Aký dopad má aktuálna situácia šírenia koronavírusu na marketing a komunikáciu? Ako sa zmenil spotrebiteľ a čo v tejto oblasti môže priniesť budúcnosť. Aj o tom boli Raňajky s reklamou, ktoré organizuje Klub reklamných agentúr Slovenska a Rada pre reklamu s cieľom ukázať, čo v reklame ešte „áno“ a čo už rozhodne „nie“, aby bola inšpiratívna, funkčná a zároveň zodpovedná. Prečítajte si najzaujímavejšie postrehy.
Niekoľko faktov o ľuďoch, nálade, reklame a značkách
Začíname pomaličky „chladnúť“. A ľudia sa už boja menej. Potvrdzujú to aj prieskumy agentúry Kantar ktorá od marca zisťuje postoje ľudí ohľadom aktuálnej situácie a koronavírusu. Zatiaľ čo, v prvej vlne prieskumov, začiatkom marca vyjadrilo znepokojenie nad súčasnou situáciou 84 percent Slovákov, v polovici apríla toto číslo kleslo na 70 percent. Slováci tiež volajú po spolupatričnosti. Musíme konať spoločne, zvládneme to, ak budeme držať spolu. To si myslí až 34 percent ž oslovených, čo je v porovnaní so svetom jedna z najvyšších hodnôt.
Prvotný šok z koronavírusu teda ustupuje, nálada sa pomaly stabilizuje. Na druhej strane však prichádza akési uvedomenie si ľudí, že nie je isté, čo prinesie budúcnosť. Ľudia sa boja o svoju prácu príjmy a finančné istoty čo logicky vedie aj k zvyšovaniu ich cenovej senzitivity. Kým v polovici marca sa o zľavy a akcie zaujímalo približne 23 percent populácie, o mesiac neskôr to bola už takmer polovica.
Zľavy a akcie sa stali akýmsi aktom spoločenskej zodpovednosti. „Zatiaľ čo zľava zvyčajne funguje ako nástroj na krátkodobé zdvihnutie predaja konkrétneho výrobku alebo služby, v súčasnosti ňou viete splniť aj akúsi spoločenskú objednávku. Ak sa rozhodnete ju zákazníkom v tomto období poskytnúť, finančne im pomôžete,“ hovorí Martin Krajniak z prieskumnej agentúry Kantar.
Značka vás vie podržať aj v ťažkých časoch
Preferovaná značka ostala preferovanou. Prieskumy ukázali, že až 66 percent oslovených nakupuje aj v čase korony rovnaké značky ako vždy. „Značka vás vie podržať aj v ťažkých časoch. Ľudia sa vracajú a neodchádzajú od svojich obľúbených značiek. Aj napriek tomu, že krátkodobo sme sa pozerali po iných produktoch a naše spotrebiteľské správanie sa čiastočne zmenilo, Slováci kupujú rovnaké značky ako pred krízou. Teraz nie je čas na experimentovanie “ hovorí Krajniak . Zároveň vyzýva k tomu, aby firmy neprestávali komunikovať a investovať do reklamy. Zrušenie investícií do reklamy vedie k tomu, že znalosť značky sa znižuje a tým úmerne klesá aj ochota zákazníkov ju vyskúšať. „Značka sa nedá budovať bez toho, aby ste komunikovali. Ak váš biznis čo len trocha funguje, komunikujte. Je to absolútna nevyhnutnosť v týchto časoch.“
Biznisovú stratégiu nahradila zodpovednosť
Asi nikdy nebola situácia kedy, sme mali pol sveta v karanténe. Zmenili sa očakávania a správanie spotrebiteľov. Firmy sa snažia udržať prevádzku, ochrániť svojich zamestnancov a hľadať nové spôsoby ako poskytnúť svoje produkty a služby zákazníkom.
Z pohľadu marketingu a komunikácie sa dostáva do popredia hlavne interná komunikácia zameraná na zamestnancov a významnými sú aj aktivity v oblasti CSR. Mnohé firmy začali pomáhať a podporujú nielen svojich zákazníkov, ale všetkých, ktorí sa momentálne podieľajú na boji s koronavírusom. Potvrdila to aj Dáša Juríková, prezidentka združenia Ľudia z marketingu, ktorá na margo aktivít členov povedala: „Biznisovú stratégiu nahradila zodpovednosť voči zamestnancom, udržanie vizibility a pomoc. To čo je pred nami je reštart ekonomiky a asi každý z nás sa stáva v tejto chvíli startupom. Je to príležitosť robiť lepšie, robiť veci inak“.
Agentúry vidia budúcnosť optimisticky
70 percent percent agentúr, ktoré sú členom Klubu reklamných agentúr Slovenska uviedlo, že ich kríza zatiaľ zasiahla skôr menej silno. Ich poklesy sú na úrovni 20-30 percent a takmer polovica z nich má zachovanú aj vyťaženosť. Ako uvádza Zuzana Ďurčeková, prezidentka KRASu „budúcnosť vidíme optimisticky a 70 percent agentúr ju popisuje skôr dobre“.
