Ľudia sú vo svojej podstate dobrí. Vraj. Keď im niečo darujete, odvďačia sa vám.
Slávna skupina britských komikov Monty Python po desaťročiach svojej najväčšej slávy „bojovala“ s tým, že jej slávne skeče ľudia vešali na YouTube často v zlej kvalite, navyše porušujúc ich autorské práva. Rozhodli sa preto odpromovať DVD-čka so svojou kompletnou tvorbou netradične. Vytvorili vlastný YouTube kanál, na ktorý umiestnili svoje videá v skvelej kvalite. A poskytli ich zadarmo. Čo odpromovali týmto vtipným videom:
Výsledok: predaj ich DVD-čiek so skečmi a filmami zdvadsaťtisícnásobil.
Keď prichádzal do kín ostatný Batman s Heathom Ledgerom v úlohe Jokera, Warner Bros uverejnili celú úvodnú dvadsať minútovú scénu v HD kvalite. Výsledkom bol obrovský záujem o film, nielen vďaka PR, o ktoré sa Ledger asi nechtiac postaral. O Stevenovi Kingovi, ktorý „daroval“ svoju novú knihu fanúšikom som písal pri fenoméne reciprocity:
Darovať niečo, na čom chcete zarobiť je riskantnejšia cesta, ako to rovno dobre predať. Avšak, okrem potenciálne vyššieho zisku týmto spôsobom vytvárate aj vzťah s vašou cieľovou skupinou. Preukazujete im dôveru – čo je obrovská hodnota. Samozrejme, musí to byť obojstranné, preto to dobre funguje už známym značkám ako Batman, Monty Python či King.
My, čo žijeme v tejto najcivilizovanejšej časti sveta sme si už na dôveru zvykli. Preto nám pripadá samozrejmé, že napríklad najprv natankujem a potom idem benzín zaplatiť. Kým v menej „rozvinutých“ krajinách musím najprv zaplatiť a potom môžem tankovať, aby som neušiel bez platenia. Verte svojim zákazníkom. Vráti sa vám to.