Glenn Carstens-Peters, unsplash.com
StoryEditor

Ako používať v článkoch cudzie fotografie a nekradnúť?

V mediálnej praxi je najčastejšie preberaným obsahom v slovenskom online prostredí fotografia.

V  mediálnej praxi je najčastejšie preberaným obsahom v slovenskom online prostredí fotografia. Nie je to nič nové. Bez fotografií to dnes v online nejde. Ľudia stále menej čítajú a stále viac konzumujú online obsah cez fotografie, obrázky, infografiky či videá. Na sociálnych sieťach  dokonca  dobrá fotografia stojí z veľkej časti za úspechom zdieľaného článku. Jeden z piatich mladých čitateľov do 30 rokov (generácia mileniálov) na sociálnych médiách číta len nadpis a - pozrie si fotografiu. Tá nesmie chýbať pri žiadnom statuse či v článku.  Ale vieme ako používať cudzie fotografie v článkoch? Tak aby to bolo legálne a etické?

Prečo sa stáva, že autori v článkoch použijú cudzie fotografie neoprávnene?

Dôvodov je viac. Prvým býva šetrenie času – dohľadať pôvodného autora či vlastníka fotografie, prípadne získať jeho súhlas  s publikovaním, si vyžaduje čas a námahu.

Ďalším dôvodom je množstvo potrebného obsahu, ktoré musí médium vypublikovať, aby si udržalo svojho čitateľa na stránkach čo najdlhšie. Zabezpečiť ku každému článku autorské fotografie, najmä v prípade médií, ktoré publikujú online obsah na dennej báze, je takmer nemožné. Preto autori siahajú po fotografiách z ďalších zdrojov – fotobánk, konkurenčných médií, sociálnych sietí či zahraničných webstránok.

A v neposlednom rade je často za neoprávneným použitím fotografií cudzieho autora nevedomosť.

Redaktori, editori, žurnalisti, autori blogov, všetci, ktorí prichádzajú do styku s tvorbou online „contentu“, sú pri svojej tvorbe skôr či neskôr postavení pred otázku:

„Kde nájdem dobrú fotografiu ku svojmu článku? A keď som ju našiel a chcem ju použiť, ako ju označím tak, aby som neporušil právo jej autora?“

S týmito dilemami sú konfrontovaní bez ohľadu na to, či prispievajú k obsahu vydavateľa alebo píšu PR články, reportáže, názorové blogy alebo technické špecifikácie ku produktom v eshopoch. Je to prirodzený vývoj a trend, ktorý priniesol rozvoj internetu. A je čoraz silnejší. Ako ho uchopiť?

Kde nájsť fotografie do svojich článkov?

Najčastejšie sú využívané fotografie, ktoré sú „copyright free“ a teda je ich možné použiť bez nutnosti vyžiadať si súhlas autora. K téme vyhľadávania takýchto fotografií na internete už bolo napísaných viacero užitočných článkov a zhrnutí, stačí len vyhľadávať, inšpirácií je mnoho.

To je prvá možnosť - využiť zdroje free fotobánk, ktoré majú použitie ponúkaných fotografií upravené priamo vo svojich podmienkach. Ale samozrejme aj copyright free fotografie je potrebné označiť zdrojom (názvom fotobanky, menom autora či url adresou odkazujúcou na jeho portfólio).

Vydavateľom, ktorí publikujú online obsah na dennej báze, však pri množstve uverejňovaných článkov zákonite zdroje „free“ fotografií, ktoré majú autorské práva vysporiadané, stačiť po čase nebudú. Vtedy prichádza na rad ďalšia možnosť - využiť platené fotografie, ktoré ponúkajú profesionálne fotobanky, akými sú napríklad gettyimages.com, profimedia.com, thinkstockphotos.com či 123rf.com.

To znamená uzavrieť s vybranou fotobankou zmluvu. Fotobanky za neoprávnené použitie svojich fotografií môžu porušovateľa práv pokutovať. Aj slovenská mediálna prax pozná takéto príklady.

Ako používať fotografie zo sociálnych sietí?

