StoryEditor

Dobrý "obchoďák" je to, čo odlišuje dobrý eshop od zlého

Postaviť úplne nový eshop, ktorý nebude len hobby, je dnes ťažké, no nie nemožné. Dobrý “obchoďák”, ktorý eshop riadi, je kľúčový. A to aj v dobe cenových vojen v porovnávačoch.

Nový eshop

Už sú preč časy, kedy stačilo nainštalovať nejaký systém, nahodiť produkty a predávať. Paradoxne, takto vyrástlo veľa gigantov, no pred desiatimi rokmi. Nie dnes, kedy je prostredie hyper-konkurenčné a cenové porovnávače tlačia marže skoro do mínusu.

Technicky postaviť nový eshop je otázka pár minút. Naplniť ho produktami, ktoré má na sklade dodávateľ a dať doručenie “do 4 dní”, trvá pár hodín. Čo potom? No dobijem si kredit na porovnávači cien a dám najnižšiu cenu. Niečo sa začne predávať, ale majiteľ nezarobí ani na slanú vodu.

Čo sa dá robiť inak?

Nejdem teraz riešiť UX, SEO, PPC a investície. Možno si to predstavujem ako “Hurvínek válku”, no je tu pár vecí, ktoré vie spraviť aj nový eshop. Nie sú založené na peniazoch a často sa o nich nehovorí.

Treba to robiť so srdiečkom

Ak si človek ide urobiť eshop len preto, že nemá čo na práci, je to chyba. Majiteľ musí byť v niečom skiller a urobiť špecifický, oborový eshop, ktorému bude vedieť dať pridanú hodnotu. Napríklad potreby na rybačku, cvičenie, prístroje a podobne.

Musíte dať človeku viac, ako len najlepšiu cenu. Postaviť fungujúci eshop sa dnes dá len hľadaním medzier na trhu a špecializáciou. Časy “predaja všetkého” sú už pre nováčikov dávno preč. Alebo inak. Ak nemáte miliónovú investíciu je to ťažké. :)

Pridaná hodnota obchoďáka

Ako bojovať na porovnávači inak ako cenou? V tom je čaro obchoďáka eshopu. Že dokáže dať pridanú hodnotu produktu a človek sa nerozhoduje len podľa ceny. A to všetko v rámci toho jedného riadku s popisom produktu.

Jeden príklad zo života. Kupoval  som si elektrickú zubnú kefku. Taká nižšia trieda, asi za 30€. Na porovnávači mali všetci rovnaký popis a cenu v rozmedzí 3€. Jedna ponuka bola iná - ku kefke dali aj náhradné hlavice zdarma. Podľa všetkého to nebola vec, ktorú by platil eshop, ale vec, ktorú niekto “vyobchodoval” s dodávateľom alebo výrobcom.

archív

Áno, už vidím námietky, že keď veľký eshop kúpi 1 000 takých kefiek, dostane inú cenu a aj niečo navyše. No môže sa k tomu dostať aj “bežný eshop”? Môže.

Aké zbrane má mladý eshop?

  1. Špecializáciu - značky chcú byť na špecializovaných weboch.
  2. Skúste sa dostať priamo k výrobcovi - distribútor alebo veľkosklad nemá nejaký extra záujem o budovanie značky. Je potrebné sa dostať na niekoho z marketingu alebo obchodu, priamo pri značke. Oni na dodávateľa zatlačia. Eshop nechce odoberať priamo, len by ste chceli nejaký bonus za extra promo.
  3. Extra servis - chce to čas, ale je to silná zbraň. Špeciálne pozície v sekcii, lepší popis značky, lepšie fotky a miesto na blogu. Dať značke “viac”, lebo štandard proste nestačí. Vytvoriť potenciál, ktorý bude žiadaný.
  4. Rýchlosť - ak dodávateľ alebo značka uvidí, že to robí eshop dobre a rýchlo, je to benefit. “Veľkí” tlačia len na cenu a výsledovku.

Zázračné tabuľky

Všetci majú tabuľky. Ak eshop odoberie 1 000 kusov, je cena taká a ak 5 kusov, tak taká. Sila "obchoďáka" je v tom, že sa dostane na cenu 1 000+ aj bez toho, aby to reálne odobral. Musí predať extra potenciál. A ak už nedostane zľavu, musí chcieť aspoň niečo navyše. Reklamné ruksaky, tašky, perá, Office 360, extra záruku … proste niečo navyše.

Dodávateľ je náchylný na to, ak má zarobiť menej. Tie peniaze mu treba dať, no dá sa za ne získať viac. Správny obchoďák získa zdarma veci, ktoré iní nemajú a už to nebude len o cene. A nie je to “predaj teplej vody”. Eshop len predáva to, čo majú aj ostatní, len s tým nevedia robiť.

Spustiť nový eshop je ľahké, no dostať ho do čísel môže byť ťažké. Dá sa to však robiť aj inak ako cenou, no treba rozmýšľať, dať tomu čas a snažiť sa.

01 - Modified: 2018-09-17 19:17:30 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Kvalitne? Lacno? Rýchlo? Nedá sa všetko naraz 02 - Modified: 2018-09-04 13:11:59 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Princíp kontrastu 03 - Modified: 2018-07-23 17:32:52 - Feat.: - Title: Dokáže performance marketing budovať značku? 04 - Modified: 2018-07-24 07:15:14 - Feat.: - Title: Ako byť obľúbeným klientom? Skúste štyri veci, ktoré fungujú 05 - Modified: 2018-07-09 08:24:15 - Feat.: - Title: Starajte sa, nebojte sa. Na veľkú zmenu stačia aj tieto tri jednoduché rady
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. apríl 2024 10:06