StoryEditor

Instagram bez lajkov – zmráka sa nad influencermi?

Aký vplyv bude mať tento krok Instagramu pre zadávateľov?

Instagram je bezpochyby jednou z dominantných platforiem dneška – najmä pre mladšiu cieľovú skupinu ide o jednu z najpoužívanejších aplikácií. Práve preto je čoraz dôležitejší aj pre marketérov a značky, ktoré sa logicky snažia nechýbať v takom populárnom prostredí. Či už ide o vlastnú, brandovú komunikáciu, alebo využitie influencerov.

O to dramatickejšie je vnímaná každá zmena, ktorá sa v rámci tejto sociálnej siete stane. V ostatných týždňoch veľkú debatu rozprúdil test, ktorý začal pôvodne v Kanade, no už sa rozšíril na niekoľko ďalších významných trhov. O čo v ňom ide? Instagram tam prestal ukazovať jednu z najzákladnejších metrík – počet lajkov na konkrétnom poste.

Čo bolo motiváciou pre tento krok? Predovšetkým ide o čoraz silnejšie hlasy, ktoré hovoria o negatívnom vplyve sociálnych sietí na psychiku. Facebook aj Instagram sa čoraz viac snažia reagovať na tieto hlasy a posúvať svoju platformu smerom, aby mala čo najmenej potenciálne škodlivých efektov, najmä na mladých ľudí.

Ak nikto nevie, koľko lajkov ste dosiahli, nedá sa porovnávať úspešnosť postov napríklad s kamarátmi, a teda odpadá možnosť toho, že sa bude niekto cítiť menejcennejšie len preto, že dosiahol menej „páčikov“. Či to bude úspešný ťah, zatiaľ nevieme, je však dobre, že sa týmito problémami Facebook a Instagram zaoberajú.

Túto novinku však treba brať s istou rezervou. Najmä kvôli tomu, aký poprask vyvolal minuloročný test Facebooku. Asi netreba pripomínať, že Prieskumník rozčeril vody social media marketingu viac, než čokoľvek iné. Médiá sa už pripravovali na apokalypsu, veľkými slovami sa rozhodne nešetrilo. Nakoniec sa však tento test skončil po niekoľkých týždňoch návratom do pôvodného stavu.

Dôsledky aj pre marketérov

Čo zrušenie zobrazovania lajkov ale znamená pre marketing? Počet lajkov patrí k základným metrikám, podľa ktorých sa stále posudzuje úspešnosť či neúspešnosť daného postu, respektíve influencera. Ako budeme teraz vyberať influencerov a vyhodnocovať spolupráce s nimi, ak už nemáme k dispozícii transparentné dáta ukazujúce, koľko ľudí ten konkrétny post zaujal?

Krátka odpoveď by znela – tak ako doteraz. Engagement rate ako metrika nezanikne, keďže influencer bude vidieť presné čísla tak ako doteraz. Ak budú mať záujem o spoluprácu, radi sa s nimi podelia. Otáznik visí nad analytickými nástrojmi, ale veríme, že aj s týmto sa popasujú.

Ako tento krok vidíme vo Wavemakeri? Instagram a Facebook celkovo reagujú na potreby dnešnej doby, čo je určite pozitívne. V kontexte influencerov a brandov to však znamená to, že sa nedá spoliehať na jednu konkrétnu metriku – tá nikdy neobsiahne všetky podstatné parametre, na základe ktorých vyberáme či vyhodnocujeme spoluprácu s influencermi.

Treba pracovať aj s inými dátami. U nás sú to tie, ktoré sme získali vďaka prieskumu Influence Power Index. V ňom nám 7 500 respondentov povedalo, ako vnímajú 150 slovenských influencerov, a teda na základe nich vieme posúdiť, ktorá osoba sa hodí ku ktorej značke.

Čím viac zdrojov dát máte, tým menej vám hrozí to, že vás ovplyvní rušenie jednotlivých metrík, podobne ako teraz v Instagrame.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 04:32