Reklamný systém Google AdWords prešiel za sedemnásť rokov raketovou evolúciou. Od nápadu predať 350 vybraným inzerentom prvú pozíciu vo vyhľadávači Google až po sofistikovaný reklamný systém, ktorý je hlavným živiteľom tohto technologického gigantu. Rovnako rýchlo sa vyvíjajú aj možnosti reklamných formátov a cielení. A aby vám nič neušlo, vo Volis International sme pre vás zosumarizovali najdôležitejšie zmeny v Google AdWords za posledný rok.
Rozšírené reklamy
Najvýznamnejšou zmenou v reklamných formátoch sa za posledné obdobie stali bez diskusie rozšírené textové reklamy (v skratke ETA – Expanded Text Ads). V zásade nejde o nič viac, ako o rozšírenie počtu znakov v reklame. Z pôvodného 25-znakového nadpisu a dvoch popisov po 30 znakov sa reklamy rozšírili na dva 30-znakové nadpisy a 80-znakový popis. Okrem toho, že reklama poskytuje viac priestoru pre vašu reklamnú kreatívu, zaberá aj viac priestoru na obrazovke vášho mobilu či desktopu a vytláča vašu konkurenciu mimo zorného poľa potenciálneho klienta.
Od konca januára 2017 Google AdWords podporuje výlučne iba reklamy vo formáte ETA. Ak ste túto zmenu nezaregistrovali, odporúčame vytvoriť nové reklamy čím skôr. Pôvodné reklamy boli síce prekonvertované do formátu podobnému ETA automaticky, avšak reklamy, ktoré mali nadväznosť nadpisu s popisom, môžu v niektorých prípadoch prestať dávať zmysel.
Responzívne reklamy
Okrem textových reklám vo vyhľadávaní nastala koncom minulého roku aj výrazná zmena v obsahovej sieti. Klasické textové reklamy v GDN boli nahradené takzvanými responzívnymi reklamami. Tie umožňujú okrem textu vložiť aj obrázok a logo. Reklamy automaticky menia rozmery a sú dostupné v 3 formátoch: ako obrázková reklama, ako natívna reklama a ako čisto textová reklama.
Ad Customizers
Ad Customizers, alebo ako znie prívetivý slovenský preklad „Nástroje na prispôsobenie reklám“, sú funkciou, ktorá vám umožní v reklame zobrazovať dynamické parametre. Napríklad výšku zľavy, dátum, lokáciu, produkt či jeho cenu. Nejde až o takú novinku (k dispozícii sú už od roku 2014), v slovenských podmienkach však začal tento nástroj bezproblémovo fungovať až minulý rok.
Lokálne reklamy
Dobrá správa pre lokálne založené služby – reklamy sa zobrazujú aj na Google maps! Presnejšie, nie textové reklamy, ale platený odkaz na lokálny profil.
Aby sa vaša firma zobrazovala v platených výsledkoch na Google maps, potrebujete mať vytvorený lokálny profil a prepojiť ho s vašou AdWords kampaňou. Vaša reklama sa následne zobrazuje na základe kľúčových slov, ktoré máte v AdWords kampani. Odporúčame preto pri tvorbe kampane rozmýšľať nad tým, ako ľudia hľadajú váš biznis na mape. A tiež optimalizovať váš lokálny profil.
YouTube Bumper Ads
Ak ste jedným z 3 miliónov Slovákov, ktorí každý mesiac navštevujú stránku YouTube a zároveň nie ste jedným z 25 % Slovákov, ktorí používajú AdBlock, tak ste si už pravdepodobne všimli 6-sekundové, nepreskočiteľné video reklamy. Volajú sa bumper ads a ešte donedávna bolo tento formát možné využívať iba priamo po dohode so supportom Google. Koncom roku 2016 sa však stali bežným reklamným formátom, ktorý teraz môžete využívať aj vy.
Odporúčame vám to predovšetkým v týchto prípadoch:
- Teasing – krátke, 6-sekundové, nepreskočiteľné spoty sú ideálne na veľké, teasingové kampane, ktorých rozuzlenie príde až neskôr.
- Zosilnenie aktuálnej video kampane – asi najbežnejšie využívaná forma. Bumper ads sa používajú na zlepšenie efektu prebiehajúcej video kampane s dlhšími reklamami.
- Remarketing – môj osobný favorit. Používateľom, ktorí už videli vašu reklamu, sa pripomínate pomocou tejto skrátenej formy. Podobne, ako to je napríklad v televíznej reklame, počas období, keď je reklamný priestor prehustený a predražený (Vianoce, majstrovstvá sveta v hokeji a pod.).
Reklamy s volaním
Aj keď možnosť volať z reklamy ponúkalo už rozšírenie o telefónne číslo, novinka v podobe „call only ads“ ponúka špeciálne upravenú reklamu, ktorá obsahuje telefónne číslo v nadpise a jej jedinou funkciou je volať. Tento druh reklamy, samozrejme, funguje iba na mobilných zariadeniach. Užitočnou bude predovšetkým pre inzerentov, ktorí ponúkajú služby a produkty s okamžitým nákupným rozhodnutím, a to predovšetkým na konci „nákupného lievika“. Jednoducho, ak zákazník vie, čo potrebuje a potrebuje to ihneď. Napríklad donáška pizze, odťahová služba, otváranie zabuchnutých dverí a podobne. Po kliknutí na reklamu je používateľ presmerovaný na menu „volať“. Už v tomto momente sa za reklamu platí. Konverzia sa však ráta až po reálnom uskutočnení telefonátu.
