Rok 2018 priniesol veľa skvelých kampaní, marketingových intervencií a aktivácií značiek. Kritérium výberu bola pre mňa vynikajúca profesionálna úroveň prác (kreativita, stratégia, insight, príbeh, art direction, kinematografia a podobne), miera ich relevancie v spoločnosti a aj môj názor a preferencie. Takýto výber je teda nevyhnutne vychýlený mojou subjektivitou, ako aj tým, že som kvôli rozsahu nemohol uviesť všetky kampane, ktoré ma v roku 2018 očarili. Som si vedomý – a som rád, že to tak je – že existuje aj iný zoznam najlepších kampaní roka 2018, napríklad ten váš.
Dve posledné informácie: 1. Kampane neuvádzam v nijakom poradí. 2. V čísle 31 nie je žiadna symbolika. Len mi to tak nejako vyšlo. Prvú časť svetových kampaní si môžete pozrieť tu, druhá časť sa začína kampaňou výnimočnou copywritingom.
17. Výnimočný copywriting pre krémy a leštidlá na obuv
Vytvoriť krátke copy je umenie. Ale nevyrovná sa nadaniu vytvoriť vynikajúce dlhé copy. Ak sa začítate do týchto inzerátov na Kiwi (krémy a leštidlá na obuv), budete túžiť, aby sa ešte neskončili a aby pokračovali čo najdlhšie. Prácu Greatness Starts With a First Step pre Kiwi vytvorila Ogilvy Chicago.
18. Sú naozaj telefóny zlé? Ako by zmenili históriu aj by vtedy fungovali?
Telefóny sú zlé, počujeme z každej strany v našej hyper prepojenej obrazovkovej spoločnosti. Ale, je to naozaj tak? Kapitán na Titanicu, pravekí ľudia, Henrich VIII., Eva, Nero a Mojžiš sa vďaka mobilom... ale veď si to pozrite sami v tejto kampani operátora Three, ktorý hovorí genericky, avšak inak a odlišným spôsobom za celú kategóriu. Pre spoločnosť Three navrhla prácu Phones are good agentúra Wieden & Kennedy London.
19. Ak Británia odíde z Európy...
Francúzsky rozprávač, švédski rybári, nemeckí mäsiari, slovenská pasová kontrola (áno, slovenská pasová kontrola je v tejto britskej reklame!), írski rugbisti, holandský uvádzač v galérii, cestujúci vo varšavskej električke a iní Britom pripomínajú, že britská DNA je zo 60 percent európska a že aj keď Británia odíde z Európy, Európa nikdy neodíde z nej. Pre Ancestry vytvorila prácu Together Foreve britská Droga5 London.
20. Predstavte si Samsung
Smartfóny patria k najinovatívnejším veciam súčasnej civilizácie. Ale v podstate vyzerajú ako veľmi nudné tenké plastovo-kovovo-sklenené veci. A tak sa Samsung a BBH rozhodli použiť deprivačnú stratégiu, teda reklamu založenú na absencii produktu – aby si ľudia mohli predstaviť, ako by mohol vyzerať najnovší Samsung. Pre Samsung vytvorila prácu Get the phones we can’t show you yet agentúra Bartle Bogle Hegarty London.
21. Amazon Prime Video, Great Shows Stay With You (Droga5 London)
Môže mať binge watching na ľudí nejaký vplyv? Amazon Prime Video a Droga5 London ukazujú, ako nás môžu seriály, ktoré sledujeme epizódu po epizóde, (z)meniť. Pre Amazon Prime Video navrhla kampaň Great Shows Stay With You agentúra Droga5 London.
22. Potrebujete niečo zvýrazniť?
Stabilo a DDB Dusseldorf „highlightujú“ ženy, ktoré by sme inak prehliadli na historických fotografiách. Skvelý príbeh, skvelá dramatizácia produktových benefitov, úžasná kampaň. A pritom tak jednoduchá. Pre Stabilo, vytvorila kampaň Highlight the Remarkable agentúra DDB Dusseldorf.
23. Srdce bije pre Londýn a pre Nike
Ak by ste hľadali príklad pre výraz „instant classic,“ tak je ním práve toto vyznanie lásky Londýnu, kampaň s množstvom športových, hudobných a sociálno-sieťových hviezd. Nothing Beats a Londoner získala prvú Cannes Lions Grand Prix v najnovšej cannskej kategórii Social and Influencer Lions. Počas kampane vznikla kontroverzia okolo autorských práv na používanie výrazu „LNDR“ – kvôli nároku módnej značky LNDR. Nike sa vzdala používania tohto výrazu. Pre Nike navrhla kampaň londýnska Wieden & Kennedy London.
