Oproti Vianociam v roku 2022, ktoré boli poznačené začiatkom vojny na Ukrajine a energetickou krízou, nemajú Slováci napriek ohlásenej konsolidácii verejných financií obavy z budúceho vývoja. V tom roku totiž plánovalo na vianočných darčekoch šetriť až 44 percent respondentov, teraz je ich len 30 percent. Počet tých, ktorí plánujú na tohtoročné Vianoce minúť viac ako pred rokom, je 10 percent, čo je mierny pokles oproti minuloročným 12 percentám.
Slováci si aj tento rok na Vianoce doprajú, plánovaný rozpočet na darčeky je 281 €
V minulom roku bola suma vyššia len o pár eur. „Zaujímavosťou je, že suma na darčeky je len o 12 percent nižšia, ako plánujú minúť Česi (316 €). Vzhľadom na ich vyššiu životnú úroveň to znamená, že Slováci chcú na Vianoce míňať výrazne vyššiu časť svojich príjmov,“ hovorí Jan Mayer, riaditeľ nákupného poradcu Heureka.sk.
Vianoce začínajú už v novembri a 87 percent nakupuje polovicu a viac darčekov online
Kým pred niekoľkými rokmi sme začínali darčeky kupovať najmä v decembri, teraz je najsilnejším mesiacom november. Tvrdí to až 30 percent spotrebiteľov. V Česku sa začína nákup vianočných darčekov o niečo skôr ako na Slovensku, aj keď najčastejšie je to rovnako v novembri. „Rekordný je však počet tých, ktorí nakupujú darčeky celoročne. Je ich vyše 17 percent a na ich počte majú výrazný podiel nákupy na internete, keďže až 87 percent spotrebiteľov nakupuje polovicu a viac darčekov online,“ hovorí Jan Mayer.
Priemerný Slovák obdaruje 5,3 blízkych osôbV priemere kupujeme darčeky pre 5,3 blízkych, čo je pokles o necelých 8 percent už druhý rok za sebou. Už minuloročný prieskum odhalil veľký rozdiel medzi mužmi a ženami, ktoré obdarovávajú väčší počet blízkych, pričom rozdiel je markantných 40 percent. „Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že Slováci šetria spôsobom‚ menej darčekov menšiemu počtu ľudí‘, kým Česi skôr kúpou lacnejších darčekov,“ zhŕňa v jednej vete rozdiely medzi nákupmi vianočných darčekov Slovákov a Čechov Jan Mayer.
Ako vyberajú Slováci darčeky pre svojich blízkych a čo rozhoduje pri nákupe?
Až 67 percent Slovákov sa radí s ostatnými členmi rodiny či celoročne zbierajú tipy. Rekordný je však počet tých, ktorí vyberajú podľa toho, čo sa im osobne páči. Ich počet medziročne stúpol z 18 na 29 percent a u mužov je ich podiel ešte vyšší. „Len necelé 4 percent spotrebiteľov využíva nákupných radcov, čo je veľká škoda. Výber na základe spotrebiteľských preferencií môže byť tým pádom menej rizikový ako môže byť vlastný tip,“ radí Jan Mayer.
Kľúčové kritérium pri hodnotení výrobkov zohráva naďalej kvalita, tesne za ňou nasleduje cena a tretím kritériom sú recenzie ostatných zákazníkov.
Zdroj: Online prieskum nákupného poradcu Heureka.sk medzi jej užívateľmi, október 2024, 2019 plne dokončených dotazníkov