Správy z reklamy
Veľmi podobnou novinkou je aj možnosť písať správy priamo z reklamy. V tomto prípade ide iba o rozšírenie reklamy, pričom (ako napovedá názov) rozdiel spočíva v tom, že namiesto telefonátu posielate správu. Využiť túto novinku môžete pri produktoch, ktoré vyžadujú väčšiu mieru anonymity, alebo môžete jednoducho testovať, či fungujú lepšie správy či telefonáty. Výhodou je, že do správy môžete vložiť už predvyplnený text, ktorý navádza používateľa k akcii. Napríklad „Rád by som si rezervoval stôl na dnes večer…“ Podobne ako pri volaní, platíte za preklik na menu správy, konverziu však zaznamenáte až po jej odoslaní.
Cena priamo v reklame
Je viacero spôsobov, ako do textovej reklamy vložiť cenu produktu či služby. Napríklad cez spomínané ad customizers, či pomocou nástrojov na automatizáciu kampaní, ako napríklad AdBoost. Alebo ju tam jednoducho napíšete. To sa, samozrejme, vyplatí iba v prípade, že máte v ponuke iba niekoľko produktov, ktorých cena sa príliš nemení. Ak je práve toto váš prípad, odporúčame radšej využiť novinku v podobe rozšírenia reklamy o cenu. Táto funkcia robí presne to, čo si myslíte – rozšíri reklamu o cenu. Ale predovšetkým ju spraví väčšou a nápadnejšou. Umožňuje nastaviť viacero cien v jednej reklame, či zvoliť popis ako „cena od“, alebo „priemerná cena“.
Obrázkové odkazy na podstránky
V prípade obrázkových odkazov na podstránky ide už skutočne o odkazy na podstránky. A okrem toho obrázkové! Rozšírenie umožňuje na mobilných zariadeniach okrem textu pridať aj obrázok, čo výrazne zväčšuje reklamu samotnú, ale predovšetkým jej pútavosť. Ide zatiaľ iba o beta verziu, ktorá je prístupná niektorým partnerským agentúram Google.
Ak cielite na zahraničné trhy, mohli by vás zaujímať tieto novinky!
Na Slovensku si ich, bohužiaľ, nevyskúšate.
Akciové produkty
Ak máte na webe napríklad akciu ku Dňu matiek, nemusíte prepisovať všetky reklamy. Jednoducho pridáte rozšírenie reklamy o akciu. To obsahuje výšku akcie, jej popis a dokonca môže zobrazovať aj zľavový kód. Americká agentúra Wordstream vo svojej prípadovej štúdii uvádza takmer 10% zvýšenie CTR pri používaní tohto rozšírenia. Zaujímavosťou je aj to, že rozšírenie je v shopping kampaniach spracované ako pop-up.
Spriaznené lokácie
Alebo aj Affiliate Locations, je rozšírenie, ktoré umožňuje zobrazovať na mape zoznam predajní, v ktorých sa predáva váš produkt. Na rozdiel od klasického rozšírenia o lokalitu je určené predovšetkým pre výrobcov, ktorí svoje produkty neponúkajú vo svojom obchode, ale v sieti iných predajní. Ak ste napríklad výrobca televízorov, vašich zákazníkov pravdepodobne nezaujíma, kde sa nachádza sídlo vašej spoločnosti. Zaujíma ich, kde sa nachádza najbližšia predajňa elektroniky, v ktorej si tento televízor môžu zakúpiť.
Local inventory ads
Z podobného lokálneho súdka je aj toto nové rozšírenie, určené pre inzerentov, ktorí majú e-shop aj kamennú predajňu. Využitie nájdu predovšetkým pri produktoch, ktoré si zákazníci chcú odskúšať aj naživo. Používateľovi, ktorí hľadá daný produkt, sa zobrazí na základe feedu reklama s produktom v e-shope, ale aj s adresou najbližšieho obchodu, kde majú produkt v sklade.
Nové reklamné formáty shopping kampaní
Zatiaľ čo všetky slovenské e-shopy ešte len čakajú, kedy budú aj u nás konečne prístupné „reklamy v nákupoch“, zahraniční inzerenti si už môžu užívať a testovať rôzne nové reklamné formáty. Je ich viac a zaujímavé sú napríklad tieto galérie produktov.
Hodnotenie produktov
Hodnotenia produktov v rozmedzí 1 až 5 hviezdičiek ste si už mohli všimnúť v reklamách v susednom Česku. Hodnotenia sú nezávislé od e-shopu, ktorý ich predáva a pochádzajú buď zo služieb Google Consumer Reviews či Trusted Stores, alebo od vybraných tretích strán, akou je v Česku napríklad Heureka.cz.
Produktové reklamy na YouTube
Podobne ako bežný sprievodný banner, aj produktové reklamy je už možné asociovať s videom, ktoré propagujete. Napríklad vo videu, ktoré recenzuje vaše produkty, môžete umiestniť dynamický banner s danými produktmi vrátane ich ceny.
Automobilové reklamy
Poslednou novinkou, ktorá ma zaujala, sú automobilové reklamy, ktoré Google zatiaľ testuje iba v USA. Jednoducho povedané, ide o veľký slider, v ktorom sa zobrazujú obrázky vyhľadávaného automobilu aj s odkazom na oficiálnu stránku, dealerov a akcie. Na tomto reklamnom formáte je opäť vidieť snaha Googlu o vymazanie rozdielu medzi platenými a organickými výsledkami tým, že ponúka reklamy s reálnou pridanou hodnotou pre používateľa.