StoryEditor

Omyly a fenomény komunikácie: Logika následkov a adekvátnosti

Ako to vyzerá, keď sa rozhodujeme logikou adekvátnosti?

Existujú dva základné spôsoby uvažovania o správnosti našich rozhodnutí. V jednom prípade sa sústredíme na to, aký následok bude mať naše rozhodnutie, v druhom prípade nás k rozhodnutiu ženie potreba urobiť niečo adekvátne k situácii, našim hodnotám či očakávaniam spoločnosti. James March, profesor zo Stanfordu, tvrdí, že keď stojíme pred rozhodnutím, často sa riadime logikou následkov: ktorý čin nám prinesie želaný alebo čo najlepší výsledok. Avšak logika adekvátnosti je oveľa oslobodzujúcejšia. Ak ju použijeme, nezvažujeme až tak následky, skôr to, že či daný čin je hodný nás, či je v súlade s našimi postojmi, názormi či hodnotami.

Logiku adekvátnosti napríklad využívali všetci záchrancovia Židov pred fašistami. Nad úvahami o následkoch ich konania (zatknutie či zavraždenie Hitlerovými vojakmi) prevážila logika adekvátnosti: mojou povinnosťou je pomôcť ľuďom v núdzi. Využívanie tohto typu uvažovania sa vyskytuje u ľudí, ktorí boli od detstva vedení k hodnotám.

Nedávno som si prečítal rozhovor s oceňovanou výtvarníčkou Ivanou Šátekovou, ktorá tvorí pomerne kritické diela a nastavuje zrkadlo fašizoidným tendenciám časti Slovákov. Prekvapili ju nenávistné reakcie ľudí na jej projekt Hore hajl, dole hajl, v ktorom ľudovými výšivkami kritizovala našu malosť. "Odvtedy, čo prišiel prvý negatívny mail, už prešlo dosť veľa času. Prvý pocit bol, samozrejme, nepoznaný strach z toho, že by niekto mohol ohroziť moju rodinu, obava, či ju dokážem ochrániť. Potom prišlo aj obviňovanie samej seba, že som sa nemala púšťať do takej provokačnej témy a byť radšej ticho. Ale napokon som si povedala, preboha, veď sme v slobodnej krajine, či nie? Predsa nemôžem byť terorizovaná za farebnú výšivku, ktorá bola vytvorená s nadhľadom. Veď má byť vtipnou kritikou slovenských stereotypných javov,” hovorí Ivana ilustrujúc konflikt medzi logikou následkov a adekvátnosti.

V čase, keď sme iniciovali Výzvu k ľudskosti, nám Ivana pomáhala aj pri ilustráciách absurdnosti niektorých argumentov proti obetiam vojny. Logikou adekvátnosti sa riadili aj firmy, ktoré našu výzvu podporili. Spoločenská nálada nepriala pomoci utečencom, politici burcovali vášne bojazlivých Slovákov. Preto bolo celkom riskantné pre firmy Výzvu k ľudskosti podporiť. Avšak takisto ako pri ľuďoch, aj pri firmách postavených na hodnotách preváži logika adekvátnosti. O2 háji statement férovej firmy, preto výzvu podporilo, podobne aj Curaprox, Uber, či Foxford. Následkom boli aj negatívne reakcie ich klientov, tie však pri rozhodovaní sa týchto firiem našťastie neprevážili.

osobný archív R.S.

Logika adekvátnosti sa však objavuje aj v nákupnom správaní. Keď sa staviam do polohy, že som ten, čo je vždy naj trendy oblečený, alebo má všetky technologické novinky (prípadne to odo mňa “vyžaduje” spoločnosť, partia alebo kolegovia) tak si kupujem najnovšie Nike a iPhony bez ohľadu na následky, že týždeň pred výplatou budem jesť už iba Májku s rožkom. Logika adekvátnosti nás viac tlačí k tomu, aby sme demonštrovali náš statement.

01 - Modified: 2018-12-17 08:35:35 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Aj brand je len človek 02 - Modified: 2018-12-09 16:43:33 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Kreatívne postupy 03 - Modified: 2018-12-03 09:56:51 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Ako uvažovať mimo škatule 04 - Modified: 2018-11-26 08:29:19 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Neuvažujme rovnako 05 - Modified: 2018-11-19 08:19:24 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Všetko je remix
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 14:08