archív Stratégií
StoryEditor

Juraj Danielis, CEO PR Clinic Group: Bratislavský sen freelancerov sa otriasa v základoch

V poslednom období sa týždenne vynára niekoľko voľných exfreelancerských zákaziek.

Efektívnejší znamená ľúbezné hodnoty ROI a mimoriadne úlohy napríklad media relations alebo krízové prípady, k riešeniu ktorých majú špecifický kľúč iba jednotlivci, freelanceri.

Freelanceri majú (mali?) pomerne závideniahodný biznis model: V ekosystéme agentúr plávali ako prvok, ktorý neprekážal, naopak, bol plne rešpektovaným a dokonca užitočným doplnkom roboty väčších hráčov. Prečo aj nie, väčšinou ide o zvučné mená profesionálov, ktorí majú bohatú históriu a agentúry s nimi spolupracujú radi. Vedeli vyrábať relatívne veľké marže na pomerne štíhlych agendách a spokojní boli všetci. Klient, zmluvná agentúra i samotný freelancer. Win-win-win.

Lenže koliesko sa polámalo. Namiesto toho, aby freelanceri sformovali pevný segment trhu a vykolíkovali si svoje miesto, sa ich bratislavský sen otriasa. Dá sa tak usúdiť najmä podľa mimoriadne vysokého počtu retendrov klientov, ktorí doteraz ich služby využívali, no dnes pozerajú po komplexnejších službách agentúr. Čo sa stalo?

Viac je niekedy viac

V poslednom období sa týždenne vynára niekoľko voľných exfreelancerských zákaziek. Pripusťme teda, že ide o mikrotrend. A zdá sa, že ten vznikol najmä ich vlastným nepričinením. 

Povedzme, že nezávislí PR-isti (kreatívci, socialisti...) podnikajú vo svojich zabehnutých koľajách už niekoľko rokov. V optike základnej ekonomickej teórie prešli fázou zrelosti svojej služby a podcenili rozhodnutie, ktoré musí urobiť každý: Rásť alebo nerásť? Je to vážna dilema obzvlášť pre malé spoločnosti, ktorých užitočnosť pre trh je viazaná na schopnosť riešiť konkrétne úlohy v konkrétnom čase. Ak sa vyčerpá, nedokážu prežiť iba na princípe cenovej konkurencie, pretože to nie je vždy to, čo klient hľadá.

Takže, otázka dňa: Prežije dlhodobo freelancer iba ak sa pretransformuje na malú agentúru a ponechá miesto novej generácii jednoosoboviek? Táto otázka je veľkým mementom pre všetkých, ktorí v biznise začínajú, pretože raz určite príde čas zriecť sa pomerne vysokých zárobkov v záujme rastu a pracovať na tom, aby sa náklady tejto obetovanej príležitosti vrátili.

Iste, profesionáli na voľnej nohe sa dostali do hry v čase, kedy firmy chceli šetriť marketingové náklady. Ale tieto časy pominuli a hlas PR freelancera na trhu sa stratil aj tým, že nevytvorili žiadnu spoločnú platformu, asociáciu, profesné združenie. Konkurencia medzi nimi bola príliš ostrá a malý subjekt bude skôr uprednostňovať svoj bezprostredný biznisový záujem pred bratríčkovaním sa so súpermi.

Čo sa týka živých zákaziek, aj tu už ich zlaté momentum pohltili kolesá zotrvačnosti. Klienti sa totiž v dlhšom horizonte celkom prirodzene budú chovať ekonomicky a budú chcieť buď znižovať, alebo fixovať svoje náklady na PR služby. Alebo rozširovať agendu. A takýto tlak jedno-, dvojosobová bunka dlhodobo nedokáže zvládnuť, pretože zákazník má svoje niveau a nižšie nepôjde. A je celkom možné, že ich vymení za síce násobne drahšiu, no spoľahlivú agentúru.  

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
15. január 2025 10:12