24. Jedna z najdiskutovanejších kampaní vo svete
Verte v niečo. Aj keď to znamená obetovanie všetkého. Kampaň, pripomínajúca 30. výročie platformy Just Do It, sa stala jednou z najdiskutovanejších reklám roku 2018. A je ukážkou toho, že výborný insight, skvelý copywriting a odvaha riskovať môžu byť viac ako technologické a inovačné ekvilibristiky bez nápadu a príbehu, na ktorých tak často dnes ulietava reklama. Niektoré reakcie zosilnené sociálnymi sieťami (pálenie produktov Nike) a aj tweety prezidenta Trumpa („Nike bude zruinovaná bojkotmi“) ukázali, akého citlivého spoločenského miesta sa insight tejto kampane dotkol. Tým značka zaujala pozíciu ďaleko presahujúcu marketing: Nike sa dotkla hlbokých ľudských a spoločenských tém a inšpirovala ku zmene správania a myslenia. A výsledok? Hodnota Nike na burze stúpla o 6%, online predaje narástli o 30% a „brand engagement“ dosiahol rekordné hodnoty. Ešte raz: toto je sila veľkého insightu.
25. Brandaktivácia roka
Project 84 mal za cieľ zvýšiť povedomie o tom, že vo Veľkej Británii spácha každý týždeň samovraždu 84 mužov. A CALM (Campaign Against Living Miserably) s Adam & Eve/DDB to urobili spôsobom, ktorý zatriasol Britániou. Vznikla tak jedna z najsilnejších a súčasne najzáslužnejších brand aktivácií roku 2018: 84 mužských postáv so zahalenými tvárami na hrane strechy ITV Tower. Project 84 získal v roku 2018 v Británii na Campaing Big Awards and Event Awards takmer všetky hlavné ceny: Media Excellence in Outdoor, Media Excellence in Experiential, Bravest Campaing and Experiences for Good. Hlavné je však to, že CALM zaznamenal 34 percentý nárast žiadostí o pomoc od momentu inštalácie 84 postáv.
26. Keď funguje provokácia
Na staniciach verejnej dopravy a na novinových coverwrapoch prinášali Channel 4 a 4Creative provokatívne tvrdenia, ako vystrihnuté z hodnotového sveta Gileádu, totalitného štátu z knihy a série Príbeh služobníčky. V novinách a na outdooroch sa potom objavila Offred (hlavná hrdinka Príbehu služobníčky), páliaca svoje ponižujúce slúžkovské šaty a jej rebelská veta, ktorou končila prvá séria. Pre Channel 4 agentúra 4Creative.
27. Vinice na stanici ako príklad originálnej aktivácie značky
Na staniciach vlakov si cestujúci mohli spríjemniť cestu čašou vína a posedením – vo vinici. Brancott Estate Wines, súčasť Pernod Ricard, vytvorila spolu s agentúrou Cake na vlakových staniciach skutočné mikro-vinice. Brancott Estate Wines dali svetu Sauvignon Blanc Marlborough. Ich brand asset je teda originalita, inovatívnosť a unikátnosť. A touto unikátnou aktiváciou značky svoj brand asset ďalej rozvíjajú. Na podobnom princípe bola v roku 2018 postavená aj aktivácia HBO SXSWestworld od agentúry Giant Spoon, keď návštevníci fiktívneho mestečka Sweetwater mohli vstúpiť do „reality“ série Westworld.
28. Elon Musk v histórii marketingu
Elon Musk poslal svoj Tesla Roadster do vesmíru. Auto bolo extrémne ťažkou záťažou rakety SpaceX Falcon Heavy. Štart a aj vynesenie do vesmíru však prebehli úspešne. Elon Musk sa tak zapísal nielen do dejín technológie a vesmírneho lietania, ale aj do histórie marketingu. Jeho Starman, sediaci v Tesle, sa zaradil vedľa takej prevratnej vesmírnej marketingovej intervencie akou bol Red Bull Stratos (2012).
29. IKEA, to fakt?
Jednoducho povedané, IKEA vyzývala ženy, aby sa vymočili na jej printovú reklamu. Ak boli tehotné, reklama odhalila neviditeľný text – zníženú cenu. Vznikla tak jedna z najdiskutovanejších reklám nielen roka 2018, ale aj nedávnej histórie reklamy. Zapamätajte si: IKEA, The Pee Ad od Akestam Holst.
30. Slovenská svetová reklama 1.
Popradská káva so Zaraguzou inšpirovali ku zmene správania a Popradskú dostali na radar tých, ktorí ju predtým prehliadali. Vznikla tak kampaň, ktorá určite patrí do tohto prehľadu svetovej reklamy roku 2018. A poučenie z nej? Nerieš kávu iných, staneš sa obľúbeným a získaš zlatú Effie.
31. Slovenská svetová reklama 2.
MGM Resorts prespievali tradičné romantické love songs a zmenili v nich pohlavie. Nike v Dream Crazy inšpirovala ku zmene myslenia a správania. Absolut Vodka a Triad prespievali Slovenské mamičky, zmenili v nich pohlavie a inšpirovali k akceptácii toho, že Slovensko už dávno žije všetkými farbami. Kontroverzná, inšpiratívna a záslužná kampaň, ktorá je na úrovni svetových reklám roku 2018.