Je jasné, že práca agentúr sa zmenila, znížil sa jej objem, viaceré projekty sa odložili, mnohé sa museli prerábať tak, aby zodpovedali aktuálnej situácii. Agentúry museli improvizovať, začali recyklovať, či prerábať voice -overe. „Bol to PUNK! Prvé čo sme urobili, nasadili sme si rúška a išli sme ďalej po novom. A stále hľadáme spôsoby ako pokračovať“ hovorí Ďurčeková.
Budúcnosť podľa Z. Ďurčekovej prinesie zmenu spotrebiteľského správania, insightov pre značky a kampane. Kľúčovou bude užitočnosť. Toto všetko sa prejaví aj v kampaniach. Prezidentka KRASu tiež zdôrazňuje, že značky, ktoré budú chcieť byť úspešné, musia pokračovať v komunikácii ďalej: „Pokiaľ sa značky vypnú dostávajú sa do šedej zóny, ľudia na nich zabúdajú“. Súboj značiek však bude premyslenejší a sofistikovanejší. Prežijú len tie agentúry, ktoré budú môcť poskytovať poradenský a strategický servis. Bude dôležitý proaktívny prístup agentúr. Kreativita, improvizácia, adaptácia na zmeny budú nevyhnutnosťou.
Digitálne agentúry vyzývajú k digitálnej transformácií
Zatiaľ čo digitálny marketing bol doteraz takpovediac neotrasiteľný, súčasný stav jeho postavenie zmenil. Dôvodom je hlavne to, že nie každý zadávateľ vie fungovať a predávať svoje produkty on - line. Navyše, digitálny marketing využívalo aj mnoho menších firiem, ktoré aktuálne pristupujú k šetreniu radikálnejšie. Prezident Asociácie digitálnych marketingových agentúr (ADMA), Peter Šurín uviedol, že „pokles digitálnych kreatívnych agentúr je okolo 20-30 percent. Výkonnostné agentúry, ktoré spravujú hlavne menších klientov zaznamenali pokles 30-50%. Najlepšie sú na tom e-commerce agentúry, ktorých úbytok objemu aktivít je minimálny.“
Digitálne agentúry sa však držia hesla, že kríza prináša nové príležitosti a vyzývajú klientov k tzv. digitálnej transformácii. „Čas, ktorý teraz nemôžete venovať digitálnemu marketingu , môžete venovať zmene digitálnej stratégie a reštartu, ktorý príde v súvislosti s uvoľňovaním opatrení. Nečakajte na september. Kľúčové je, aby ste už teraz začali a kontaktovali svoje agentúry. Teraz sme pripravení začať komunikáciu aj my“, uviedol Šurín.
Televízie počas korony zažili najvyššiu sledovanosť od roku 2004
Korona zmenila aj spôsob a sledovanie médií. Zmenilo sa nielen to, ako dlho ľudia jednotlivé médiá sledujú, ale aj to, čo sledujú. Kým pred koronou bol priemerný čas sledovania médií 7 hod 14 min, počas korony sa tento predĺžil o viac ako hodinu. Svoj boom zažili hlavne televízie, ktoré dosiahli počas Veľkej noci najvyššie čísla sledovanosti od roku 2004. V počiatkoch pandémie sa zvýšila sledovanosť hlavne spravodajských médií a news portálov, nárast nastal aj v prípade médií, obsahovo zameraných na hobby. Zlaté časy prežívali sociálne siete – Facebook, neskôr Instagram, či TikTok.
„Z hľadiska spotrebiteľov a médií vidíme postupný návrat ľudí k obdobiu pred koronou. Ľudia sa už presýtili správami a informáciami o korone, a postupne sa začínajú opäť zaujímať o populárne obsahy – seriály, sitcomy, zábané show“, povedal za Asociáciu mediálnych agentúr (AMA) Dušan Viszt. Na margo reklamného trhu dodal, že aj napriek tomu, že celkovo reklamný trh vo vzťahu k médiám klesol o cca 16 percent, pre tých, čo zostali a využívajú aj naďalej reklamu to prinieslo benefity v podobe nižšej preplnenosti značiek a vyššej viditeľnosti.
Čo vám zostane, keď vám zhorí továreň
Určite vaša značka! Veľmi veľa predajní, prevádzok ostalo zatvorených, nefunguje. Ale treba komunikovať. Prispôsobiť mediálne výdavky a komunikovať. Ľudia to nezabudnú a ocenia. Pretože vaša značka tu je stále.
Kompletný záznam Raňajok s reklamou si môžete pozrieť na Facebook stránke Klubu reklamných agentúr Slovenska.