StoryEditor

Na aké darčeky míňajú Slováci najčastejšie a v akej sume?

19.12.2024, 13:04

Aj vďaka takýmto textom si môžete nastaviť efektívnu stratégiu. A prinášame vám päť strategických krokov novoročných výpredajov.

Vianočné obdobie predstavuje pre obchodníkov kľúčový moment roka. Podľa najnovších prieskumov očakávame, že slovenské domácnosti tento rok minú na vianočné darčeky výrazný objem financií, pričom nákupné správanie sa líši podľa veku, vzdelania a regiónu. Viac o téme Vianoc a novoročných výpredajov načrtol co-CEO digitálnej agentúry Invelity Jakub Gombár. 

image

Vianočné túžby, čo sa týka darčekov, majú hlavne deti.

stockcake
Koľko míňame na darčeky? 

Podľa prieskumu agentúry AKO si takmer 43,4 percenta Slovákov naplánovalo rozpočet na darčeky do 200 eur. V tejto skupine dominujú hmotné dary, ako sú elektronika, kozmetika, knihy alebo športové potreby. Zaujímavosťou je, že až 39 percent Slovákov zvažuje darovať blízkym hotovosť. Tento údaj oproti minulým rokom narástol. Trendom sú aj poukážky, ktoré môžete zakúpiť ešte na Štedrý deň.

Na druhej strane, až 19 percent respondentov minie na darčeky viac ako 400 eur. Ide prevažne o mužov s vysokoškolským vzdelaním z Trnavského a Nitrianskeho kraja. Naopak, 7,4 percenta Slovákov darčeky nekupuje vôbec, často kvôli finančným obmedzeniam alebo iným prioritám.

Celkovo možno povedať, že Slováci preferujú praktické darčeky, no zároveň sú ovplyvnení cenovým vývojom. Kým šperky a športové vybavenie zdraželi až o 8 percent, počítače sú lacnejšie o 6 percent. Táto dynamika ovplyvňuje, aké produkty budú v tohtoročnom vianočnom období vyhľadávané.

image

Predvianočné nákupy a Slováci.

stockcake

Posledný štvrťrok je pre malobchod a e-commerce kľúčový

Výrazným trendom roku 2024 je zmenšenie regionálnych rozdielov v míňaní. Bratislavský kraj, ktorý z hľadiska nákupov tradične vedie, zažíva pokles výdavkov, pravdepodobne kvôli rastúcim nákladom na bývanie a hypotéky. 

Podľa analytičky Evy Sadovskej tvorí posledný štvrťrok až 28 percent celoročných tržieb maloobchodu. Obchodníci v tomto období zaznamenávajú zvýšený záujem o elektroniku, hračky, kozmetiku a športové potreby. Evidujeme aj zvýšený záujem o ekologické darčeky a zážitky, ktoré nakupuje predovšetkým generácia Z a podieľa sa tak na približne 40 percentách nákupných rozhodnutí. 

image

Jakub Gombár, co-CEO Invelity.

Invelity
5 strategických krokov novoročných výpredajov

Po Vianociach nasleduje pre e-shopy a marketérov ďalší dôležitý obchodný moment – novoročné výpredaje. Prinášame dôležité kroky, vďaka ktorým dokážete uchytiť moment novoročných výpredajov čo najefektívnejšie. 

1. Rozdeľte si zákazníkov

Využite dostupné dáta z Vianoc na lepšie pochopenie potrieb vašich zákazníkov. Starší zákazníci môžu vyhľadávať praktické produkty, zatiaľ čo mladší inklinujú k elektronike a módnym doplnkom. Prihovorte sa zákazníkom aj po Vianociach. Nezabudnite využívať dáta a cieliť na konkrétny databázy užívateľov.

2. ptimalizujte ceny

Vyberte produkty s najväčším potenciálom predaja a prispôsobte ceny tak, aby motivovali zákazníkov k nákupu. Elektronika a obuv môžu byť kľúčovými lákadlami, keďže tu ceny rástli najmenej.

3. Komunikujte jasne a presne

Jasne a transparentne komunikujte výpredaje cez e-mailové kampane a sociálne siete. Príležitosť novoročných výpredajov si priam pýtajú vytvoriť pocit časového obmedzenia alebo tiesne, čím zvýšite naliehavosť nákupu.

4. Benefit k nákupu

Mnohí predajcovia vnímajú tento krok ako banálny, podľa našich dát naň však zákazníci veľmi dobre reagujú. Skúste motivovať svojich zákazníkov ponukou dopravy zdarma, vernostnými bodmi alebo darčekom k nákupu. 

5. Začnite s predstihom

Nečakajte so spustením výpredaju do nového roka. Ideálne je spustiť ho hneď na Štedrý deň alebo 1. sviatok vianočný. Je tomu tak najmä z dôvodu, že ľudia majú k dispozícii peniaze z darov, ktoré môžu začať míňať a nemusia s tým čakať do januára. 

Vianočné a povianočné obdobie ponúka obchodníkom obrovské príležitosti na maximalizáciu tržieb. Slovenskí zákazníci sú ochotní minúť značné sumy, no zároveň sa prispôsobujú aktuálnej ekonomickej situácii. Aj preto sa na úspešný prechod z vianočného obdobia do novoročných výpredajov odporúča prispôsobiť marketingovú stratégiu na základe aktuálnych trendov a regionálnych špecifík.

menuLevel = 2, menuRoute = news/archiv-clankov, menuAlias = archiv-clankov, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. december 2024 13:05