Rastúci vplyv online trhovísk
S marketplaces sa slovenskí e-shopperi stretli už minulý rok, no dnes už majú medzinárodní giganti na našom trhu výrazne silnejšiu pozíciu. „Najvýraznejšiu tendenciu nakupovať na online trhoviskách možno očakávať u mladých ľudí, tzv. generácie Z,“ približuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates. Veľkú konkurenciu predstavujú marketplaces najmä pre e-shopy, ktoré predávajú nie príliš unikátny tovar. Na druhej strane, takáto cenová vojna vytvára príležitosť pre obchodníkov, ktorí predávajú vlastnú produkciu alebo originálne a špecifické výrobky, ako sú napríklad nemasové kozmetické značky, originálne dekorácie či bytové doplnky.
Oživenie dopytu
Po silných pandemických rokoch e-commerce v ostatných dvoch rokoch stagnoval alebo mierne klesal. Podľa údajov spoločnosti Upgates ale slovenský e-commerce v druhom štvrťroku 2024 vzrástol o 5 percent. Nárast predajov zaznamenávajú predovšetkým obchodníci, ktorí obdobie stagnácie využili napríklad na rozšírenie svojho podnikania do zahraničia. „Vďaka zlepšeným logistickým službám a rýchlejšiemu doručovaniu, často porovnateľnému s domácim trhom, sa zahraničné trhy stávajú dostupnejšími,“ myslí si Tomáš Gálik zo spoločnosti Chameleoon, ktorá poskytuje pre e-shopy komplexné logistické služby.
Darčeky na mieru
Rastúci trend pri výbere vianočných darčekov je aj personalizácia. Originálne, osobné darčeky sú medzi zákazníkmi z roka na rok obľúbenejšie. „Ručne vyrábané darčeky majú pre obdarovaného mnohokrát ďaleko vyššiu emočnú hodnotu než klasické darčeky kupované v obchodoch. V predvianočnom zhone ale ľudia často nemajú dostatok času či praktických skúseností zvolia si preto tzv. personalizáciu predpripravených šablón (vzorov). Do darčekov tak môžu pridať meno, vlastné venovanie alebo osobné fotografie. Na internete je dnes veľké množstvo vzorov alebo šablón a ľudia z nich môžu vytvárať zaujímavé darčeky ako napr. obrazy, fotoknihy, vianočné pohľadnice alebo kalendáre,“hovorí Tomáš Tkáč, majiteľfotocopy.sk, e-shopu zameraného na predajpersonalizovaných darčekov.
Citlivosť zákazníka na cenu
Na Slovensku je a bude cena dlho kľúčovým rozhodujúcim faktorom nákupu. „Aj napriek lepším ekonomickým podmienkam sa spotrebitelia naďalej zameriavajú na výhodné nákupy a to aj v prémiových kategóriách,“ približuje Jan Janouškovec, z portálu selltoro.com. Okrem ceny by sa e-shopy mali snažiť upútať pozornosť aj iným spôsobom a kompenzovať tak možno aj o niečo vyššiu cenu. „Popri cene sa rozhodujúcim faktorom stáva aj pridaná hodnota, ktorú e-shopy ponúkajú. Od jednoduchých možností vrátenia tovaru cez darčekové balenia až po prvotriedny zákaznícky servis. Tento trend bude vytvárať tlak na zvyšovanie efektivity e-shopov, kde bude zohrávať kľúčovú úlohu automatizácia procesov,“ zdôrazňuje Tomáš Gálik.
Rastúca cena výkonnostnej reklamy
Rastúca miera konkurencie v e-commerce a praktiky zahraničných online trhovísk vplývajú aj na rast cien výkonnostnej reklamy. „Drahšia reklama na internete je pre e-shopy signál, aby venovali pozornosť budovaniu značky, komunity zákazníkov a celkovej známosti, zapamätateľnosti a obľúbenosti v očiach spotrebiteľov. Rovnako je potrebné sa zamerať na budovanie silných pozícií v organickom (neplatenom) vyhľadávaní, čím sa zvyšuje šanca, že zákazníci nájdu e-shop aj bez reklamy,“ radi marketér Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.