Často používanými fotografiami v článkoch slovenských online médií sú fotky zo sociálnych sietí.

Najjednoduchším spôsobom, ako tieto fotografie prebrať na svoj web a neporušiť práva ich autora, je vložiť ich embedovaním, pomocou kódu, ktorý za týmto účelom autorská platforma ponúka. Vkladať obsah „embedom“ nie je zložité a vo väčšine prípadov túto možnosť poskytovatelia obsahu uvádzajú vo svojich podmienkach použitia (dobre známe „Terms of Use“). Takto je možné vkladať do svojich článkov fotografie, videá a mapy bez exaktného súhlasu ich autora z YouTube, Instagramu a ďalších sociálnych médií.

Niekedy je možné natrafiť na článok, v ktorom je ako fotografia použitý  screenshot z Youtube či inej sociálnej siete. Tento spôsob získavania ilustračných fotografií môže znižovať kredit značky či média, pretože je známkou neprofesionality. Nehovoriac o tom, že je zároveň porušením podmienok použitia  zdrojových sociálnych sietí.

Ako uviesť zdroj fotografie?

Či už je zdroj fotografie z free alebo platenej fotobanky, je potrebné ho uviesť priamo pri fotografii, formou url adresy,  názvom fotobanky alebo menom autora. A to pri každej fotografii v článku, či inom texte. Toto pravidlo sa týka rovnako i reklamných PR a tlačových správ.

Kedy iba uviesť zdroj fotografie nestačí?

Keď preberiem fotografiu z cudzieho zdroja, na vlastnom webe tento zdroj označím, ale nezistil som si, či sú vysporiadané práva ku fotografii, ide o porušenie autorského zákona. Fotka, ktorú som použil, mohla byť totiž z platenej fotobanky, s ktorou mal pôvodný web uzavretú zmluvu.  Avšak ja už nie. Nevedomosť neospravedlňuje a hľadať pôvodného autora sa vyplatí.

Dohľadanie zdroja fotografie sa môže zdať obtiažnym. Na internete však  je možné nájsť  (nejeden) nástroj, ktorý vie aj s týmto pomôcť. Použiť je možné napríklad tineye.com. A vo vyhľadávaní obrázkov v Google filtrovať podľa licencie.

Okrem používania cudzích fotografií sa tvorcovia online obsahu často stretávajú s otázkou, ako je to v prípade prekladov článkov zo zahraničných portálov a ich publikovaním na vlastných weboch. Na to, aká je teória a prax v slovenskom online v tejto oblasti, sa pozrieme v článku Ako na internete preberať cudzie texty a nekradnúť?.

Odpovede na všetky tieto otázky ponúka aj Autorský zákon  a Kódex preberania obsahu na internete.  Profesionálne sa tejto téme na Slovensku venuje združenie pre internetovú reklamu IAB Slovakia. V rámci neho funguje Etická komisia - tím mediálnych odborníkov, na ktorých je možné sa obrátiť v prípade otázok ohľadne etického preberania obsahu na internete.
IAB Slovakia je tiež členom Asociácie na ochranu novinárskej etiky
, ktorá nedávno vydala nové znenie Etického kódexu novinára. Podporuje tak etické správanie žurnalistov a redakcií naprieč slovenskými médiami, ktoré je v časoch silnejúceho trendu fake news, zverejňovania neoverených faktov či hoaxov, tak dôležité.

01 - Modified: 2018-09-17 19:17:30 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Kvalitne? Lacno? Rýchlo? Nedá sa všetko naraz 02 - Modified: 2018-09-04 13:11:59 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Princíp kontrastu 03 - Modified: 2018-07-23 17:32:52 - Feat.: - Title: Dokáže performance marketing budovať značku? 04 - Modified: 2018-07-24 07:15:14 - Feat.: - Title: Ako byť obľúbeným klientom? Skúste štyri veci, ktoré fungujú 05 - Modified: 2018-07-09 08:24:15 - Feat.: - Title: Starajte sa, nebojte sa. Na veľkú zmenu stačia aj tieto tri jednoduché rady
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 06:09