Keď sa pozrieme na graf, ktorý zobrazuje percentuálny podiel ľudí na internete, ktorí za posledných 12 mesiacov niečo cez internet kúpili pre vlastnú potrebu, vidíme jednoznačný trend:
Zdroj: Eurostat
Vo vekovej kategórii 16-24 rokov sa percentuálny podiel zvýšil v období rokov 2007-2017 zo 44% na 71% a to percento neustále stúpa. Prirodzene západné krajiny EÚ sú na tom lepšie ako tie východné či južné štáty a na tomto grafe je vidieť ten potenciál, ktorý je pre všetky eshopy ešte prichystaný:
Zdroj: Eurostat
Spolu s percentom nakupujúcich prirodzené stúpa aj podiel ľudí, ktorí fungujú na internete, aktuálne sme už na čísle 85,7% zo všetkých obyvateľov:
Zdroj: Internetworldstats
Online nakupovanie ale pritom tvorí stále len mizivé percento z celej retailovej ekonomiky. Najvyššie je to percento v UK, kde sa blížime k 18%, priemer EÚ je ale okolo 8,8%:
Zdroj: Statista
Ak si všetko toto zrátame, zistíme, že online nakupovanie rastie závratným tempom, spolu s ním rastie aj počet ľudí, pre ktorých sa online nakupovanie stáva rutinou a zároveň sa strácajú zábrany ľudí nakupovať z eshopov z iných krajín EÚ:
Zdroj: Eurostat
Dal som si preto dokopy pomerne jednoduchú tabuľku, ktorej cieľom je nahrubo odhadnúť vývoj počtu nových ecommerce zákazníkov v Európskej Únii v horizonte 5 rokov, teda v roku 2023. Zdroje dát sú dva:
A vychádzal som z trendov v krajinách Európskej únie o počte internetových používateľov ako aj percente tých, ktorí nakupujú online. Mnou použitá metodika je založená na predpoklade, že krajiny s min. 90% online populácie a min. 70%ným podielom online nakupujúcich (označené zelenou) už budú rásť len veľmi pomaly a skôr sa bude zvyšovať aktivita existujúcich nakupujúcich ako ich počet.
Pri ostatných krajinách som vychádzal z predpokladu, že v horizonte 5 rokov (môj osobný odhad je aj menej ako 5 rokov) sa dostanú na úroveň 90% internetovej populácie so 70%ným podielom online nakupujúcich a pri krajinách, ktoré už dnes dosahujú podiel 70% nakupujúcich som dal tento cieľ na 90% v roku 2023. Samostatnou kapitolou je Spojené Kráľovstvo, ktoré v roku 2023 už pravdepodobne “nebude medzi nami”.
Tabuľka potom vyzerá nasledovne:
Metodika má svoje medzery a neberie do úvahy individuálny vývoj v jednotlivých krajinách ako aj kompletné štatistiky, aj napriek tomu postačuje na všeobecný odhad toho, koľko nových online zákazníkov sa to môže v horizonte pár rokov objaviť. A 50 miliónov nových zákazníkov naozaj nie je malé číslo. Pritom len krajiny okolo Slovenska (ČR, Poľsko, Maďarsko) očakávajú nárast o takmer 10 miliónov nových online zákazníkov. A to neberieme do úvahy ešte susednú Ukrainu, ktorá je síce mimo EÚ, ale so svojimi 44 miliónmi ľudí predstavuje taktiež obrovský hnací motor ecommerce biznisu.
Zostáva už len otázka, či ste pripravení na online export do zahraničia? Konkurencia síce stúpa, ale tak isto sa zväčšuje aj samotný trh, tak aby Vám neušiel rozbehnutý vlak..
Ak hľadáte inšpiráciu, ako naštartovať online export alebo si zbierate informácie o tom, na čo treba pri príprave online exportnej stratégie myslieť, určite si prečítajte článok: Export do zahraničia pomocou online marketingu (k dispozícii aj ebook na stiahnutie zadarmo).