Hlasové vyhľadávanie je vo svete už bežná vec, ktorú denne využíva množstvo ľudí. Tento trend vidieť najmä v USA a očakáva sa, že príde v oveľa väčšom meradle aj na Slovensko. Osobne túto využiteľnosť vidím aktuálne aj u slovenských taxikárov, ktorí hlasom zadajú adresu do Google navigácie. O chvíľu to bude používať skoro každý na bežné alebo pracovné účely.
Podľa štatistík až 50 percent tínedžerov a 44 percent dospelých v USA používa hlasové vyhľadávanie denne. Do roku 2020 bude 50 percent vyhľadávaní prostredníctvom hlasu alebo obrázkov a 30 percent prehliadania webových stránok bude bez obrazovky.
Hlasové vyhľadávanie má viacero výhod. Ušetrený čas písaním, pohodlnosť (hands-free), flexibilita, ale hlavne efektivita a stále lepšia prepracovanosť počúvaného jazyka. Za minútu dokážeme vysloviť štvornásobne viac slov, ako ich napísať. Poznáte to, sedíte v aute a potrebujete niekomu zatelefonovať, prípadne niečo vybaviť, poviete dané meno a uskutočníte hovor. Takto je to aj s vyhľadávaním výrazov – akýchkoľvek. Ak človek hľadá jazykovú školu, opravára práčky alebo donášku pizze v okolí, môže to uskutočniť hlasom. To znamená, že to, čo hľadám, mi bude hneď oznámené bez nutnosti prečítania obrazovky.
Nepodceňujte SEO. Dôležitým prvkom je tiež umiestnenie na prvých troch pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania na Googli. Aj z tohto dôvodu nepodceňte SEO optimalizáciu vašej stránky. Optimalizácia mimo vašej stránky (Off page SEO) bude stále aktuálna. Snažte sa, aby aj iné stránky odkazovali na váš web. Pri firmách či prevádzkach zameraných na lokálny biznis je optimalizácia pre hlasové vyhľadávanie o to dôležitejšia.
Väčšina hlasového vyhľadávania pochádza z mobilných zariadení, ktoré sú poväčšine vybavené GPS systémom. Ľudia často hľadajú najbližšie prevádzky, služby v okolí, alebo ako sa najrýchlejšie dostať z miesta A do miesta B. Ak máte vášho potenciálneho zákazníka v blízkosti, stačí ho nasmerovať priamo k vám.
Z mojich skúseností, ako aj testovania je zatiaľ najlepší na hlasové vyhľadávanie Google, ktorý veľmi dobre reaguje na slovenský jazyk. Otázka teda znie, sme na to s našou firmou pripravení? Prvá a vždy dôležitá vec, ktorá sa spomína stále a je aktuálna aj teraz, je rýchlosť načítania stránky. Optimálne do troch sekúnd. Preto sa snažíme svoju webovú stránku pravidelne optimalizovať.
Zo skúseností viem, že veľa firiem na to stále zabúda a podceňuje to. Druhou dôležitou vecou je zabezpečenie cez HTTPS (šifrovanie komunikácie medzi počítačom a serverom), čiže zabezpečenie prenášaných dát cez internet. Už len z hľadiska SEO optimalizácie je to pre vás dôležité.
Podstatné je vytvoriť na webe podstránku s často kladenými otázkami (takzvané Frequently asked questions – FAQ). Zamyslite sa, čo by sa zákazník alebo návštevník vášho webu mohol chcieť spýtať, prípadne čo by ho zaujímalo, a umiestnite to na váš web. Testujte dlhšie výrazy ako len konkrétne kľúčové slová.
V hlasovom vyhľadávaní dominujú frázy s otázkami. Kým v textovom vyhľadávaní človek zadá len dve-tri slová (napr. jazyková škola bratislava), v hlasovom ich rozšíri na vetu „Kde v Bratislave nájdem dobrú jazykovú školu?“. Ďalšou z vecí je stručná odpoveď na túto otázku, ktorá by mala byť jasná a mala by obsahovať kľúčové slová súvisiace s vaším biznisom (približne 29 slov).
Nezabúdajte ani na rozsiahlejší obsah samotnej stránky (približne 2 300 slov). Ak si Google neprečíta informácie o vašich službách či produktoch, prípadne ich nemáte stručne rozpísané, veľa strácate. Musí byť však ľahko čitateľný a pochopiteľný. Skúste na web doplniť aj dôležité frázy súvisiace s vaším produktom či službou, uvediem príklad: ako sa naučiť za mesiac po anglicky?, ako si vybrať jazykovú školu? a tak ďalej.