Riaditeľ WHO už istý čas hovorí o tom, že si krajiny majú pripraviť dlhodobé plány na zvládanie situácií, ktoré priniesla a prinesie pandémia. Toto nebude trvať týždeň či mesiac, následne nenastane náhle zapnutie života, takého ako sme mali predtým.
Kríza urýchľuje procesy
Skočili sme v čase, priatelia. Roky sme tu akademicky diskutovali o spoločenskej zodpovednosti firiem, o tom, že produkty služby majú zlepšovať kvalitu života tým, pre ktorých sú určené, a že tá sila skrytá v budgetoch, médiách a talente ľudí, ktorí sa marketingu a komunikácii venujú, by sa mala využiť na dobro. Hop, a je to tu. Pandémia vyplavila to najlepšie z tých najlepších. Manažéri úspešných firiem pomáhajú ostatným firmám, zdravotníkom, štátu, banky prerábajú finančné produkty a tak ďalej, veď to sledujete všetci denne.
Žiadny extrém nie je dobrý
Ani toto nie je žiadna novinka. Dnes platí, že totálne vypnúť všetko, ekonomiku, komunikáciu a pod. je rovnaký nezmysel ako sa tváriť, že sa nič nestalo a ideme veselo ďalej. Mám pocit, že hovorím samozrejmosti keď opakujem, že aj počas pandémie platí v zásade to, čo počas iného obdobia. Firmy by mali komunikovať zodpovedne a k veci v snahe zlepšiť život svojich zákazníkov. Ideálne je, ak riešia témy súviasiace s predmetom ich činnosti a komunikujú užitočný obsah. V čom je toto obdobie iné, že sú ľudia viac citliví na nevhodný obsah a prísnejší v jeho posudzovaní - toto je taktiež skok v scitlivení spoločnosti a jej vnímania. Zároveň však aj pozitívne emócie - aj tie, ktoré im vyvolajú firmy či inštitúcie - sú silnejšie.
Tí čo sa adaptujú, prežijú
Milióny rokov toto pravidlo potvrdzuje evolúcia. Firmy, ale aj veľká časť spoločnosti sa rýchlo adaptovala na nové podmienky. Dnes reštaurácie robia donášky, taxikári vozia jedlo, homeoffice je zrazu v pohode - dokonca často efektívnejší ako práca v kanceláriách. Nepoviem nič nové ak napíšem, že prežijú (a budú prosperovať) tí, ktorí sú prispôsobiví, inovatívni a flexibilní - tak ako aj vždy doteraz. Áno, niekedy ide vývoj pomalšie, a možno je to aj komfortnejšie. V tých dňoch však zažívame zmenu paradigmy. Tak si nenechajme zatemniť mozog, otvorme oči, rozkukajme sa, zorientujme v nových podmienkach a poďme ďalej. Dobre bude.