Rok 2018 priniesol veľa skvelých kampaní, marketingových intervencií a aktivácií značiek. Kritérium výberu bola pre mňa vynikajúca profesionálna úroveň prác (kreativita, stratégia, insight, príbeh, art direction, kinematografia a podobne), miera ich relevancie v spoločnosti a aj môj názor a preferencie. Takýto výber je teda nevyhnutne vychýlený mojou subjektivitou, ako aj tým, že som kvôli rozsahu nemohol uviesť všetky kampane, ktoré ma v roku 2018 očarili. Som si vedomý – a som rád, že to tak je – že existuje aj iný zoznam najlepších kampaní roka 2018, napríklad ten váš.
Dve posledné informácie: 1. Kampane neuvádzam v nijakom poradí. 2. V čísle 31 nie je žiadna symbolika. Len mi to tak nejako vyšlo. Pozrite si, prvú časť kampaní, ktoré sa dostali do môjho rebríčka.
1. Magnum ako umelecké dielo
Tvar Magnumu sa stal súčasťou týchto printov a outdoor inštalácií, ktoré pre značku vytvoril umelec Thomas Danthony. Magnum (súčasť planéty Unilever) touto kampaňou nielen posilnil ikonizáciu svojho tvaru, ale sa aj prihlásil k pôvodnej podobe modernej reklamy – k tradícii umeleckých parížskych postrov a plagátov, ktoré na konci 19. a na začiatku 20. storočia tvorili najvýznamnejší vtedajší maliari a umelci. Reklama vtedy bola na úrovni umenia a jej diela boli signované svojimi tvorcami. Prácu Magnum, Pleasure Icon vytvorila agentúra Lola MullenLowe.
2. Fakeová luxusná značka
Influenceri, ktorí sa na sociálnych sieťach profilujú ako fashionisti, experti a expertky na módu a štýl. Taliansky a chic znejúce meno Palessi. A k tomu topánky od siete Payless, ktoré sa predávajú od 20 do 40 USD, tentoraz však za nepríčetných 640 USD. To je sociálny experiment od Payless a DCX Growth Accelerator v štýle štokholmskej gourmetskej reštaurácie Dill / Lidl z roku 2013. Sledujte influencerov a influencerky, keď zistia, za čo boli ochotní a schopné dať 600 dolárov. Payless, Palessi vytvorilo DCX Growth Accelerator.
3. Víťazné chladničky
Cleveland Browns, teamu amerického futbalu, už dlho nejde karta. Za dve sezóny z 32 zápasov vyhrali jediný. Bud Light preto po celom Clevelande nainštaloval zamknuté chladničky, ktoré sa mali otvoriť až vtedy, keď Browns konečne vyhrajú. Keď sa to v tomto roku napokon stalo, pretože Cleveland Browns porazili New York Jets, fanúšikovia a fanúšičky si mohli vychutnať Bud Light zadarmo – z otvorených chladničiek. Prácu Bud Light, Victory Fridges vytvorila agentúra Wieden + Kennedy New York, 3PM and Weber Shandwick.
4. Horúce a pikantné ako KFC
Print a outdoor sú stále živé. A ak sa spojí jednoduchý koncept so skvelou art direction, výsledkom je skvelá kampaň. KFC, Hot and Spicy - Ogilvy Hong Kong.
5. Najhoršia pieseň na svete, ktorú musíte dopočúvať
Francúzska agentúra Rosapark vytvorila pre retailera Monoprix najhoršiu pieseň na svete. Je však z toho druhu zlých piesní, ktoré nie že zrušíte, ale naopak, plní rozpakov a sado-masochizmu, ich musíte dopočúvať. Je to „ušný červ“ z čeľade TheFinalCountdownovitých, ktorého sa len tak ľahko nezbavíte. Kampaň je ukážkou produktivity generických reklám, keď je dôležité nie to, akou pozíciou sa značka odlišuje, ale ako odlišne hovorí o benefite celej kategórie. Pre Monoprix vytvorila The Worst Song in the World agentúra Rosapark.
6. Vianočná reklama ako film
Nórsky predajca elektroniky urobil koncom roku 2018 vianočnú reklamu, ktorá vôbec nevyzerá ako vianočná reklama. Je to štvorminútové epické kino o tom, aké tajomstvá v sebe ľudia majú a ako zdanie klame. Tento trailer k neexistujúcemu filmu v štýle The Tale of Thomas Burberry (2016) treba vidieť. Elkjop - To Give More od Nord DDB.
