Starajte sa, nebojte sa
Strach vie byť veľmi obmedzujúci a nevyhýba asi ani marketingovej brandži. Prejavuje sa v rôznych formách a pri prekvapivých témach. Jednou z nich je vzdelávanie. Často počúvame, načo ľudí vzdelávať, investovať do nich, keď potom budú chcieť odísť. Tak práve preto! Nech odídu lepší než prišli. Veď budú najlepšími ambasádormi vašej schopnosti tvoriť a podporovať šikovných ľudí, kdekoľvek sa pohnú. Prečo by však mali odchádzať, ak sa vďaka vzdelávaniu budú cítiť kompetentnejší a spokojnejší.
Ešte jedno prekvapivé zistenie. Ľudia na všetkých postoch od account executive až po brand manažérov chcú byť dobrí v tom, čo robia. Chcú byť kompetentní, šikovní, rešpektovaní a áno, chcú sa vzdelávať. Ak však nedostávajú tréning, podporu a spätnú väzbu, aby takí mohli byť, je pre nich každý deň v práci jazdou na horskej dráhe v strašidelnom zámku. Zo všetkých strán na nich vyskakujú strašidlá napríklad v podobe nejasného zadania, ktoré nevedia uchopiť a posunúť ďalej, chýbajú im argumenty a preto prehrajú každú konfrontáciu a mnohé ďalšie.
Zmeniť to nie je žiadna jadrová fyzika. Často stačia na veľkú zmenu aj tri jednoduché rady:
1. Interný tréning je najviac
Nie je nič lepšie, ako keď sa odovzdávajú vedomosti v rámci firmy ďalej. Forma nie je dôležitá. Firemný blog, efektívny 6-mesačný tréningový proces, školiaci program pri rannej káve, prezentácia zaujímavej témy kolegom. Podstatný je obsah, nie forma. Čím rôznorodejšie, tým väčšia šanca, že si každý nájde formu, ktorá mu najviac vyhovuje.
Jediná nevýhoda? Bez nastavenia otvorenej firemnej kultúry, kde sa navzájom učíme, povzbudzujeme a tešíme sa zo spoločného rastu je to strata času.
2. Mentoring je tajná zbraň
Ľudia potrebujú niekoho, kto im pomôže poučiť sa z chýb, komu sa môžu bez hanby zdôveriť s úspechmi aj chybami, kto ich nebude súdiť pri prvom zlyhaní. V ideálnom prípade je týmto človekom ich nadriadený. Opäť na forme nezáleží. Spoločné otvorené stoly a diskusie v tíme, one-to-one sedenia, prípadové štúdie a z nich vyplývajúce poučenia. Akokoľvek to vyhovuje vašej organizácií – urobte to.
Na túto radu zabudnite ak sa cíti nadriadený nenahraditeľný, všetku prácu robí radšej sám než deleguje. V tom prípade totiž bude robiť všetko preto, aby ho podriadený nikdy neohrozil a nebol kompetentnejší ako on sám.
3. Externé know-how, nový vietor do plachiet
Je absolútne v poriadku nevedieť všetko. Nemôžete byť vy ani vaša firma expertom vo všetkom. Nájsť odvahu priznať si to, je samo o sebe obrovská devíza. Využiť túto vedomosť na prizvanie hosťujúceho spíkra, vyslanie zamestnancov na konferenciu, či zaplatenie online kurzu je vlastnosť skutočného lídra.
Aj tu je však malý chyták. Ak zaplatíte ľuďom „nejakú“ konferenciu len preto, aby ste si odfajkli kolónku v ročnom pláne s názvom vzdelávanie zamestnancov, radšej im za ušetrené peniaze ponúknite kávu na celý rok zadarmo. Ocenia ju viac.
Ak sa vám tri vyšše popísané rady nepozdávajú máme ešte jednu. Pýtajte sa viac otázok, dostanete viac odpovedí. Žiadna univerzálnejšia a lepšia veta neexistuje. Neustále sa pýtajte ľudí čo ich motivuje, čo by potrebovali, čo im chýba. Počúvajte pozorne a ak ich odpovede zoberiete vážne a pomôžete im, povzbudíte ich, aby rástli s vašou firmou. A keď budú vedieť, že skutočne prispievajú k úspechu vašej firmy, budú sa cítiť viac jej integrálnou súčasťou a jednoducho nebudú chcieť odísť.