaka zlepšeným logistickým službám a rýchlejšiemu doručovaniu, často porovnateľnému s domácim trhom,  sa zahraničné trhy stávajú dostupnejšími,“ myslí si Tomáš Gálik zo spoločnosti Chameleoon, ktorá poskytuje pre e-shopy komplexné logistické služby.

Darčeky na mieru

Rastúci trend pri výbere vianočných darčekov je aj personalizácia. Originálne, osobné darčeky sú medzi zákazníkmi z roka na rok obľúbenejšie. „Ručne vyrábané darčeky majú pre obdarovaného mnohokrát ďaleko vyššiu emočnú hodnotu než klasické darčeky kupované v obchodoch. V predvianočnom zhone ale ľudia často nemajú dostatok času či praktických skúseností zvolia si preto tzv. personalizáciu predpripravených šablón (vzorov). Do darčekov tak môžu pridať meno, vlastné venovanie alebo osobné fotografie. Na internete je dnes veľké množstvo vzorov alebo šablón a ľudia z nich môžu vytvárať zaujímavé darčeky ako napr. obrazy, fotoknihy, vianočné pohľadnice alebo kalendáre,“hovorí Tomáš Tkáč, majiteľfotocopy.sk, e-shopu zameraného na predajpersonalizovaných darčekov.

Citlivosť zákazníka na cenu

Na Slovensku je a bude cena dlho kľúčovým rozhodujúcim faktorom nákupu. „Aj napriek lepším ekonomickým podmienkam sa spotrebitelia naďalej zameriavajú na výhodné nákupy a to aj v prémiových kategóriách,“ približuje Jan Janouškovec, z portálu selltoro.com. Okrem ceny by sa e-shopy mali snažiť upútať pozornosť aj iným spôsobom a kompenzovať tak možno aj o niečo vyššiu cenu. „Popri cene sa rozhodujúcim faktorom stáva aj pridaná hodnota, ktorú e-shopy ponúkajú. Od jednoduchých možností vrátenia tovaru cez darčekové balenia až po prvotriedny zákaznícky servis. Tento trend bude vytvárať tlak na zvyšovanie efektivity e-shopov, kde bude zohrávať kľúčovú úlohu automatizácia procesov,“ zdôrazňuje Tomáš Gálik.

Rastúca cena výkonnostnej reklamy

Rastúca miera konkurencie v e-commerce a praktiky zahraničných online trhovísk vplývajú aj na rast cien výkonnostnej reklamy. „Drahšia reklama na internete je pre e-shopy signál, aby venovali pozornosť budovaniu značky, komunity zákazníkov a celkovej známosti, zapamätateľnosti a obľúbenosti v očiach spotrebiteľov. Rovnako je potrebné sa zamerať na budovanie silných pozícií v organickom (neplatenom) vyhľadávaní, čím sa zvyšuje šanca, že zákazníci nájdu e-shop aj bez reklamy,“ radi marketér Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.

menuLevel = 2, menuRoute = news/archiv-clankov, menuAlias = archiv-clankov, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
14. október 2024 14:21