7. Dundee sa vrátil. V kampani pre turistickú kampaň Austrálie
Počas Super Bowl 2018 to veľmi presvedčivo vyzeralo, že Krokodíl Dundee bude mať sequel. Kinematografická kvalita trailerov a spotov hovorila jasnou rečou. Bola to však veľká turistická marketingová kampaň. A skvelá. Pre Tourism Australia vytvorila kampaň Dundee: The Son of a Legend Returns Home agentúra Droga5.
8. Krásny príklad krízovej komunikácie
Keď sa voláte KFC a podnikáte v tom, v čom podnikáte a v dôsledku uvedenia nového informačno-logistického systému sa vám stane, že jednoducho nemáte kurčatá a musíte zavrieť množstvo prevádzok, je to pomerne vážny problém. Táto krízová komunikácia sa napokon stala vynikajúcou komunikáciou značky. Pre britskú KFC vytvorila FCK agentúra Mother.
9. Univerzálna láska zmenila texty piesní
McCann New York stojí za jednou z najvýraznejších marketingových intervencií roku 2017 – Fearless Girl. A stojí aj za veľmi zaujímavým projektom Universal Love z roku 2018, v ktorom významní umelci (vrátane Boba Dylana) a umelkyne nahrali známe a tradičné piesne o láske tak, že v nich vymenili pohlavie – muži, ktorí tradične svoje romance spievajú o láske k žene, tak spievajú o mužovi a ženy spievajú o žene. Alebo všetci spievajú o všetkých. Prácu Universal Love vytvorila McCann New York.
10. Každá reklama je vlastne reklama na čistiaci prostriedok
V každej reklame majú ľudia čisté oblečenie bez škvŕn. Vďaka čistiacemu prostriedku Tide je oblečenie čisté a bez škvŕn. Logicky je preto každá reklama v skutočnosti reklamou na Tide. Počas Super Bowl 2018 Tide prakticky „uniesol“ všetky reklamy na autá, pivo, deodoranty, poistenie a všetko ostatné a privlastnil si ich. Skvelý guerillový útok v hlavnom vysielacom čase. Kampaň pre Tide s názvom It’s a Tide Ad vytvorila Saatchi & Saatchi.
11. Koho zaujímajú obyčajné názvy farieb na stenu?
Cuprinol, značka z rodiny Dulux, ukazuje svoju farebnú škálu tak, že maliarske štetky priamo spája s tým, čo jej farbám dalo názov (Lavender, Fresh Rosemary, Sandy Shell). Jednoduché, pekné a príjemné. Aj takto sa môže prihovárať značka z na prvý pohľad „nudnej“ (koho zaujíma značka farby?) avšak veľmi dôležitej kategórie (ako si vymaľujeme, také to budeme mať). Pre klienta Cuprinol vytvorila prácu Garden Shades agentúra Bartle Bogle Hegarty London.
12. Nezabudnuteľný Apple
Apple, TBWA/Media Arts Labs a Spike Jonze sa spojili a pre Apple HomePod vytvorili niečo úžasné a dychvyrážajúce. Netreba o tom písať, treba to vidieť, počuť a vnímať. Welcome Home pre Apple vytvorila TBWA/Media Arts Labs.
13. Audi únik ako z filmu
Po Klaunoch (2017) prišli Audi a BBH s ďalším majstrovským dielom. Soundtrack Easy od Commodores, ázijské bojové umenia, veľkofilmová kinematografia a únik zo stresu, ktorý prináša boj o život, do úžasného auta. To je Audi Escape – filmový storytelling v tej najlepšej forme. Escape pre Audi navrhla Bartle Bogle Hegarty London.
14. Preč s plastami!
V tomto roku množstvo značiek (a je dobré, že aj u nás) skončilo s plastami, najmä tými na jedno použitie. Greenpeace Kanada s agentúrou Rethink prispeli k tejto téme vizuálmi, ktoré sa vám len tak ľahko nedostanú z hlavy.
15. Silná reklama pre HBO
The Maze je adventure game, s ktorou môžete skúmať a naplno zažívať šírku a hĺbku Westworldu. Jediné, čo musíte urobiť, je povedať: „Alexa, open Westworld.“ Westworld pre HBO vytvorila The Maze (360i).
16. Čo sa stane keď značka pošle zákazníkov ku konkurencii?
Málokedy značka pošle zákazníkov ku svojmu najväčšiemu konkurentovi. Burger King ich nasmeroval priamo do McDonald’s. Kampaň je prvou prácou FCB New York pre Burger King.
Ak ste sa dostali sem, a chceli by ste vidieť aj ďalšiu časť, páči sa: